Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

SmallBusiness |
|

Marilena Iovu (agent literar): „Apar din ce în ce mai multe cărți de nonficțiune pentru copiii însetați de cunoaștere”

Marilena Iovu, agent literar, consideră că 2018 a fost un an dificil, cu schimbări majore de ordin fiscal și cu o depreciere a monedei naționale în raport cu principalele valute, care au dus la creșterea costurilor de tipar. Acestora li s-au adăugat problemele cronice ale distribuției clasice de carte.
Marilena Iovu SKY_4367 (2)

Forbes: Cum caracterizați piața editorială din România în anul 2018? A fost un an deosebit, care s-a remarcat prin ceva anume față de anul precedent?

Marilena Iovu: De la apariția internetului și, mai nou, a canalelor online de filme, auzim adesea sintagma: „nimeni nu mai citește”. În plus, 2018 a fost un an dificil, cu schimbări majore de ordin fiscal și o depreciere a monedei naționale în raport cu principalele valute, care a dus la o creștere a costurilor de tipar. Acestea s-au adăugat problemelor cronice ale distribuției clasice de carte.

Cu toate acestea, târgurile de carte autohtone au înregistrat recorduri de vizitatori și de vânzări, iar editurile și-au diversificat oferta editorială, încurajate probabil de vânzările online ale cărților prin platformele digitale proprii, cele ale distribuitorilor sau în cadrul comunităților online. Numeroase edituri fac campanii de marketing pe rețelele de socializare, care devin canale puternice de promovare.

A crescut interesul editurilor pentru cărțile destinate copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 14 ani. Cum aceștia, spre deosebire de adulți, nu sunt dependenți de ecranele mișcătoare, nevoia lor de informații și povești a făcut ca piața de carte pentru copii să cunoască în ultima perioadă o creștere explozivă.

 

Lectura dezvoltă limbajul și îmbogățește vocabularul, dezvoltă imaginația și crește capacitatea de concentrare, dar cel mai important este că îi apropie pe copii de părinții lor.

 

Forbes: Care au fost categoriile de cărți străine cele mai căutate de editorii români pentru a le traduce și lansa în România, în anul 2018? – din perspectiva companiei dvs.

Marilena Iovu: În 2018 au fost publicate cu 42% mai multe cărți prin intermediul agenției față de anul 2017, incluzând aici atât titluri noi, cât și retipăriri. 94% dintre cărțile apărute sunt destinate copiilor și tinerilor, iar 6% sunt cărți practice pentru adulți. 80% dintre cărțile publicate în 2018 prin intermediul agenției au fost traduceri din germană, 10% din engleză și restul din suedeză, italiană, olandeză, spaniolă.

Se publică în special povești cu personaje și ilustrații deosebite, pe diverse teme, cărți educative, colecții de povești, romane de aventuri, mister și fantasy. Sunt la mare căutare cărțile cu mesaj și învățăminte, care îi sprijină pe părinți în anumite momente-cheie din viața copilului (prima zi de grădiniță sau de școală, apariția unui frate sau a unei surioare, mersul la doctor, frica de întuneric, gestionarea emoțiilor).

Se conturează o preferință pentru serii, indiferent că vorbim de cărțile de povești pentru cei mici, de romanele ilustrate pe nivele de lectură pentru copiii de școală primară, de romanele pentru elevii de gimnaziu sau de cele fantasy pentru tineri.

Apar din ce în ce mai multe cărți de nonficțiune pentru copiii însetați de cunoaștere: de la cele cu pagini și ferestre cartonate, care îi ajută pe cei mici să descopere lumea într-un mod jucăuș, caiete de activități sau enciclopedii despre animale și natură, până la cărți pentru învățarea limbilor străine, dezvoltarea emoțională și educația sexuală a copiilor și tinerilor.

Lectura dezvoltă limbajul și îmbogățește vocabularul, dezvoltă imaginația și crește capacitatea de concentrare, dar cel mai important este că îi apropie pe copii de părinții lor.

(10 aprilie 2019)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii