Monica Tamaș, Marketing Director Unilever South Central Europe
Forbes: Care sunt elementele ce diferențiază anul 2018 de anii precedenți în activitatea dvs. de om de marketing?
Monica Tamaș: Anul 2018 a venit pentru mine cu o provocare foarte plăcută, aceea de a gestiona întreg portofoliul Unilever Home & Personal Care. Sunt mândră să duc mai departe povestea de succes a mărcilor noastre consacrate și iubite de către consumatorii români: Dove, Rexona, Dero, Cif, Domestos sunt doar câteva exemple.
Dincolo de acest aspect, aș remarca un ritm mai accelerat de a dezvolta noi inițiative și campanii. De asemenea, observ o concurență crescută în interiorul majorității categoriilor, ceea ce cred că ne va ajuta pe toți să ne îmbunătățim activitatea ca profesioniști în marketing. Concomitent, e foarte îmbucurător să văd și tendința de premiumizare a piețelor, ceea ce sugerează că reușim, ca industrie, să creăm valoare suplimentară pentru consumatorii și clienții noștri.
Forbes: Vă rugăm să nominalizați trei tendințe în marketingul din România pe care le-ați constatat în prezent.
Monica Tamaș: Observ că marketingul în Romania devine mai profund, mai axat pe individ și mai dinamic.
Branduri cu scop social
În ultima perioadă, a crescut, din fericire, numărul de branduri care fac campanii cu impact social – schimbarea în bine a României din punct de vedere social, educațional sau al mediului.
Dacă fiecare decizie de cumpărare ar fi un vot, consumatorii aleg să își pună ștampila pe branduri care vor sa dea ceva înapoi societății. De cel puțin 5 ani, Unilever construiește astfel de branduri care au sustenabilitatea în esența lor. Nu mă refer la campanii de CSR, ci la campanii inspirate din esența și zona de expertiză a brandului. Amintesc aici câteva campanii: „Cif curăță România”, „Domestos susține igiena în școli”, programul Dove care ajută femeile să transforme frumusețea într-o sursă de încredere și cea mai recentă campanie „Rexona 5.000 de pași pe zi”, în parteneriat cu Simona Halep.
Influenceri
Scala și sfera de aplicare a marketingului cu influenceri crește și are o importanță crescândă în mixul de marketing ca o modalitate prin care brandurile să ajungă la consumatori, având în vedere legăturile directe ale influencerilor cu publicul.
Viteza de inovare și experimentarea
Cred că trăim vremuri efervescente, în care segmente întregi de piață și branduri puternice pot fi ușor zdruncinate de nou-veniți, datorită vitezei de inovare. Noi produse apar și dispar cu repeziciune, cu valuri de micro-trenduri care se succed amețitor, în special în zona produselor de îngrijire personală. Văd un grad mult mai mare de experimentare decât înainte și o aversiune mai mică a brandurilor de a se expune riscurilor.
Forbes: Ce rol are Social Media în activitatea dvs. de om de marketing? A devenit Social Media prima putere de care se ține seama în deciziile de marketing?
Monica Tamaș: Lumea permanent conectată și omniprezența tehnologiei au rescris regulile de construire a brandurilor, inovării, media și comerțului pentru totdeauna. Cu toate ca internetul, telefonul mobil și social media au servit drept catalizatori ai acestor schimbări, principiul de baza al marketingului rămâne neschimbat – este în continuare vorba de a pune consumatorul pe primul loc, a construi atașament față de brand și a crea magie în viața oamenilor cu care brandul interacționează.
În acest context, orice brand care pune consumatorii pe primul loc va fi acolo unde sunt ei, unul dintre aceste locuri fiind social media. Este important să menționez că Unilever a făcut câteva promisiuni:
- Să investească doar în platforme care sunt responsabile – nu vom investi în platforme sau în medii care nu ne protejează copiii sau care creează diviziuni în societate și promovează furia sau ură.
- Să creeze doar conținut responsabil – să abordăm inițial stereotipurile de gen în publicitatea prin initiativa #Unstereotype și să promovăm acest lucru în întreaga industrie prin intermediul #Unsoriteotype Alliance. Deoarece 40% dintre femei nu se identifică cu femeile pe care le văd în reclame.
- Să colaboreze numai cu organizații care se angajează să creeze o infrastructură digitală mai bună, cum ar fi alinierea la un singur sistem de măsurare și îmbunătățirea experienței consumatorilor.
Forbes: Cum credeți că va arăta omul de marketing în anul 2028? Vă rugăm să schițați un portret al acestuia peste 10 ani și dacă credeți că va mai exista vreo legătură a activității de marketing cu cea din prezent.
Monica Tamaș: Pe măsură ce ne mutăm de la marketingul de masă la personalizare, cred că în viitor vom construi branduri mult mai nișate, care vor comunica cu consumatorii 1 la 1, în timp real.
În plus, văd omul de marketing eliberat de presiunea birocrației – o lume în care vom lucra cu tehnologii precum inteligența artificială pentru a aduna insight-urile individuale și a da frâu liber creativității.
Nu în ultimul rând, pe măsură ce resursele planetei se împuținează, consumatorii se vor îndrepta din ce în ce mai mult către branduri pentru a rezolva probleme sociale și de mediu.
(10 august 2018, București)