Cautare




, Staff

|
|

Miza de miliarde. De euro

După 15 ani de investiții profitabile în Polonia, îți vine mai ușor să arunci sute de milioane de euro în România, fără să te îngrijorezi că nu îi vei recupera. Nebunie sau curaj calculat?
Nikolaus Bethlen

Pariul de 533 de milioane de euro făcut pe Profi, la sfârșitul lunii noiembrie 2016, a propulsat Mid Europa Partners, înființat în 1999, ca subsidiară a firmei globale de investiți EMP Global, pe primul loc între fondurile de investiții de tip equity de pe piața locală cu doar trei tranzacții la activ. Pe lângă retailer-ul cu o rețea de 500 de magazine, la momentul scrierii articolului și pe care îl urmărea de trei ani, se estimează că fondul cu active de 4,3 miliarde de euro a plătit, în august 2015, aproximativ 150 de milioane de euro pe Regina Maria, al doilea operator de servicii medicale private din țara noastră, iar alte câteva milioane le-a plătit în 2003, pe când avea încă bani din primul fond (AIG Emerging Europe Infrastructure Fund, de 550 de milioane de dolari), pentru a deține o participație minoritară la MobiFon (fostul Connex, actualul Vodafone).

Cumpărături de 700 de milioane de euro în România 

După cumpărături de aproximativ 700 de milioane de euro în România, fondul cu 33 de investiții în 18 țări din Europa Centrală, de Est și de Sud caută să-și sporească prezența. Cel puțin pe termen mediu. Nikolaus Bethlen, Partner al Mid Europa, a spus, într-un interviu pentru Forbes România, că sunt interesați în țara noastră de companii din sectorul bunurilor de larg consum sau din servicii care pot atrage investiții de peste 100 de milioane de euro, iar, în următorii doi – trei ani, speră să ajungă la cel puțin o asemenea achiziție. De altfel, în tranzacția Profi, MEP a pus pe masă o parte din suma de 800 de milioane de euro colectată pentru Mid Europa Fund IV, fond deschis pentru perioada 2014 – 2023.

În aceste condiții, fondul cu birouri la Londra, Budapesta, Istanbul și Varșovia este depășit în România doar de fondul imobiliar NEPI, care deținea, la 30 noiembrie 2016, 31 de proprietăți în valoare de 1,7 miliarde de euro, și de compania de investiții imbiliare Globalworth cu 15 proiecte imobiliare, evaluate la 962 de milioane de euro.

În schimb, pe segmentul equity n-are egal. După investiții de aproximativ 400 de milioane de euro, între 1996 și 2015, în opt businessuri principale plus nouă complementare, din care a făcut exituri în valoare de 635 de milioane de euro, Advent International și-a făcut exitul total de pe piața noastră, odată cu vânzarea Regina Maria, tocmai către MEP. Fondul american cu expunere globală și o vechime de 33 de ani a decis să  se concentreze pe alte regiuni, ca să adauge alte investiții la cele 315 din 40 de țări, pentru care a alocat 31 de miliarde de dolari.

Competiție la nivel înalt

Șanse slabe să depășească  MEP are și Enterprise Investors, înființat acum 27 de ani, în Polonia, deși se află la vânătoare de companii. În peste 17 ani de prezență în România, EI a făcut investiții de aproximativ 250 de milioane de euro, în șapte companii, în participații atât majoritare, cât și minoritare, însă cea mai mare sumă alocată pentru achiziționarea unei companii a fost de 66 de milioane de euro, pentru Profi, în 2009, la care au adăugat, pe parcurs, până la vânzarea către MEP, 10 milioane de euro. Planul lor este să aloce câte 20-50 de milioane de euro unei companii consacrate și cu potențial din care să-și facă un exit extrem de profitabil, de cel puțin două ori suma investită, în cel mult opt ani. Doar din investițiile în țara noastră, EI a obținut peste 650 de milioane de euro, în timp ce toate încasările din cele 117 companii vândute, din 137 achiziționate în regiunea CEE, au fost de 2,5 miliarde de euro, față de 1,7 miliarde de euro investite. În prezent, acesta mai deține în țara noastră Macon, cel mai mare producător independent de materiale de construcții, achiziționat în 2006, și Noriel, cel mai mare retailer de jucării și de jocuri din România, începând cu 2015, iar, pentru CEE, inclusiv România, a anunțat investiții de 100 de milioane de euro.  Nici Axxess Capital nu se înscrie în cursa pentru cel mai mare fond de investiții local. Din 1995 până în prezent, managerii fondului au investit în România peste 200 de milioane de euro în aproximativ 35 de companii, iar în prezent se concentrează pe eficientizarea fuziunii dintre Patria Credit și Banca Carpatica.

Modelul polonez

Pe ce mizează MEP pentru a încasa jackpot-ul din businessurile în România? Pe experiența poloneză, o țară asemănătoare României, însă cu dimensiuni duble. La momentul preluării Regina Maria, MEP făcuse o mișcare similară în Polonia, cu Lux Med – l-a achiziționat în 2007, l-a crescut și l-a vândut în 2013, cu aproape dublu, 400 de milioane de euro, față de momentul preluării. La fel, rețeaua Regina Maria a făcut anul trecut trei achiziții, față de niciuna în anul anterior: Spitalul Ponderas (martie, București), Centrul Medical Helios (aprilie, Craiova), Centrul Medical Dr. Grigoraș (mai, Timișoara) și o clinică în Ploiești (decembrie). În plus, crește organic: a inaugurat a doua policlinică din Piteşti (iunie) și a deschis la Târgu-Mureş (august) un campus medical, care cuprinde o policlinică și un laborator de analize medicale, iar anul acesta va deschide un spital generalist cu 100 de paturi la Cluj-Napoca. În aceste condiții, afacerile Regina Maria au fost de 65 de milioane de euro în 2015, iar pentru 2016 și 2017 prognozează tot un avans de 10-20%, de la an la an.

De asemenea, MEP deține retailerul polonez Zabka, cu peste 3.000 de magazine, pe care a plătit, în 2011, 400 de milioane de euro, pentru 2.450 de magazine și pe care caută să-l vândă pentru 1 miliard de euro, scrie Reuters. La fel, Profi a anunțat că intenționează să deschidă în acest an 200 de magazine, pentru care are 50 de milioane de euro, după ce anul trecut a inaugurat 130 de unități, iar ținta este de 1.000 de magazine. Datorită extinderii puternice, afacerile retailer-ului local au urcat cu 40% anul trecut, până la 780 de milioane de euro. Dacă menține ritmul, compania poate ajunge la afaceri de peste un miliard de euro, bornă atinsă doar de Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Metro și Mega Image. Iar potențial există, în condițiile în care piața de retail modern, estimată la 11 miliarde de euro, reprezintă aproximativ 60% din comerțul local, iar extinderea în orașele mici și în mediul rural a început, timid, acum doi ani.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii