FacebookTwitterLinkedIn

Forbes: În opinia dvs., oamenii de afaceri din România (mai cu seamă milionarii din Top) știu să comunice în public?

Mihaela Nicola: Partea cea mai însemnată a celor foarte prosperi, pe care îi consemnează clasamentele, aleg să nu vorbeasca în public, la seminarii și forumuri și în context profesional. Unii pentru că nu știu și ei știu că nu știu, alții pentru că sunt prioritar preocupați de activitate lor profesională și amână momentul la care aceasta poate fi povestită și alții pentru că aleg să nu își adauge deloc preocupări susținute legate de proiecția propriei imagini. Dintre cei activi în spațiul public și foarte preocupați să își consemneze opiniile în interviuri sau în context comunitar sunt câțiva care știu bine „manualul” adresării publice, câțiva care stăpânesc abecedarul și pe care îi ajuta charisma personală și foarte mulți care nu socotesc că adresarea publică, comunicarea cu sau către ceilalți sunt discipline profesioanle, sunt „știinta” care se dobândește cu studiu și exercițiu.

Forbes: Oamenii de afaceri ar trebui să vorbească despre averile lor în presă? Sau dimpotrivă, ar trebui să fie foarte discreți?

Mihaela Nicola: Averea personală nu este, în opinia mea, un subiect despre care să vorbească un om cu ținută profesională. Dincolo de faptul că „bogăția” este dintotdeauna un subiect uncool, discuția despre avere este, în mod paradoxal, o ipostază „ieftină”. Pentru un om de afaceri care își iubește profesia, care construiește cu efort, răbdare și viziune, care prețuiește etica și, în general, un sistem solid de valori, averea este rezultatul preocupărilor și nu motivația de a le avea. Nu priceperea sau putința de „a face bani” constituie modelul despre care un profesionist ar vrea sau ar trebui să vorbească în public, ci talentul de a construi, perseverența fiecărei zile de a înnobila acea construcție, efortul, abilitatile și motivațiile cu mult mai importante decât banii.

Forbes:Expunere sau discreție?

Mihaela Nicola: Votez pentru discreție când subiectul este legat de avere și bani. Sigur, din perspectiva jurnalistică este un subiect interesant și firește că presa specializată poate evalua sau analiza performanța unor oameni de afaceri și în funcție de indicatorul „avere personala”. Mie, însă, ca subiect de interviu mi se pare stânjenitor. Prefer discuția și expunerea și adresarea publică pe subiecte care ating alte capabilități personale decât aceea de a fi generat bunăstare.

Forbes:Care sunt greșelile frecvente pe care le-ați observat în prestațiile lor publice?

Mihaela Nicola: Greșelile cele mai frecvente ale adresării publice pe acest subiect le-am văzut ca provenind din neștiinta faptului că adresarea publică trebuie concentrată în jurul unui mesaj cheie. Admit ca statutul de „bogat” poate fi aspirațional pentru mulți oameni din „public”, dar adresarea către aceștia trebuie, oricum ar fi ea, conturată în jurul unei idei de valoare. Iar banii, în sine, nu reprezintă o valoare. Nu pentru cei care au și alte valori.

Forbes: Dar lucrurile bune în prestațiile lor publice?

Mihaela Nicola: Am văzut în adresările publice un ingredient recurent și care mi se pare important: îndemnul la îndrăzneala de a visa și a munci pentru împlinirea viselor. Nu toți cei care urmează acest îndemn reușesc, dar poveștile de succes provin de la cei care îndrăznesc.