Cautare




, Contributor

Cool 100 |
|

Mileniștii și joburile

Dacă ar fi să alegem un cuvânt cool al momentului, acela ar fi, cu siguranță, „antreprenor”. Nu doar pentru că mileniștii au o creativitate debordantă și încrederea desăvârșită în propria persoană îi face să-și pună în aplicare și cele mai neverosimile idei de business (care uneori se dovedesc viabile), ci și pentru că apartenența la o corporație nu le satisface nevoia de recunoaștere.

Dacă generațiile de dinaintea lor au fost crescute pe principiul obligațiilor stricte și al recompenselor venite doar după muncă și efort, mileniștii sunt, așa cum îi numea Ron Alsop, în cartea lui „How the Millennial Generation Is Shaking Up the Workplace”, „trophy kids”. Copii care, în virtutea teoriilor parentale moderne, au fost obișnuiți din fragedă pruncie cu felicitări, aplauze și recompense pentru orice mărunțiș (de la simpla participare la un concurs până la mâncatul legumelor din farfurie), așa că – odată ajunși la maturitate – se așteaptă ca și viața reală să fie o sumă de laude primite la foc automat, întru ranforsarea stimei de sine.

Întreabă orice angajator care a avut de-a face cu exponenți ai generației mileniste și-ți va spune, ușor exasperat, că toate întrebările, dilemele și nemulțumirile acestora începeau cu „Eu...”. Mileniștii vor orare de muncă flexibile și adaptate la propriul stil de lucru; ore libere în timpul zilelor lucrătoare, pentru a-și găsi inspirația; recunoaștere și pentru cea mai mică sarcină finalizată; mentorat permanent din partea șefilor, plus sfaturi de carieră la fiecare pas. Pentru niște adepți ai împărtășirii de informație, orice mai puțin de-atât reprezintă un compromis inacceptabil și, la fel ca pe rețelele sociale, mileniștii simt că lumea întreagă – inclusiv șefii lor – le datorează feedback. Pe loc.

Când așteptările lor nu sunt satisfăcute, atitudinea mileniștilor este radicală. Vă spune ceva numele Marina Shifrin? Anul trecut, pe vremea asta, tânăra angajată a unei companii de producție video își dădea demisia de la job… pe YouTube. Înregistrarea cu Marina dansând pe birourile colegilor, pe ritmul unei melodii de Kanye West, a strâns sute de mii de vizualizări și a făcut-o cunoscută în toată lumea. În prezent, are site-ul ei personal, un agent care îi „manageriază“ talentul și oferte de job-uri berechet. Rezultatul micului show de pe Youtube: infinit mai mai multă expunere decât o demisie lăsată discret pe biroul șefului.

Deși pare un exemplu extrem, tocmai aici intervine mentalitatea complet diferită a mileniștilor față de toți cei care au trăit și au muncit înaintea lor: dacă noi am fost educați să fim gentili și diplomați, să lăsăm loc de bună-ziua, să respectăm mecanismele puse pe roate cu mult înainte de venirea noastră și să ne croim drum prin hățișuri de obiceiuri, norme și reguli, mileniștii știu că brandul lor personal este tot ceea ce contează. Au învățat devreme că doar ieșitul din rând îi poate individualiza în vreun fel într-o lume în care criza economică a înăsprit și mai mult efortul de a vinde orice.

Tocmai de aceea, domeniile de activitate ale mileniștilor nu mai sunt muzica, scrisul, medicina sau ingineria aerospațială, iar ei nici nu se mai legitimează strict prin intermediul titulaturii profesionale. Singurul domeniu care îl interesează pe un milenist este propria persoană, iar unica responsabilitate pe care și-o asumă pe termen lung este dezvoltarea acestui brand personal cât mai bine și în cât mai multe direcții. Iar dacă asta înseamnă să danseze pe birouri sau să-i trimită lui Richard Branson un material video filmat în timp ce sare cu parașuta purtând în mâini o pancartă cu „Angajează-mă!”, acesta este un risc pe care este mai mult decât dispus să și-l asume.

 

Această ediție a Topului FORBES “100 Cool Brands ale noii generații” a fost realizată în parteneriat cu agenția de cool-hunting Antz, care oferă o radiografie de ansamblu a fenomenului ,,cool” în România și în plan internațional, dar și o perspectivă de viitor în materie de tendințe.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii