Monica Eftimie, Chief Marketing Officer Sphera Franchise Group S.A.
Forbes: Care sunt elementele ce diferențiază anul 2018 de anii precedenți în activitatea dvs. de om de marketing?
Monica Eftimie: Încă din etapa în care am conturat strategiile de brand pentru 2018, am avut în vedere o serie de trenduri pe care le-am integrat foarte natural în planurile pentru acest an:
- Campanii de conținut în social media
Platformele sociale sunt în continuare rock stars când vine vorba de usability: clienții noștri își petrec foarte mult timp pe Facebook, Instagram și YouTube. În 2018, însă, modul în care sunt „consumate” aceste rețele sociale s-a schimbat. De aceea, comunicarea ofertelor sau a produselor ca atare, nu mai este suficientă. Tendința actuală este folosirea canalelor proprii de brand pentru a integra produsele și ofertele într-un tip de conținut pe care userii să își dorească să îl consume.
- Transparența față de consumator
Anul acesta, poate mai mult decât oricând, trebuie să le oferim consumatorilor transparenţă în ceea ce priveşte produsele şi procesele din restaurante. KFC Open Kitchen este un program care a apărut din dorința de a oferi transparență față de proveniența produselor și față de metodele de preparare a acestora, oferind ocazia consumatorilor de a vizita bucătăriile KFC.
- Activități de CSR & protejare a mediului înconjurător
Responsabilitatea socială este o componentă a strategiei noastre pe termen lung și dezvoltăm constant programe și proiecte diverse cu impact puternic la nivel de business și de comunități.
Forbes: Vă rugăm să nominalizați trei tendințe în marketingul din România pe care le-ați constatat în prezent.
Monica Eftimie: Marketing-ul de conținut versus advertising-ul tradițional – reclamele clasice pierd din ce în ce mai mult teren în fața marketingului de conținut. Nu mai este suficient să produci o reclamă de 30 de secunde și un vizual pentru panourile stradale pe care să le folosești în toate mediile. Din ce în ce mai multe companii se concentrează să creeze conținut dedicat pentru fiecare canal de comunicare, în funcție de specificul acestuia.
Principiul „Less is more” rămâne de actualitate – contează calitatea și nu cantitatea acțiunilor de marketing. Dacă în urmă cu câțiva ani vedeam mai multe campanii de real time marketing (iar multe dintre acelea nu obțineau rezultatele scontate), în prezent, am observat o concentrare mai mare pe campanii sustenabile, care au în spate o strategie pe termen lung și platforme de comunicare solide.
Forbes: Ce rol are Social Media în activitatea dvs. de om de marketing? A devenit Social Media prima putere de care se ține seama în deciziile de marketing?
Monica Eftimie: În contextul actual în care targetul nostru petrece zilnic, foarte mult timp în social media, aceste canale joacă un rol central din punctul de vedere al comunicării de brand. De-a lungul timpului, am urmat diferite abordări în ceea ce privește strategia pentru canalele de social media: de la postarea noutăților, la folosirea lor ca asset-uri pentru campaniile integrate sau chiar ca sursă de insight-uri pentru campanii digitale. În momentul de față, am trecut la următorul nivel și ne-am uitat cu atenție la ce își doresc fanii și consumatorii în general: entertainment.
Odată cu „Social Me”, primul serial original KFC, am inaugurat și un nou concept-platformă pentru canalele noastre de social media: KFC Social Entertainment Channel. Acesta este locul virtual în care consumatorii pot găsi mereu ceva nou și interesant, atât din punct de vedere al tipului de conținut, cât și în ceea ce privește informațiile despre produsele KFC.
Forbes: Cum credeți că va arăta omul de marketing în anul 2028? Vă rugăm să schițați un portret al acestuia peste 10 ani și dacă credeți că va mai exista vreo legătură a activității de marketing cu cea din prezent.
Monica Eftimie: Cu siguranță va fi o persoană cu un set de cunoștințe solide în zona de digital, fie că vorbim de campanii de marketing, e-commerce sau chiar media. Cei care vor comunica așa cum au făcut-o până acum câțiva ani, vor fi depășiți de evoluția tehnologiei. Nu cred, însă, că va fi vorba despre forme de inteligență artificială care să preia acest job, ci de o gândire strategică pentru a putea transpune obiectivele de business în obiective de comunicare.
Un alt lucru pe care îl consider important și care cred că își va pune amprenta asupra modului în care privim marketingul în următoarea decadă este reinventarea stilului de leadership – de la concentrarea pe rezultate de business și viziunea de ansamblu a companiei (care vor rămâne, în continuare, importante), spre obiectivul de a dezvolta oameni care să aibă responsabilități cross-function, care să fie capabili să gândească la nivel macro și să fie pregătiți să inoveze constant.
Teme precum inteligența artificială, dezvoltarea tehnologiei (roboți care prepară mâncare, drone care livrează, self-service digital restaurants) și provocările privind comunicarea cu Millennials & Generația Z reprezintă, deja, bazele schimbării.
(14 august 2018)