Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Forbes Heroes: În lupta pentru viață

Când se uită în urmă, la cei 24 de ani investiți în crearea și ridicarea SMURD la nivelul la care este azi, Raed Arafat spune că fiecare sacrificiu făcut a fost pe deplin meritat.
raed_arafat_IMG_4806

Serviciul Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare (SMURD) a fost înființat la începutul anilor ’90, la Târgu Mureş de către medicul român de origine palestiniană, Raed Arafat. A ajuns în România la vârsta de 16 ani cu un scop bine stabilit, acela de a studia medicina. În 1981 a fost admis la Universitatea de Medicină Iuliu Hațieganu din Cluj, iar specializarea în anestezie terapie intensivă şi-a făcut-o la Târgu Mureş şi la Cluj. Primii paşi ai proiectului ce avea să ajungă în câţiva ani serviciul medical național de intervenție rapidă nu au fost tocmai uşori, povesteşte doctorul Arafat. Cea mai mare problemă pe care a întâmpinat-o încă de la început a fost lipsa de încredere a celor din jur, care puneau la îndoială faptul că acest proiect are menirea de a crea un sistem care să vină în sprijinul cetăţenilor şi nu vine cu interese ascunse.

13242229_1297358010293274_158881131_o32 de rețete pentru a deveni propriul erou

,,A fost foarte interesant modul în care am evoluat. Am început cu o echipa de voluntari nebuni”, spune Raed Arafat zâmbind. ,,Am început prima dată la Cluj, apoi la Târgu Mureş. Lupta a fost foarte dură cu cei care într-adevăr aveau diferite interese şi nu pricepeau ce făceam noi, cu cei care nu puteau să ne lase în pace pentru că nu puteau să înţeleagă în mintea lor de ce facem noi ceea ce facem”, povesteşte Arafat. Crede că marea şansă pe care a avut-o acest proiect, despre care spune că nu i se datorează lui, ci unei echipe întregi, a fost sprijinul venit de afară. În 1991, SMUR (cum se numea serviciul la momentul respectiv) primea prima donaţie, o ambulanţă din Germania. Până în acel moment deplasările erau făcute cu maşina personală a doctorului Arafat. Un alt sprijin atât financiar cât şi în ceea ce priveşte know-how-ul a venit apoi din partea serviciului de pompieri din Scoţia şi a Spitalului Regal din Edinburgh.

,,S-au făcut mulți paşi importanţi. Dacă mă uit în urmă cu 23 de ani, ambulanţa ajungea într-o oră la urgenţele majore. Acum, în cazul unor accidente sau alte situaţii grave, cu mici excepţii care mai apar din când în când, sistemul funcţionează foarte bine. Ajungem foarte repede. Avem elicoptere, avem avion – cumpărat cu banii populaţiei, din donaţiile populaţiei (fonduri obţinuţe din direcţionarea celor 2% din impozitul pe venit). Vorbim de un proiect la care fiecare dintre noi a pus o cărămidă”, explică Raed Arafat. În prezent, SMURD intenţionează ca din banii obţinuţi, din acei „2%” să achiziţioneze o barcă şi un aeroglisor – mijloace speciale de intervenţie, care să fie folosite în zona izolată a Deltei şi care, potrivit coordonatorului SMURD, să fie funcţionale până la finele anului.

Cu toate că sistemul românesc de intervenţie rapidă este luat drept model de alte state Europene în care sistemele sanitare, în întregimea lor, beneficiază de finanţări mult mai mari şi funcţionează la un nivel mult mai înalt, criticile aduse SMURD-ului vin de cele mai multe ori chiar din interiorul sistemului, potrivit medicului Arafat. Iar aceste critici ar fi bine-venite dacă ar fi constructive. ,,Un astfel de sistem evoluează, este dinamic. Nicio ţară nu are un sistem perfect. Tot timpul necesită analiză, monitorizare pentru a vedea ce trebuie să modifici, ce mai trebuie să ajustezi. Nu ne e frică de critica sistemului de urgență, dar trebuie să fie cu un singur scop, acela de a aduce un serviciu mai bun omului de rând”, spune Raed Arafat.

Recunoaşte că adesea o parte din aceste critici şi ,,lovituri” l-au vizat direct pe el, dar, privind înapoi la cât de mult a evoluat sistemul ale cărui baze le punea cu aproape două decenii şi jumătate în urmă, doctorul spune că nu regretă nici o secundă şi este pregătit să lupte cu toţi cei care îl vor ataca pe nedrept. ,,Am fost uneori lovit de unii, de alţii, dar dacă ne uităm la rezultatul final îmi dau seama că a meritat să mă implic. Dacă ne uităm la ultimii şapte ani vedem că am ajuns de la 18 echipaje SMURD la 280, în toată ţara, de la două elicoptere la 8, de la nici un avion la două”, afirmă Raed Arafat şi susține că acest sistem nu ar fi existat fără implicarea tuturor, de la medici, politicieni până la oamenii de rând.

Citiți lecțiile celor 19 eroi

 Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii