Mihaela Hoffman, director de marketing Coca-Cola HBC România
Forbes: Care sunt oportunităţile anului 2017 în activitatea dumneavoastră de om de marketing? Este un an obişnuit, de creştere a consumului în România, sau ocupă un loc de special, care se diferenţiază de anii precedenţi?
Mihaela Hoffman: Indiferent de cum arată peisajul economic, cea mai mare provocare a unui profesionist în marketing este aceea de a găsi strategia potrivită prin care să ajungă la consumatori, să le ofere soluţiile potrivite pentru fiecare stil de viaţă şi moment de consum.
În 2017, am confirmat, încă o dată, cât este de important să inovăm, să ne autodepăşim pentru a le oferi consumatorilor experienţe memorabile. Sunt mândră că echipa mea contribuie la succesul companiei, iar cifrele, atât de importante în marketing, ne susţin povestea: în primele şase luni ale anului, volumele distribuite de Coca-Cola HBC România au crescut cu aproximativ 5-6%, în funcţie de categorie. Am continuat tendinţa pozitivă timp de zece trimestre la rând.
Creativitatea fiecărui membru al echipei de marketing a contat mai mult decât oricând. Campania „Brăţară oficială a verii” este cel mai recent exemplu. O inovaţie clară la nivel de ambalaj, campania a prezentat prima sticlă a cărei eticheta conţine o brăţară detaşabilă ce poate fi purtată, oferind în acelaşi timp acces la festivalurile Untold, Neversea şi multe alte premii atractive. Iniţiativa a fost extrem de apreciată de consumatori si de presa de specialitate – AdWeek, Mashable, TrendHunter şi alte publicaţii de prestigiu au scris despre ea.
Nu cred că „obişnuit” îşi mai găseşte locul în limbajul de azi, cu atât mai puţin în cel de marketing. A devenit extrem de importantă experienţa pe care o oferi consumatorilor, iar pentru că ea să fie relevantă, trebuie să îţi cunoşti audienţele şi ce îi motivează. Consumul creşte, vedem asta şi în cifrelele noastre, în studii. Consumul contribuie semnificativ şi la creşterea PIB, însă brandurile, companiile trebuie să îşi câştige locul în inima consumatorilor. E important să îi apreciem pentru influenţa pe care o au în mediul lor, la fel cum e crucial să îi cucerim cu o poveste pe care o pot spune mai departe.
CITEȘTE INTERVIUL CU YVES MARTIN (ORANGE)
Forbes: Care sunt lecţiile pe care le-aţi dobândit din experienţă crizei economice din perioada 2009 – 2013? Aveţi pregătit un plan în cazul unei noi recesiuni?
Mihaela Hoffman: Privind în urmă, dincolo de efectele pe care le-a avut criza economică asupra întregii pieţe, am învăţat câteva lucruri esenţiale şi benefice pentru businessul nostru. Pe primul loc stă puterea de adaptare, capacitatea de a fi tot timpul pregătiţi pentru noi provocări, care uneori îţi testează limitele, dar care la final te fac mai puternic.
Criza ne-a învăţat să fim mai aproape de clienţi şi consumatori, mai relevanţi, să căutăm noi canale de comunicare, să fim mai creativi şi inovatori, să regândim perspectiva de abordare a pieţei şi, în final, să ne diferenţiem întotdeauna. Pentru noi, inovaţia este extrem de importantă şi am dovedit că avem oamenii potriviţi, care pot veni cu produse şi campanii unice – Coca-Cola Lime, „Brăţară oficială a verii” – ce devin bune practici la nivel de grup.
CITEȘTE INTERVIUL CU LAURA BARBU (VODAFONE)
Forbes: Din punctul dvs. de vedere, care este trendul cu cel mai puternic impact în deciziile de marketing (naţionalism, digitalizare, îmbătrânirea populaţiei, generaţia Millennials etc.)
Mihaela Hoffman: Lucrez într-un domeniu care are avantajul de a fi mai mult decât martor al schimbărilor de piaţă şi al comportamentului de consum al clienţilor – industria noastră dă, de multe ori, tonul. Cred foarte mult în generaţia tânără, este unul din publicurile noastre ţintă şi o parte din strategia noastră de marketing se îndreaptă spre acest segment.
Digitalizarea este un factor atât de prezent în societate încât nu mai poate fi ignorat, indiferent de industria în care activezi. Însă noi luăm date şi din celelalte tendinţe sau puncte din agenda publică. Cred că o companie agilă, cu toţi indicatorii prezentului pe care îl trăim, trebuie să ţină cont, înainte de orice, de toate preocupările consumatorilor săi, dacă vrea să îi ţină aproape şi să atragă noi consumatori.
Foarte importante mi se par tendinţe care ne spun clar că oamenii caută mai degrabă experienţe nu bunuri, conţinut personalizat, vor să li se recunoască influenţa, vor totul aici şi acum. Aceste tendinţe ale momentului sunt din ce în ce mai prezente şi trebuie integrate în strategiile companiilor.
CITEȘTE INTERVIUL CU FRANTISEK MALA (TELEKOM)
Forbes: În viziunea dvs, care sunt domeniile pe care omul de marketing trebuie să le cunoască pentru a fi mai performant? (sociologia, psihologia, politică, sport, mass-media etc)
Mihaela Hoffman: Una dintre cele mai mari provocări ale unui om de marketing este să anticipeze nevoile încă neexprimate ale consumatorului, iar pentru a reuşi acest lucru trebuie să-şi „întindă antenele” către orice domeniu sau canal de informaţie care îi poate aduce date relevante.
Este important să fii curios şi să nu te limitezi doar la anumite domenii. Şi eu, la rându-mi, încerc să absorb cât mai mult conţinut, din orice domeniu care ar putea să mă ducă mai aproape de consumatori. Îmi încurajez toţi membrii echipei să facă asta, să fie atenţi, curioşi, să nu se mulţumească uşor cu soluţii gata preparate, să meargă dincolo de evident pentru a găsi acel ceva care îi va cuceri pe consumatorii atât de exigenţi ai zilelor noastre.