Cautare




, Contributor

Social media |
|

Memorie de elefant

Phil Libin se află la a treia încercare în business. A vândut deja, pentru câteva zeci de milioane de dolari, două companii de succes şi a pus bazele unui sistem care îşi aminteşte tot ce ai nevoie.
phil_libin_evernote.jpg

Phil Libin şi-a propus să schimbe viaţa a milioane de oameni. O viziune comună printre antreprenorii din domeniul tehnologiei. Aşa că a creat Evernote – o aplicaţie gratuită care permite utilizatorilor să ia notite atât pe smartphone cât şi pe calculatoare, acestea variind de la simple texte, până la fragmente de pagini web şi clipuri video; ulterior, notiţele pot fi accesate de oriunde există o conexiune de internet.

Interesant este faptul că antreprenorul american de origine rusă (s-a născut la Leningrad, actualmente Sankt Petersburg) şi-a conturat compania după modelul unui jucător din industria echipamentelor sportive: Nike. („Nu văd Evernote ca o companie de tehnologie. Nu mă gândesc la ea aşa. Noi încercăm să aducem un mod mai bun de a trăi, de a lucra”, afirmă antreprenorul american.) „Din punctul meu de vedere compania reprezintă tot ceea ce sperăm şi noi să realizăm într-o zi”, spune Libin şi continuă cu o explicaţie: producătorul american de echipament sportiv s-a diferenţiat de ceilalţi jucători de pe piaţă oferind produse destinate maselor dar de o calitate superioară. „Dacă ţii la corpul tău, te asociezi cu Nike, iar dacă ţii şi la mintea ta, te asociezi cu noi!”, este mesajul pe care îl transmite acesta.

Un mesaj auzit până acum de circa 44 de milioane de persoane din întreaga lume (dintre aceştia 1,5 milioane apelează la serviciile premium ale companiei, ceea ce se traduce în plata unei taxe pentru o paletă mai largă de servicii) în doar cinci ani de existenţă a aplicaţiei. Dintre aceştia, circa 100.000 sunt din ţara noastră, cea mai mare pondere a utilizatorilor fiind din Statele Unite – 30% – şi Japonia – 20%. Apropo de Japonia. Libin îşi aminteşte amuzat cum în Tokio este recunoscut pe stradă de oamenii de afaceri care folosesc Evernote. „În Japonia sunt cam 36 de cărţi publicate despre Evernote”, punctează el. Chiar şi aşa, satisfacţia cea mai mare vine din ţările în care produsul nu este încă la fel de cunoscut. „Sunt bucuros când vin într-un loc în care lumea nu ne cunoaşte. Înseamnă că avem mai multe oportunităţi”.

Potrivit acestuia, Evernote este în acest moment compania cu cea mai mare creştere a numărului de utilizatori, bineînţeles, cu excepţia gigantului din social media, Facebook. Un număr de aproximativ 70.000 de persoane se alătură zilnic produsului realizat de companie doar prin „word of mouth” – compania nu are un bugat destinat publicităţii şi nu plăteşte pentru aducerea unor noi utilizatori. În esenţă, traducerea definiţiei succesului (compania fondată de Libin în 2007 este evaluată în prezent la un miliard de dolari).

Însă nimic din toate acestea nu ar fi fost posibil fără ideea care a stat la baza întregii companii şi unul dintre criteriile care i-a marcat întreaga carieră: dorinţa de a îmbunătăți un proces care nu funcționează într-un anumit moment. Iar odată cu aceasta, şi responsabilitatea de a îmbunătăţi şi vieţile celorlaţi utilizatori. Construit ca un „creier extern”, Evernote a replicat o idee deja existentă. Noutatea a venit din aplicarea ideii într-un mod ingenios, dar mai ales din execuţie. „Dacă ţie nu îţi place, atunci e o problemă mare. Singurul criteriu este ca nouă să ne placă ceea ce facem şi dacă ajungem să construim lucruri care ne plac, atunci ştim că sunt grozave”, precizează el.

Păstrarea unei identităţi şi a libertăţii pe care o oferă un startup sunt şi motivele pentru care Libin respinge – cel puţin pentru încă câţiva ani – posibilitatea listării Evernote, care a intrat, în opinia sa, în cea mai bună perioadă a dezvoltării sale. De vânzare nici nu poate fi vorba. Mai ales pentru că Libin, o fire nonconformistă, îşi doreşte să păstreze cât mai mult din perioada „distractivă” a companiei pe care a fondat-o. „Când eşti prea mic, te zbaţi ca să supravieţuieşti. În plus, nu poţi inova prea rapid atunci când eşti o companie de dimensiuni mici”. Iar transformarea într-o corporaţie are şi ea propriile părţi negative. „ Eşti pedepsit foarte aspru pentru eşecurile tale încât şi-e teamă să îţi asumi riscuri”, mai spune fondatorul Evernote.

Prezent la Bucureşti în cadrul evenimentului How To Web 2012, cea mai mare conferinţă de antreprenoriat online din România care a reunit între 7 și 8 noiembrie, la București, sute de antreprenori și specialiști în tehnologie, alături de speakeri și investitori renumiți din Europa și din afara continentului, Phil Libin a vorbit despre experienţa sa în lumea afacerilor, una marcată de două exituri de succes. În 1999 compania sa de e-comerce Engine 5 a fost preluată pentru suma de 26 milioane dolari, iar în 2009 CoreStreet, un alt business dezvoltat de Libin a fost vândut pentru 20 milioane dolari. Fondatorul şi managerul general Evernote aduce în ecuaţie şi experienţa căpătată în perioada în care a lucrat pentru o serie de companii de profil, cam 10 dintre cele mai mari. În toată această perioadă a observat greşelile făcute de manageri şi a decis să îşi contureze compania pe un principiu diametral opus: nu se gândeşte la paşii pe care îi fac competitorii săi. Doar aşa are ocazia de a face lucruri excepţionale.

În opinia sa, antreprenorii de azi trec prin cele mai bune momente din cariera lor. Cel puţin aşa stau lucrurile în domeniul tehnologiei. „Lumea a devenit o meritocraţie, aşa că a devenit doarte greu să te descurci dacă eşti mediocru”, afirmă Libin.

În plus, orice afacere motivată doar de simplul câştig financiar nu va avea succes.
Are şi cifre concrete: peste 90% din afacerile pornite din raţiuni financiare dau greş la scurt timp după lansare.  „Nu ar trebui să creezi o companie pentru a-ți maximiza profiturile și nici pentru putere sau pentru a fi într-o poziție de autoritate, pentru că, într-un start-up, ești subordonat utilizatorilor, angajaților, presei, și în niciun caz pentru a avea timp liber, pentru că vei munci 20 de ore pe zi, dar vei avea flexibilitatea să alegi care 20 de ore”, mai spune CEO-ul Evernote.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii