Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

|
|

Miza economică a alegerilor

Care este diferența dintre cele două variante de guvern care ar putea veni la toamnă.
vot

Probabil că niciodată în ultimii 26 de ani miza alegerilor n-a fost mai mică decât va fi la parlamentarele din decembrie. Singura incertitudine: încă nu este clar dacă asta e o veste bună sau una proastă. Oricare dintre variante este continuarea directă sau logică a uneia dintre cele două guvernări care au precedat-o – fie un guvern politic Dacian Cioloș în continuarea guvernului tehnocrat Dacian Cioloș, fie un cabinet politic Liviu Dragnea (sau un surogat al acestuia) în continuarea guvernării întrerupte a lui Victor Ponta.

În trecut, diferența dintre cele două guvernări a fost substanțială: unul a fost agresiv în a tăia taxe, celălalt – ultraconservator din punct de vedere fiscal. Rezultatele finale au fost însă destul de apropiate, asta însemnând deficite bugetare mai mici decât în aproape toate celelalte țări membre UE.

Unde pot apărea diferențe în viitor? În cazul unei guvernări PSD este previzibilă creșterea cheltuielilor cu salariile bugetare, pensiile și prestațiile sociale. La rândul său, această politică este de natură să sporească ușor cererea internă și să pună presiune în sus pe prețuri. În cazul unei guvernări PNL, cheltuielile vor crește probabil în ritm lent și relativ uniform, fără să se schimbe substanțial datele economice de până acum.

În niciuna dintre situații nu este previzibilă vreo nouă scădere de taxe, dar nici vreun altfel de șoc fiscal – care să schimbe dinamica economică bună de până acum. Politica agresivă de colectare a Fiscului este de așteptat să continue pe măsură ce baza de impozitare se îngustează, inclusiv ca urmare a abuzurilor din trecut. Însă sarcina de colectare va fi mai ușor de dus la îndeplinire, ca urmare a presiunii de pe piața muncii, care face ca așteptările salariale să crească, împreună cu impozitele și contribuțiile aferente. Situația este izbitor de asemănătoare cu cea din 2006-2007, când creșterea economică și disponibilitatea creditului ieftin au permis aparatului administrativ să funcționeze fără mari eforturi. Iar asta înseamnă că lipsa de miză de la început se poate transforma într-o bombă cu ceas până la sfârșitul potențialilor patru ani de guvernare în cazul în care cabinetul votat nu are măcar viziune pe termen mediu

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii