Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Mai multe opțiuni

La nivel mondial, crește mai rapid decât orice alt sport și a creat deja o piață de jumătate de miliard de euro. Vorbim despre padel, un sport ce a ajuns și în România.
Adrian Vodislav Padel

Un mix între tenis și squash, de la ultimul împrumutând ideea pereților, dar și elemente de tehnică și tactică, padelul este un sport care se dezvoltă în mod exponențial. Are mai puțin de jumătate de secol de existență, fiind inventat în 1969, în Mexic, și a ajuns în Europa grație Prințului Alfonso de Hohenlohe, care l-a perfecționat și a inaugurat, cinci ani mai târziu, primul teren în Marbella.

A crescut spectaculos, mai întâi în Argentina, iar apoi în Spania, patria care îl adoptase, cea care, în urmă cu trei ani, la numai patru decenii de când îl descoperise, a ajuns să aibă nu doar mai mulți jucători activi decât în tenis, ci și să fie, din punctul de vedere al popularității, pe un onorant loc secund în ierarhia sporturilor, după fotbal.

La nivel mondial, în acest moment există 15 milioane de jucători, iar valoarea pieței globale a ajuns la jumătate de miliard de dolari. Sigur, dacă privim spre fotbal ori spre disciplinele tradiționale suma nu reprezintă o referință, dovadă că, potrivit ierarhiei publicate de Forbes SUA la finele lui 2016, primele 18 formații din topul mondial au valori superioare, iar liderul, Real Madrid, cu o valoare estimată la peste patru miliarde de dolari.

Lucrurile se schimbă însă rapid, padelul fiind sportul cu cea mai mare creștere la nivel mondial. Distractiv și dinamic, caracterizat prin schimburi lungi de mingi și puncte spectaculoase, pune accentul atât pe efortul fizic, cât și pe socializare și spirit de echipă. Și aceasta pentru că se joacă exclusiv la dublu, iar datorită dimensiunilor reduse ale terenului, dialogul dintre jucători face parte din joc. Competitivitatea este și ea un factor determinant, pentru că este un joc în care procesul de învățare este mult mai rapid, progresele se consemnează rapid, astfel că saltul de la jocul de plăcere și relaxare la competiții este extrem de facil. În plus, nivelul jocului nu este atât de dependent de abilitățile fizice și tehnice ale jucătorului, astfel că se poate practica la orice vârstă, acesta fiind și motivul pentru care este extrem de popular în rândul celor care au făcut sport de performanță în alte discipline. De altfel, nu există un portret standard al jucătorului de padel, acest joc modelându-se pe cerințele și nivelul fiecărui jucător, astfel că toată lumea se poate distra indiferent cât de bine joacă.

Jocul a ajuns și în România în urmă cu patru ani. Daniel Prieto a sosit aici, după ce renunțase la cariera de consultant SAP, a decis să călătorească în jurul lumii și a poposit aici pentru a deschide o companie imobiliară care oferă servicii comunității de expați. Îi lipsea padelul, pe care-l practicase acasă, dar soarta l-a pus față în față cu Begoña Soto, o fostă jucătoare de baschet care îmbrățișase noua disciplină. Criza industriei imobiliare din țara sa natală o determinase să renunțe la construcții și să caute oportunități de afaceri. Cei doi aveau să pună, în 2013, bazele PadelMania din parcul Herastrău.

Lor li s-a alăturat un fost jucător profesionist de tenis, Adrian Vodislav, cu ajutorul căruia am aflat mai multe despre padel în România. Pasionat încă de mic de sport, relații internaționale, diplomație și economie, a decis să studieze în Statele Unite, unde a putut să combine o experiență academică riguroasă cu un regim sportiv intens. După ce a absolvit Universitatea William and Mary, cu o specializare în Finanțe și Științe Politice, Adrian a fost consultant financiar în Washington D.C. „Decizia de a studia la William and Mary a fost probabil cea mai bună decizie pe care am luat-o până acum. Acolo, înconjurat de oameni minunați, am învățat cât de important este să încerci să ajuți necondiționat oamenii, să dai mai departe și să aduci o mică contribuție comunității din care faci parte.“

După aventura din Statele Unite, Adrian și-a continuat cariera cu un master în Politică Economică Internațională la King’s College London, iar apoi s-a întors la București, unde și-a îndeplinit visul de a lucra pentru o bancă. A fost și momentul în care a investit în PadelMania. „Decizia din urmă a fost luată cu inima, însă au existat și considerente economice. Expansiunea rapidă a acestui sport și, implicit, a pieței mondiale, este unul dintre ele. Apoi, performanța economică a României pare că va rămâne robustă în următorii ani, susținută în continuare de o creștere a consumului domestic. Nu în ultimul rând, creşterea semnificativă a salariilor, cuplată cu inflaţia scăzută au întărit puterea de cumpărare a consumatorilor români, care au început să fie mai atenți la stilul lor de viață. Și cum, conform unui studiu al Comisiei Europene, doar 6% dintre români fac sport în mod regulat, iar 60% niciodată, există un potențial enorm pe piața de sport din România“.

Și, pentru moment, lucrurile s-au mișcat bine. Jocul a început să crească în popularitate. În București numărul cluburilor a ajuns la patru, altele fiind înființate în Timișoara și Cluj. Numărul practicanților a ajuns deja la 500, iar în septembrie 2016 patru români au stabilit recordul mondial pentru cel mai lung maraton de padel, aceștia jucând 25 de ore fără întrerupere. Printre ei, s-a aflat și antreprenorul. Sunt, este adevărat, doar primii pași, însă, spune acesta, dezvoltarea fenomenului nu este un lucru facil. „Dificil este să-i aducem să descopere jocul, pentru că după ce ajung pe teren, devin împătimiți. De ce? Pentru că lumea pune preț pe timpul liber, există o mulțime de opțiuni și nu este ușor să-i determini să renunțe la celelalte distracții. În plus, noi îi invităm să facă sport, lucru care, ați văzut ce spun statisticile, nu este în obișnuința a mai bine de jumătate dintre conaționali. Cu toate acestea, am reușit să croim o comunitate, am ajuns la 30 de membri activi, care practică padel săptămânal, și 200 ocazionali“.

Tot el ne dezvăluie că există trei divizii de jucători: avansați, semi-avansați și începători. Fiecare categorie include tipuri diferite, în funcție de nivel. Spre exemplu, în rândul avansaților, există cei care au jucat padel mult timp, sunt stăpâni pe tehnică și tactică, dar și cei care au jucat tenis sau squash la nivel înalt și se adaptează foarte repede la cerințele acestei discipline.

Cum arată prezentul din punctul de vedere al businessului? Veniturile provin din închirierea terenurilor, prețurile variind între 15 și 25 de lei/oră pentru fiecare persoană, cuantumul cel mai mare fiind plătit seara, în timpul săptămânii, atunci când și costurile induse de nocturnă își pun amprenta. Apoi sunt ședințele cu antrenorul personal, pentru care se plătește între 45 de lei și 150 de lei pe oră, în funcție de numărul de lecții și cel al persoanelor. O altă sursă o reprezintă turneele, iar aici vorbim despre venituri din taxele de participare plătite de sportivi, dar și din sponsorizări. Anul acesta a adus o mulțime de noutăți care au fost bine primite de cei care fac parte din club, precum plata cu cardul, sistemul de online booking pentru terenuri, iar pentru următoarea perioadă se studiază oportunitatea introducerii unui sistem de plăți online.

În ceea ce privește viitorul „ne propunem în 2017 o creștere de 50% a numărului de membri și să începem să lucrăm și cu cei mici, lucru indispensabil pentru dezvoltarea sustenabilă a unui sport. Investim în promovare, dar vorbim despre sport în general, iar în acest sens ne propunem să colaborăm și cu celelalte cluburi pentru a pune bazele Asociației Române de Padel“.

Dacă există ideea de Asociație în acest business, pentru a sprijini dezvoltarea sportului, și maniera de promovare este una atipică. Prima lecție este gratuită, dar nu se pune accent pe acest aspect. „Este și o chestiune de mentalitate. Dacă oferi ceva gratis, poți induce ideea unui lucru fără valoare. Iar acest lucru nu este real, mai ales că avem un antrenor extrem de bun, Rafael Moreno, certificat la RFP Padel Plus Academy, lucru care reprezintă un atu inclusiv atunci când vine vorba despre celelalte cluburi. Și atunci mai degrabă mergem pe ideea de ședință cadou în cadrul unui program. Am descoperit că acest concept este mai bine primit, așa cum sunt, de altfel, și premiile pe care le oferim membrilor clubului cu ajutorul partenerilor noștri“, explică Adrian. În rest, preluând modelul din Suedia, una dintre țările în care padelul a explodat, și în care jocul este promovat de vedete din alte discipline, între care hocheiul sau fotbalul, și PadelMania mizează pe nume din sport. Pentru moment, Marius Copil și Andrei Pavel sunt aproape de acest sport, dar, cu siguranță, vom regăsi cât de curând și alți jucători de tenis (și nu numai).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii