Cautare




, Staff

IT |
|

Moovit: Date mari pentru orașe mari

Moovit a creat un fel de Waze al transportului public. Poate această aplicație să lupte împotriva unui trafic supraaglomerat?
082 core moovit 2

Astăzi facem cunoștință cu Janice Monkowski, o profesoară de pian care locuiește în Danville, California, undeva la 30 de mile în partea de est a San Francisco-ului. Ea se deplasează în fiecare zi cu ajutorul mașinii personale, pentru că transportul public nu a fost luat niciodată în considerare de către aceasta.

Acest lucru avea să se schimbe în momentul în care a descoperit Moovit. În drumurile sale spre San Francisco, indiferent că era un concert simfonic alături de soțul ei sau o întâlnire cu prietenii, aplicația de pe telefonul mobil o ajuta să își planifice rutele autobuzelor și a trenurilor în mai puțin de 1 minut. „Moovit îmi spune exact în ce direcție să merg sau cât timp îmi va lua până prind autobuzul spre gară”, spune Monkowski. „Au trecut probabil 10 sau 15 ani de când am călătorit ultima dată cu autobuzul”, mai adaugă aceasta. În schimbul serviciilor gratuite, Monkowski permite aplicației să-i urmărească călătoriile. Asemănătoare cu aplicația de navigare Waze, care permite șoferilor pe șosea să determine rutele optime, Moovit adună informațiile privind locația unui utilizator cu ale altora pentru a stabili cea mai eficientă cale de transport public între două locații. „Utilizatorii transportului în comun au o problemă mai mare decât șoferii”, spune Nir Erez, antreprenor israelian în vârstă de 52 de ani, cofondator al Moovit din 2012.

Moovit a devenit cea mai descărcată aplicație de tranzit din lume. După cinci ani de la lansare a adunat până la 100 de milioane de utilizatori, aproximativ același număr preconizat de Waze, aplicație pe care Google a cumpărat-o cu 1,1 miliarde de dolari în 2013. Moovit este disponibil în 78 de țări, în 44 de limbi, utilizat de navetiștii din peste 1.500 de orașe, de la Lexington, Kentucky, până la Londra, Moscova, Nanoi sau București.

În Los Angeles, 40% din utilizatori accesează aplicația în spaniolă. În 2016, Moovit a devenit oficial aplicația de tranzit pentru Jocurile Olimpice de la Rio de Janeiro. Când transportul public nu direcționează un utilizator până la finalul destinației, Moovit îi poate indica programe de împrumutat biciclete sau servicii de transport, precum Uber.

Popularitatea aplicației a adunat treptat numeroși investitori. Pe lângă investiția inițială, în valoare de 500.000 de dolari, Erez a strâns aproape 84 de milioane de dolari de la fonduri de investiții precum Sequoia Capital, Sound Ventures, al lui Ashton Kutcher, și BMWi Ventures. Potrivit PitchBook, valoarea acesteia a ajuns la 450 de milioane de dolari. Investitorii au fost încântați de potențialul de a genera bani din informațiile furnizate în timp real prin intermediul aplicației Moovit, care include peste 500 de milioane de date generate zilnic.

Provocarea vine din faptul că Moovit trebuie să demonstreze că poate converti datele în bani. Erez și investitorii săi sunt de părere că nu va fi greu să crească vânzările, dat fiind faptul că aplicația se află pe drumul cel bun, sub toate aspectele. În contextul  în care marile spații urbane din întreaga lume se confruntă cu poluarea, dar mai ales cu traficul rutier, s-a alimentat constat conceptul creării unor „orașe inteligente”. Planul lui Moovit este să dezvolte apetitul pentru date de tranzit. „Mobilitatea urbană este o preocupare globală”, spune partenerul de la Sequoia, Gili Raanan, adăugând că datele de tranzit ale aplicației Moovit ar putea „îmbunătăți considerabil calitatea vieții în orașele noastre”. Buenos Aires și Madrid și-au dorit să fie primii clienți ai Moovit Smart Transit Suite, un portal de date cu precizie, ce furnizează informații în timp real referitoare la locația autobuzelor și a trenurilor, precum și timpul de așteptare al pasagerilor și rutele optime. „Moovit deține date foarte detaliate despre modul în care oamenii se deplasează în orașe”, spune Andreas Mai, vice președinte executiv al Keolis, o companie franceză de management al transporturilor care lucrează cu servicii de tranzit în toată lumea.

Moovit a început să capete contur în 2011, când Erez a renunțat la un startup pe care îl cofondase în timp ce se pregătea pentru un maraton. El plănuise să se retragă și să investească în startup-uri în stadiu incipient. În tot acest timp, prietenul său Yaron Evron i-a vorbit despre un website pe care l-a conceput pentru autoritatea de tranzit local împreună cu un tânăr informatician pe nume Roy Bick. Un autoproclamat tocilar, Bick și-a asumat responsabilitatea de a ajuta navetiștii locali. Recent, Tel Aviv și-a reconfigurat sistemul de autobuze pentru a găzdui o nouă linie feroviară, schimbând rute și stații pentru a alimenta mai mulți pasageri în trenuri. Informațiile publice despre noile locații nu au fost atât de bine puse la punct. Prin urmare, Bick a mers în oraș pentru a se conecta cu o bază de date pe care o construise. De asemenea, s-a conectat la informațiile provenite de la linia de transport public pentru a-și transforma baza de date într-un website pentru planificare în timp real a rutelor. Munca lui Bick a avut în mod clar potențialul de a fi folosită dincolo de Tel Aviv. În acel moment a intervenit Erez care a decis că e momentul să investească. În 2012, Erez, Bick și Evron au fondat Moovit, avându-l pe Erez în poziția de CEO și pe Bick responsabil de operațiuni. Evron nu a vrut niciodată un rol formal. „Am avut o pauză de șapte luni, iar apoi am revenit să lucrez pentru un startup”, spune Erez.

Cum Moovit a crescut la 100 de angajați, cu sediul în apropiere de Tel Aviv și birouri în orașe precum San Francisco, Atena și Rio de Janeiro, Erez și Bick sunt convinși că pot ajuta orașele să fie mult mai eficiente. Dacă cererea crește pe o anumită rută, Moovit poate sugera trimiterea mai multor autobuze pentru a îndeplini nevoia respectivă. „Ne uităm la cererea și informația actuală a parcursului, apoi ne uităm la sistemul de infrastructură, toate rutele și orarele pentru a înțelege dacă este optimizat sau nu”, spune Bick. Orașele cheltuie milioane de dolari pentru sondaje de opinie din partea rezidenților despre folosirea transportului public, dar Moovit poate oferi mai multe beneficii, mai multe informații la zi, cu un cost redus, mai adaugă el.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii