Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Macroeconomie |
|

Mihai Ghyka: „Credința mea este că avem oportunitatea să redevenim «grânarul Europei»”

PREMIILE IAA_
O țară fără planuri, care trăiește de pe azi pe mâine, așa cum bat „vânturile” Europei, ale SUA sau ale Rusiei. Astfel pare România în prezent, o țară fără planuri angajate, care să fie pornite dintr-un punct și conduse până la final. Am solicitat opiniile despre planurile României unor oameni de afaceri cu picioarele pe pământ, care sunt obișnuiți să lucreze cu strategii și planuri. Răspunsurile nu sunt deloc optimiste.

Mihai Ghyka, consultant marketing

Forbes: În 24 de ani de capitalism, România a avut planuri în domeniul economic pe care le-a dus până la capăt? Puteți să nominalizați un astfel de plan în diferite ramuri ale economiei sau în mediul de afaceri?

Mihai Ghyka: Nu știu ca România să fi avut un amplu plan economic pe termen mediu sau lung. Am asistat la o serie de măsuri economice care au avut efecte și ponoase pe care le tragem și astăzi (amânarea marii privatizări, creditarea clientelei politice, privatizarea ratată a câtorva mari companii naționale, reducerea salariilor bugetarilor, etc).

Fără îndoială că marile deziderate politice au avut și au implicații economice. Aderarea la structurile NATO și UE au presupus un efort de pregătire și au avut efecte economice pe termen lung. Recent discutata a treia unire (realipirea Basarabiei la România) ar putea deveni un plan de țară ce ne va greva substanțial economia națională.

Forbes: Credeți că România este în prezent o țară cu strategii economice, cu planuri, cu viziuni clare asupra mediului economic și de afaceri?

Mihai Ghyka: Nu. Vorba lui Andrei Pleșu, trăim „euforia dezastrului” în care ne bucurăm de o creștere economică de conjunctură, fără o bază structurală solidă.

Forbes: În opinia dvs., care ar fi planurile în domeniul economic și de afaceri ce ar trebuie urmate în România?

Mihai Ghyka: Un studiu Roland Berger din decembrie 2012 relevă că managerii și elita studenților români din străinătate văd avantajul competitiv al României peste 20 de ani în domeniile agricultură și IT. Subscriu!

Credința mea este că avem oportunitatea să redevenim „grânarul Europei”, fiind astăzi al doilea mare producător agricol european. Totodată, am putea fi un HUB IT high intellegence and low cost fără rival în regiune.

Acestea sunt domeniile în care ar trebui să investim, să creăm un proiect național și să dezvoltăm o strategie competitivă pe termen lung.

Forbes: Poate o țară să se dezvolte fără planuri?

Mihai Ghyka: Fiece țară trăiește, crește și se dezvoltă mai repede și mai trainic sub amprenta marilor proiecte naționale. Forța generatoare a Marii Uniri a creat România interbelică, o forță economică și creatoare a Europei.

Astăzi, România are nevoie de un proiect național, care să-i redea încrederea în sine și în viitorul său. Un proiect care să dea fiecăruia o identitate și o mândrie (cuviincioasă) de a fi român.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii