Cautare




, Contributor

Social Media Coordinator

SmallBusiness |
|

În lumea programatorilor

Care este cel mai eficient mod prin care îți poți face angajații să se simtă la birou ca într-o cafenea? Ștefan Szakal a inclus cafeneaua în design-ul biroului companiei sale.
8-Mansarda-Spatiu-deschis-comun

Povestea dezvoltatorului de software cu proiecte în domeniile educațional și aviatic începea cu doi ani în urmă, în urma unei propuneri de colaborare de la o companie americană, care avea nevoie de un dezvoltator pentru o platformă de e-learning pentru piața din Statele Unite. Cu o experiență de business care include fondarea studioului de design X3 și a organizației non-profit Ctrl-D și implicarea ca partener în companii precum PRbeta Agency și TechHub București, Ștefan Szakal fonda în 2012 în Timișoara [e-spres-oh].

Încă de la prima discuție despre acest business, la un espresso, Szakal a știut cum se va numi noua companie. [e-spres-oh] este transcrierea fonetică a susbstantivului espresso, care definește cel mai bine o zi obișnuită din viața unui dezvoltator, de la ritmul de lucru, la presiunea termenelor limită. La baza organizării companiei a stat de la început modelul ROWE (results-oriented work environment). În contextul în care din cei 33 de angajați ai companiei, 30 sunt dezvoltatori, compania nu are manageri în stilul clasic, ci câte un lider pentru fiecare proiect, cu atribuții strict tehnice, nu și administrative. După cum spun fondatorii [e-spres-oh], fiecare echipă de proiect este o celulă independentă și toți membrii echipei sunt în aceeași masură responsabili pentru rezultat. În eventualitatea unei probleme în dezvoltarea proiectului, membrii echipei sunt și cei care trebuie să găsească o soluție. „Nu există plasă de siguranță oferită de management, cu toții suntem în aceeași măsură implicați și responsabili”.

Un alt element care diferențiază [e-spres-oh] de alte companii este, după cum afirmă fondatorii, flexibilitatea, nu doar a  programului, ci și a locului din care pot lucra programatorii, obiectivul final fiind maximizarea eficienței. Atitudinea generală față de management și ierarhii este direct reflectată în decorul sediului [e-spres-oh] și în modul de divizare al spațiului. Cu o suprafață de aproximativ 300 de metri pătrați și trei niveluri, două dedicate spațiilor de birouri și mansarda transformată în cafenea, sediul include atât spații dedicate celor care aleg să vină zilnic la birou, cât și zone comune, pentru cei care aleg să vină mai rar. Design-ul sediului a luat naștere la sfârșitul anului 2013, când biroul în care lucrau a devenit neîncăpător. „Cu o investiție de 120.000 de euro, am încercat să recreăm atmosfera dintr-o fabrică de acum 30-40 de ani, să creăm un spațiu cu tentă post-industrială, îmbinând materialele tipice acelei perioade cu elemente specifice domeniului nostru de activitate”, explică reprezentanții. Au ales o combinație între vintage și industrial, iar materialele folosite preponderent au fost lemnul și fierul. „Mansarda este o cafenea improvizată, în care se regăsesc influențe din mai multe zone, de la piese de mobilier neo-baroque, la un punct de lucru din beton și un bar din lemn masiv.”

Din toamna anului trecut, au deschis un al doilea birou, în Oradea, iar planurile de extindere nu se opresc aici. Cifra de afaceri în 2013 a fost de 1,3 milioane de euro, iar profitul este estimat la 100.000 de euro. În viitor intenționează să atragă noi parteneri strategici. Iar aceasta va atrage după sine și o creștere cu cel puțin 20 a numărului de programatori. Adică mai mult espresso consumat în fiecare zi.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii