Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Lideri |
|

Mentori de inovatori

grupuri de lucru training
Uneori este nevoie de o școală care să facă din inovații un produs de succes și din inovatori antreprenori de succes.

RICAP (Romanian Innovation Commercialization Assistance Program) este un ONG nou apărut care ajută antreprenorii inovatori să lanseze și să vândă produse cu potențial, în funcție de realitățile pieței. Fiecare firmă selectată de RICAP va fi susținută de un mentor din Statele Unite și un mentor român, aleși în funcție de nevoile pe care ea însăşi estimează că le are.

Mentoratul propus de acest ONG nu se adresează doar unor start-up-uri, el este mai degrabă util unor firme care au deja produse pe piaţă. De altfel, RICAP, spre deosebire de alte programe de mentorat, pune un accent deosebit asupra conexiunii directe cu piața internațională și asupra comercializării. „Nu este neapărat importantă mijlocirea unei finanțări, deși este parte din scop, ci oportunitatea acelui produs într-un anume loc și moment”, spune Livia Rădulescu, manager de program. Pentru firme, know how-ul la care au acces poate fi mai important decât resursele financiare.

Câțiva dintre antreprenorii români aleşi de RICAP care au fost în SUA se așteptau să primească finanțare – Alexandru Radovici, de exemplu, care a  lansat unul dintre cele mai ingeniose sisteme de programare (şi unul dintre cei 30 de tineri cu potențial  aleşi de Forbes România pentru ediția 30 sub 30 în 2014), a spus că, în schimb, i s-a întâmplat ceva şi mai important: a întâlnit oameni conectaţi la piaţa de acolo. Proiectul a fost lansat oficial în octombrie anul trecut şi până acum 15 antreprenori au lucrat timp de patru luni într-o variantă-pilot a programului, întâlnind mentori din cadrul organizaţiei partenere americane Larta Institute, care facilitează comercializarea inovației, şi oameni de afaceri din domeniile lor. Nu s-au scris business planuri, ci s-a lucrat la pricing strategy, de pildă, pentru a vinde produsele dezvoltate, chiar pe plan internaţional. „E un mentorat de tip coaching, în care trebuie să muncești foarte mult înainte de întâlnirile propriu-zise”, explică managerul de program.

Antreprenorii inovatori care îşi caută mentori pot proveni din orice domeniu, de la IT&C, la biotehnologii, energie verde sau medical. Aşa cum explică reprezentanţii RICAP, inovator nu înseamnă să facă ceva ce nu s-a mai făcut nicăieri în lume, ci şi să acopere în mod inedit o nevoie a unui consumator.

O altă lecţie pe care o învaţă tinerii antreprenori din experienţa americanilor este că „succes” înseamnă acolo altceva decât în România. „Americanii povestesc mereu cum au eșuat de atâtea ori, dar asta i-a ajutat să înțeleagă lucruri importante. Dacă le vorbești despre antreprenori de succes o să îți spună că nu știi nimic, pentru că antreprenoriatul înseamnă să îți asumi niște riscuri”, explică Rădulescu.

Mentorii (români și americani) sunt aleşi atât din rândul antreprenorilor, cât şi al oamenilor cu experienţă în corporații, pentru a oferi o viziune completă asupra pieţei. Printre mentorii români s-au numărat Florin Talpeș, fondatorul Bitdefender, Sanda Foamete, Academic Program Manager la Microsoft, şi Alex Mircea Dascălu, director executiv al Camerei de Comerţ Româno-Olandeză. RICAP a început atunci când Dragoș Pâslaru, director al companiei de consultanţă GEA Strategy&Consulting a fost cucerit de ideea Larta Institute şi a apelat la Romanian American Foundation, care a devenit finanţator al proiectului.

Citiți revista  și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii