Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Maturizarea avocaților

După 5 ani în care au experimentat businessul în avocatură din prisma antreprenoriatului, avocații Radu Boanță și Sergiu Gîdei fac un nou pas – spre maturizare.
radu boanta_0835

Foarte aproape de Piața Victoriei se găsește cabinetul de avocatură Boanță, Gîdei și Asociații (BG&A), unde, într-o clădire de birouri, își desfășoară activitatea cei opt angajați ai firmei, toți avocați seniori.

La întâlnirea cu cei doi avocați, în urma schimbului de cărți de vizită, am observat sintagma „CEE Attorneys”. Semnificația, explicată ulterior de avocații-antreprenori din fața mea era, de fapt, pasul firesc pe care firma înființată în urmă cu cinci ani l-a făcut spre dezvoltare. „Este numele rețelei de avocați cu cinci birouri în capitale din Europa Centrală și de Est la care ne-am afiliat recent. Considerăm că această asociere este în linie cu tendințele de globalizare a tuturor afacerilor, antreprenoriatelor și raporturilor de business. A fost o tendință normală pe care am observat-o și asupra căreia ne-am simțit extrem de interesați să ne alăturăm, pentru că suntem de părere că acest tip de mișcări reprezintă viitorul”, a detaliat Radu Boanță.

„Este o asociere cu niște firme ce sunt similare cu noi în ceea ce privește filosofia, scopul, valorile, mărimea și clienții”, completează Sergiu Gîdei.

După aproape șase luni de negocieri cu rețeaua, este interesant de aflat ce beneficii concrete aduce pentru afacerea BG&A această integrare și, totodată, ce investiții a presupus aceasta din partea celor doi avocați. „În termeni de cifre, investiția nu este foarte, foarte mare. Nu este ceva ce nu poate fi susținut, dar aici nu a fost neapărat vorba de bani, ci de timp. În avocatură, măsura este reprezentată de timp, nu de bani. A presupus, în schimb, un efort destul de mare de timp – pentru a negocia, pentru a te integra etc. Deci, dacă am calcula din acest unghi, probabil ar rezulta o investiție mare. Totuși, avem multe costuri cu această rețea, avem un business development manager care supraveghează întreaga rețea, site-ul și alte acțiuni comune de marketing”, explică Sergiu Gîdei.

Iar această investiție va fi amortizată, potrivit avocaților, prin prisma beneficiilor pe care le vor primi atât ei, angajații casei de avocatură, cât și clienții: „Este și o formă de deservire de clienți comuni, de recomandări în cadrul rețelei. Aceste relații de încredere determină clienții dintr-o țară care vor să intre în țara noastră să recurgă în mod egal și la serviciile noastre de aici și invers. Acesta este un avantaj major, apoi mai este know-how-ul și schimbul de experiență. De asemenea, am preluat cu entuziasm sarcina să dezvoltăm în continuare rețeaua, poate cu Bulgaria, poate cu Ungaria. Extinderea este și ea un avantaj. Un alt beneficiu este dat de posibilitatea de a specializa avocații noștri la colegii din țări cu jurisdicții diferite – participarea la o conferință sau mutarea temporară a acesora la biroul din Varșovia, de exemplu”.

În 2011, atunci când Boanță, Gîdei și asociații acestora plecau din firme mari de avocatură pentru a-și construi propria afacere, urmau un trend tot mai prezent în ultimii ani și își doreau mai multă „adrenalină”, dar și materilizarea propriilor idei într-un alt format. „A fost greu, dar nu am simțit greutatea, pentru că având acest entuziasm și pasiune de a-ți urma visul și de a implementa ideile în care crezi, a compensat din plin lipsurile dintr-o companie mare. Nu e ușor să pleci dintr-un loc stabil, cu precădere în perioada crizei”, spune Sergiu Gîdei, care constată, privind în urmă că deși a crezut că se va „plictisi”, dacă proiectele nu vor fi competitive, „nu a existat nicio zi în care să mă fi plictisit”.

Dacă la vremea la care începeau un nou capitol în avocatură și deveneau și antreprenori aveau până în 10 clienți, BG&A se bucură acum de un portofoliu cu 100 de clienți și mizează în viitor și pe atragerea acestora prin mediul online. „Clienții nu i-am atras prin onorarii, nu am practicat onorarii de dumping sau la un nivel nerezonabil. Într-adevăr, acestea sunt mai mici față de cele cerute de firmele mari și este normal, dar noi suntem mai flexibili.  Ne-am dezvoltat clientela în special pe baza recomandărilor, iar dacă la început un client aducea încă un client, în 2016 un client ajunge să ne aducă șapte (el ne recomandă unei persoane, acea persoană mai departe și tot așa). Mai există și partea de promovare online, unde vizibilitatea începe să fie destul de importantă, iar acest lucru ne-a ajutat să ne abordeze și clienții din alte țări. N-am exploatat la maxim acest canal, dar sub noul brand vom fi mai vizibili. Oricum, digitalizarea pieței noastre își va pune amprenta în orice în viitor, inclusiv în modul în care vor lucra avocații”, subliniază avocații.

Avocații antreprenori au avut surpriza, de-a lungul timpului, de a fi implicați în proiecte la care nu sperau atât de curând. Din primul an, firma de avocatură a oferit consultanță pentru tranzacții importante, cu valori semnificative pentru piața din România. „Cea mai mare realizare pentru noi de până acum a fost natura proiectelor în care am fost implicați și gradul de dezvoltare personală pe care l-am cultivat continuu, dincolo de orice parte financiară sau de renume”, au punctat reprezentanții BG&A.

Și în acest an, proiectele pentru firma de avocatură au venit din diferite domenii, de la fuziuni și achiziții (M&A), până la dreptul mediului, real-estate, energie, telecomunicații, litigii sau piețe de capital. „În acest moment avem două proiecte de real-estate destul de mari și, de asemenea, în 2016 am avut foarte multe satisfacții în domeniul litigiilor. Am avut câștiguri de cazuri deosebite, inclusiv în procese cu autoritățile, dar și privind mediul privat (companii de asigurări, IFN-uri)”, explică avocații.

Pentru anul viitor, compania se pregătește chiar pentru consultanță în proiecte ce vor trece granița, pe care însă nu le pot dezvălui acum, fiind în stadiu de implementare. În ceea ce privește echipa, acesteia i se vor alătura încă încă doi avocați până la finalul anului, iar în 2017 vor fi 12 avocați la BG&A, dacă lucrurile se desfășoară conform planurilor firmei. Altfel, planurile nu vizează o dezvoltare agresivă, ci dorințele sunt „să avem proiecte bune și oameni asemenea”.

Avocații Boanță și Gîdei alocă în medie 10 ore afacerii lor, dar sunt perioade cu „valuri mari” în care timpul se poate prelungi și până la 16 ore. De alte afaceri nici nu se pune problema, spun aceștia, pentru că sunt de părere că „să faci foarte bine două lucruri este imposibil”.

La o privire în ansamblu asupra țării noastre, ei consideră că România va avea o creștere economică semnificantă în următorii ani.

Radu Boanță estimează că în 2017 vom avea foarte multe investiții în IT (mai ales în orașele din vest) și în construcții – nu atât în proiecte noi, cât în menținerea și dezvoltarea proiectelor existente. Partenerul său adaugă și sectorul auto, unde „vedem foarte multe relocări de spații, de unități de spații de producție”.

Nu în cele din urmă, avocații susțin că vor continua investițiile în agricultură (terenuri din ce în ce mai cultivate și achiziții de suprafețe foarte mari).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii