Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Afaceri |
|

În lumina reflectoarelor

Altădată unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri români, Gruia Stoica a devenit unul dintre cei mai mediatizaţi. Dar nu de bine.
Gruia Stoica

Gruia Stoica şi fratele său, Vasile Didilă, îşi începeau în anii ’90, la puţin peste 20 de ani, cariera antreprenorială şi ajungeau să facă anual milioane de dolari profit din vânzarea de produse metalurgice către diverse firme din ţară şi străinătate.

Mărirea. Aventura celor doi în domeniul transporturilor feroviare începe în anul 2000, odată cu liberalizarea pieței, și avea ceva din poveștile antreprenoriale de peste ocean.

Grup Feroviar Român obținea licența de transport și cumpăra primele sale 120 de vagoane la 2.000 de mărci germane bucata. „În baza unui contract, am preluat de la bulgari mai multe vagoane pe care ei nu ştiau cum să le recupereze din Serbia. Am riscat într-o ţară răvăşită de război, am identificat vagon după vagon şi le-am adus în România”, povestea Gruia Stoica. Povestea s-a repetat și în cazul primelor locomotive ale GFR, care erau de producție românească, dar fuseseră exportate tocmai în China.

VEZI CE ALTE LECȚII POȚI ÎNVĂȚA ÎN URMA POVEȘTILOR A ȘAPTE DINTRE CEI MAI BOGAȚI ROMÂNI

Lucrurile au mers din ce în ce mai bine, astfel încât, cu mai bine de doi ani în urmă, nimic nu părea că îl opreşte pe Gruia Stoica din planurile sale de expansiune.

Era aproape să preia operatorii naţionali din Croaţia sau Bulgaria după ce construise, pe parcursul unui deceniu, alături de fratele său, Vasile Didilă, unul dintre cei mai mari transportatori feroviari privaţi de marfă din sudul şi estul Europei, cu operaţiuni în Germania, Austria, Ungaria, dar şi Kazahstan şi China.

Grupul construit de Gruia Stoica și Vasile Didilă cumpăra fabrică după fabrică, avea mai bine de 17.000 de vagoane, 500 de locomotive, câteva sute de kilometri de cale ferată, iar afacerile cumulate din România şi străinătate depăşeau pragul de un sfert de miliard de euro.

Decăderea. 2013 a fost anul în care Gruia Stoica a schimbat aproape complet macazul. A devenit mult mai vizibil. O vreme, a pozat chiar ca unul dintre candidaţii la preluarea clubului de fotbal Rapid, pe care George Copos anunțase de multă vreme că ar fi vrut să îl vândă. Finalul de an l-a prins, însă, pe omul de afaceri născut într-o comună din județul Galați, dar care și-a găsit consacrarea în afaceri în București, în mijlocul unuia dintre cele mai mediatizate scandaluri, tentativa eșuată de privatizare a CFR Marfă. Situația a fost cu atât mai complicată, cu cât Grup Feroviar Român, una dintre companiile deținute de Gruia Stoica și Vasile Didilă, fusese declarată câștigătoare a licitației.

Problemele lui Gruia Stoica nu s-au terminat aici. A fost arestat preventiv la începutul anului 2014, fiind acuzat de cumpărare de influenţă în perspectiva unei licitaţii pentru transportarea cărbunelui, organizată de Complexul Energetic Oltenia. La începutul lunii mai a anului trecut, instanţa a decis ca Gruia Stoica să fie judecat în arest la domiciliu. Procesul omului de afaceri, care s-a plâns de mediatizarea excesivă a cazului, a fost mutat la Curtea de Apel Ploieşti, a avansat, iar Gruia Stoica a fost condamnat anul acesta la patru ani de închisoare cu executare. Sentinţa nu este definitivă, fiind atacată la Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie, cel mai probabil pe parcursul lunii noiembrie urmând să fie audiat ultimul martor, iar instanţa va rămâne în pronunţare.

Între timp, de afacerile grupului s-a ocupat jumătatea cea mai discretă a familiei, Vasile Didilă, care a reuşit să evite ca problemele de imagine ale fratelui său să se transforme în pierderi pentru companiile grupului Grampet sau, după modelul deja obişnuit pe piaţa românească, să ducă companiile în insolvenţă.

Modul cum se va scrie următorul capitol al poveștii celor doi frați va depinde, într-o bună măsură, și de o decizie pe care Înalta Curte de Justiție și Casație o va lua pe acest final de an.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii