Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Telecom |
|

Micul uriaș vânează bugetele de publicitate

Internetul își consolidează cea de-a doua poziție, după televiziune, în planurile de comunicare ale investitorilor publicitari. în 2018, în România, bugetul de publicitate online a depășit 85 de milioane de euro.
corebusiness_PB publicitate online.indd

Orange România a fost cel mai mare consumator de publicitate online, în primele cinci luni ale anului 2018, conform monitorizărilor Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT). Operatorul de telefonie mobilă a consumat un volum brut de 4,2 milioane de euro (rate card), în creștere cu 34,7% față de aceeași perioadă a anului 2017. Este o creștere consistentă a liderului care domină topul investitorilor în publicitate și un semnal către concurență că internetul este suportul care contribuie la realizarea obiectivelor de comunicare. Bugetul investit de Orange i-a asigurat 298,6 milioane de afișări, un volum mai mare cu 30,5% față de cel din perioada amintită.

Pe locul secund în topul investitorilor, dar la mare distanță de Orange, se află „un nou venit pe… strada publicității online”. Este vorba despre site-ul de imobiliare Imopedia, care a investit pentru promovare un volum de 3,17 milioane de euro (rate card). În 2017, Imopedia nu s-a numărat printre investitorii în publicitatea digitală. În primele cinci luni din 2018, site-ul de imobiliare a obținut 314,6 milioane de afișări. Așadar, la capitolul vizibilitate, Imopedia i-a „luat fața” lui Orange, cu un buget investit mai mic. (Bugetele au fost calculate de BRAT pe baza tarifelor-listă de publicitate, fără să se scadă discounturile și gratuitățile.)

Cea de-a treia treaptă a podiumului este ocupată de Vodafone, cu un buget de 2,1 milioane de euro (rate card), în scădere cu 5,3% față de primele cinci luni ale anului 2017. Vodafone a obținut 131,9 milioane de afișări, mai mic cu 10,5% față de perioada analizată din 2017.

Și Consolidated Construct este un nou investitor în publicitatea online, cu un volum de 1,81 milioane de euro (rate card), aflându-se pe poziția a patra în top. Ca număr de afișări (112,1 milioane), Consolidated Construct l-a depășit pe cel al Telekom România (103,6 milioane). Dar trebuie remarcat că operatorul de telefonie a înregistrat o creștere explozivă a bugetului de publicitate online față de anul trecut: 165,3%. Este a doua creștere procentuală din TOP 15 investitori, după ING Group (230,5%).

Printre investitorii care au înregistrat creșteri ale consumului de publicitate online se numără: Lidl (8,3%), Opus Land Development (39%), Astratex (36%), Gambling Malta Ltd (3,8%), Impact Developer & Contractor (3%), Unilever (78,5%) și Fererro (4%).  De altfel, cele 15 companii cu cele mai mari investiții în publicitatea online dețin jumătate din bugetul consumat pe acest suport (48,8%).

În perioada 1 ianuarie – 31 mai 2018, volumul total de publicitate online, calculat la rate card, s-a ridicat la 4.7464.544 euro, în creștere cu 4,4%, potrivit monitorizărilor BRAT. Numărul total de afișări obținute de clienții publicitari a fost de 3,22 miliarde, la nivelul anului trecut (scădere de 0,9%).

Domeniul care a investit cel mai mult în promovarea pe internet a fost reprezentat de firmele din business, industrie și echipament tehnologic: 8,8 milioane de euro (rate card). Sectorul Divertisment & Media/Timp Liber a consumat un buget de 8,3 milioane de euro (rate card), iar companiile din domeniul Comunicații au investit 7,9 milioane de euro (rate card).

Bugetul alocat publicității online a atins 85 de milioane de euro (net), estimează studiul „Media Fact Book”, realizat de Initiative România. Acesta este mai mare cu 16,4% față de volumul din anul 2017. În ultimii șase ani, investițiile nete în online aproape că s-au dublat: de la 46 milioane de euro în 2013, la
85 milioane în 2018. Internetul a înregistrat cea de-a doua creștere procentuală dintre suporturi media, după televiziune (55,4%). Dacă în următorii doi-trei ani nu va avea loc un „accident” (criză economică), există toate șansele ca volumul de publicitate online în România să depășească pragul de 100 de milioane de euro.

 

4,4% reprezintă creșterea publicității online în primele cinci luni ale anului 2018 față de aceeași perioadă a anului trecut.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii