Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Marin Vidrașcu (Litera): „Este nevoie de politici la nivel național care să promoveze lectura”

Marin Vidrașcu, director executiv la Editura Litera, vorbește despre unul dintre obiectivele importante ale instituției pe care o conduce: promovarea lecturii.
Marin si Dan Vidrascu

Foto: stânga-Marin Vidrașcu, director executiv Editura Litera, dreapta – Dan Vidrașcu, CEO Elefant.ro.

Forbes: În ultimii trei ani (2014 – 2016), România a înregistrat creșteri economice. În ce măsură aceste performanțe macroeconomice au influențat piața editorială din România?

Marin Vidrașcu: Această creștere despre care amintiți a influențat într-o oarecare măsură piața editorială din România. Însă, pentru ca o performanță macroeconomică generală să influențeze semnificativ o piață specifică, este nevoie și de un impuls legislativ.

În cazul pieței de carte, este nevoie de politici la nivel național care să promoveze lectura, gestionate de o serie de organizații (de stat sau private) cum ar fi bibliotecile școlare, organizațiile neguvernamentale, societățile de caritate și editurile.

VEZI BILANȚURILE CONTABILE ALE EDITURILOR DIN ROMÂNIA – 2016

La Litera, promovarea lecturii este unul dintre obiectivele principale. De ani de zile organizăm campanii de încurajare a cititului; unele au ajuns deja să capete tradiție, cum ar fi „Noaptea Cărților Deschise”, cu ocazia Zilei Internaționale a Cărții (23 aprilie), a cărei a cincea ediție tocmai s-a încheiat și care s-a bucurat – ca în fiecare an – de un mare succes. În cadrul acestui proiect, anul acesta, am organizat în Parcul Colțea de la Universitate cel mai mare schimb de cărți. Am invitat cititorii să dăruiască o carte din biblioteca lor și le-am oferit în schimb una nouă de la Litera. În numai câteva ore, prin generozitatea cititorilor care au răspuns invitației noastre, am reușit să strângem peste 8.000 de volume care au ajuns la biblioteci școlare și județene aflate în mare nevoie de carte.

Anul trecut, am demarat și un proiect național de stimulare a lecturii în rândul elevilor de școală primară și gimnazială. Este vorba de Clubul de carte „Printre litere” care, prin structura lui foarte prietenoasă, dar riguros întocmită, își propune să insufle copiilor pasiunea pentru citit. În fiecare lună, oferim copiilor și profesorilor un catalog cu o ofertă de carte selectată de către specialiști în domeniul lecturii. Copiii sunt încântați să facă parte din acest club.

„Liniște, copiii citesc”, „Micul librar”, „Editura lui Moș Crăciun”, „Zilele literaturii norvegiene”, „Iubim să citim” sunt alte câteva campanii pe care Litera le organizează în fiecare an cu scopul de a aduce cărțile în casele oamenilor și lectura în preocupările lor zilnice.

Marin (stânga), Anatol (centru) și Dan Vidrașcu

Închei această paranteză și am să vă spun că este greu să măsurăm impactul campaniilor noastre la nivel global, cum și cât s-au concretizat într-un act economic. Nu știu să vă spun câți oameni am reușit să convingem să citească sau câți oameni citesc mai mult. Știu doar că de la an la an sunt din ce în ce mai mulți participanți.

Până la urmă, entuziasmul este și el un indicator statistic, poate cel mai important, pentru că generează calitate actului cultural.

Nu mai este un secret faptul că România se află pe ultimele locuri în Europa în ceea ce privește consumul de carte.

Forbes: România este de 10 ani în Uniunea Europeană. Dar piața editorială din România este integrată sau măcar conectată, din perspectiva valorilor și a businessului, la piețele europene?

Marin Vidrașcu: Nu mai este un secret faptul că România se află pe ultimele locuri în Europa în ceea ce privește consumul de carte, că avem o piață măsurată la doar 60 milioane de euro, iar un român cheltuiește, în medie, pentru cărți, numai 5 euro într-un an.

Ca această situație să se schimbe este nevoie, după cum am spus, de politici la nivel guvernamental pe termen lung. O serie de țări europene (Belgia, Spania, Franța, Lituania, Ungaria, Portugalia, Norvegia) au adoptat strategii specifice, programe sau planuri pentru îmbunătățirea nivelurilor de performanță a lecturii. Guvernele naționale aprobă aceste proiecte și alocă fonduri pentru implementarea lor. La noi aceste lucruri sunt în formă de proiect sau au încă manifestări timide.

Forbes: În opinia dvs, care sunt blocajele interne ce au frânat în ultimii trei ani dezvoltarea pieței editoriale din România?

Marin Vidrașcu: O mare problemă cu care se confruntă piața de carte din România este sistemul de distribuție a cărților.

Litera are o producție editorială bogată – aproape 700 de titluri pe an – și nu este ușor să distribuim cărțile, să le facem să ajungă la cititori. În momentul de față, la noi în țară sunt în jur de 300 de librării, foarte puțin, mai ales dacă ne comparăm cu alte țări europene. (În Germania există în prezent 6.000 de librării!)

Pentru a ne distribui cărțile, am ales să facem distribuție în marile lanțuri de supermarketuri și hipermarketuri, în zona online și am investit și într-o rețea proprie de 20 de bookstopuri, minilibrării localizate în incintele principalelor centre comerciale din București și din țară.

Altă strategie care s-a dovedit favorabilă a fost mixul de marketing și vânzare: canale alternative de vânzare, marketing creativ care a crescut interesul și, implicit, cererea pentru cărțile noastre.

(3 mai 2017)

Citește: ALEGERI CU CARTEA LA CAP

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii