Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Lumea nouă

A fost artizanul celei mai mari tranzacții din istoria corporatistă a României - vânzarea Rompetrol. A cumpărat în plină criză o fostă fabrică de mobilă și a transformat-o într-un parc tehnologic, pe care l-a vândut înainte de pandemie. Acum, Ion Sturza are o nouă preocupare: să aducă 80% dintre angajați înapoi la birou, să listeze elefant.ro pe bursă și să îl crească agresiv în următorii șase ani.
072 100BH Ion Sturza

Ion Sturza explică un principiu pe cât de simplu, pe atât de important pentru strategia sa de business: „Economia se duce într-o cu totul altă formulă de consum. Noi «share»-uim (folosim în comun – n. red.) niște lucruri foarte scumpe și foarte sofisticate, care se amortizează doar dacă sunt folosite 24 de ore din 24 și de către foarte mulți oameni”. Atenție, urmează un text cu multe formulări în limba engleză, dar pe care le veți recunoaște și înțelege ușor pentru că au intrat în ultimii ani în uzul comun!

„Astăzi, un e-commerce este din punct de vedere tehnologic ceva foarte complicat. Sunt foarte multe «tool»-uri (unelte în limba engleză – n. red.). Pe platforma de bază ai «tool»-uri de search, de scoring, de analytics, ai instrumente care îți permit diferite forme de plată etc. Toate acestea sunt dezvoltate de companii internaționale și sunt integrate pe principiul SaaS (soft as a service – produse software care pot fi închiriate – n. red.). Nu ai nevoie de dezvoltatori, de mentenanță, de servere, de nimic altceva decât să faci interfețele de integrare. Acest sistem funcționează, noi îl folosim deja de trei ani și funcționează foarte bine”, spune fondatorul fondului de investiții Fribourg Capital, care menționează un avantaj esențial pentru toate aceste „tool”-uri: pot fi schimbate oricând, pe măsură ce apar versiuni îmbunătățite sau alternative, deoarece costurile de transfer de la un produs/soluție la altul/alta sunt nesemnificative.

„Îți dau un exemplu: noi am avut un «search» dezvoltat de compania care ne-a pus la dispoziție platforma de bază. Nu era îndeajuns de inteligent, iar pentru un e-commerce motorul de căutare este esențial – să fie nativ și intuitiv, să te urmărească și să te înțeleagă chiar și atunci când faci greșeli. Așa că am făcut un concurs la care au participat șase companii internaționale, de la startupuri și până la cele mai sofisticate companii din domeniu. Am testat timp de șase luni și am ales produsul pe care îl avem acum, care este capabil să intuiască ce ai vrea să cauți. Iar ca acest exemplu sunt alte câteva zeci. Echipa noastră tehnică nu mai are șurubelniță”, glumește Ion Sturza. Cu alte cuvinte, în echipa sa nu se află un număr mare de programatori și dezvoltatori de software, așa cum sunt, de exemplu, cei aproape 1.000 de programatori ai eMAG, liderul pieței de comerț online, ci mai degrabă specialiști cu pregătire tehnică înaltă, care acționează ca integratori. „Avem un «pipeline» semnificativ. Trebuie doar să avem inteligența de a integra aceste produse.”

Discuția de aproape o oră cu omul de afaceri continuă pe aceleași coordonate, cu multe exemple practice, așa cum îi place lui Ion Sturza, care traduce de multe ori pe pagina sa de Facebook concepte complexe în termeni simpli și ușor de înțeles pentru publicul larg.

„Marketplace-ul nostru îl dezvoltăm cu o companie cunoscută la nivel internațional. Avem dedicați în compania respectivă 20 de oameni care muncesc pentru a crea o soluție adaptată pentru noi, iar noi plătim doar un fee (taxă – n.red.) de utilizare, nu și costurile de dezvoltare. Sigur că nucleul rămâne proprietatea companiei respective, dar toate elementele de adaptare la piața locală, de exemplu, sunt proprietatea noastră. Abonamentul este lunar, dar dacă am dezvolta in-house această soluție ne-ar costa probabil 3-5 milioane de euro.”

Dar toate oportunitățile menționate de omul de afaceri sunt valabile și pentru oricare dintre concurenții săi. „Așa este, însă există un mic «dar». Este vorba despre numărul de clienți pe care îi are Elefant și pe care oricâți bani ai avea nu îi poți genera într-o perioadă scurtă. Aceasta este marea diferență în e-commerce: baza de clienți și brandul.”

Din acest punct de vedere, strategia de business a lui Ion Sturza este clară: trecerea de la o creștere organică la o creștere exponențială. El mizează pe o combinație de trei categorii de produse și servicii. Unele dintre acestea, așa cum sunt, de exemplu, scutecele, au avantajul că sunt aflate la vânzare permanent și aduc clienți noi, trafic în magazinul online și ajută la promovarea brandului în cadrul unor noi categorii de clienți. „Sunt, pe de altă parte, produsele care creează ecosistemul și care în unele cazuri au marjă aproape de zero, așa cum este cazul biletelor, al produselor de travel sau al asigurărilor. Iar o altă categorie importantă este cea a produselor/serviciilor care sunt monetizate. Dar e foarte important să folosești toate cele trei categorii, pentru că doar astfel poți să ai o creștere sustenabilă și susținută”, explică Ion Sturza.

Rezultatele financiare anunțate anterior de oficialii Elefant menționau afaceri de aproape 50 de milioane de euro aferente anului 2020. În același timp, anul 2020 a marcat primul profit operațional din istoria elefant.ro, de aproximativ 1,5 milioane de euro.

„Sunt trei piloni prin care vom atinge aceste obiective ambițioase”, spune Ion Sturza și arată spre agenda sa care îmi aduce aminte de caietele studențești. „Avem, pe de o parte, oportunități de creștere importante în categoriile în care suntem consacrați.” Al doilea punct al strategiei vizează dezvoltarea, în perioada următoare, pentru platforma de tip marketplace, a unei soluții tehnice sofisticate și mature în parteneriat cu un partener de top mondial. Iar a treia direcție strategică va fi dezvoltarea susținută a ecosistemului elefant.ro, care va include multe servicii, de la cele financiare și până la travel, asigurări și altele.

„Acești trei piloni, alături de fundamentul pe care am descoperit în pandemie că îl avem din punct de vedere al brandului și al modelului financiar și susținuți de investiții importante ne vor consolida poziția de al doilea jucător de pe piața de comerț online din România”, completează Ion Sturza, a cărui strategie de business este cum nu se poate mai diferită de cea a liderului pieței de comerț online. eMAG a ajuns anul trecut la afaceri de mai bine de 8 miliarde de lei (peste 1,6 miliarde de euro) și a anunțat un plan de investiții de 600 de milioane de euro în depozite și centre regionale, în creșterea rețelei de Easybox-uri și în tehnologie.

„Urmăream discuții între bancherii ruși între două modele de afaceri. Erau pe de o parte cei care au integrat foarte multe elemente, au dezvoltat foarte multe elemente și au creat un ecosistem închis. Alții spuneau că vor crea un ecosistem deschis și vor ridica pe platforma lor serviciile partenerilor. Noi avem un avantaj foarte mare pe care l-am descoperit în pandemie. Poate intuitiv, poate din întâmplare, noi am construit un ecosistem deschis pentru colaborarea cu parteneri atât în domeniul tehnic, cât și logistic sau în orice alte domenii”, spune omul de afaceri, care completează discuția, în nota obișnuită, cu exemple.

„De ce să investesc într-un centru logistic, în condițiile în care nu cred că l-aș face niciodată mai ieftin și mai bun calitativ decât l-ar face unul dintre liderii în domeniu, care sunt deja prezenți în România, au și banii și răbdarea să amortizeze investiția lor în câteva zeci de ani? Eu pot să profit de această superbă investiție făcută în ultimii ani în domeniul logistic și să am condiții extraordinare pentru «fullfilment»-ul (gestionarea din punct de vedere logistic a comenzilor – n. red.) meu.”

Celălalt exemplu folosit de Ion Sturza este reprezentat de serviciile de curierat, în condițiile în care elefant.ro folosește de la finalul anului trecut infrastructura de depozitare a Easybox, lansată la finalul anului 2018 de eMAG. „De ce ar trebui să dezvolt eu curieratul și să am grijă de mașini, colete, șoferi etc. când companii precum Fan Courier sau Cargus o fac absolut splendid și în condiții extrem de competitive, pentru că este o piață concurențială, în care nimeni nu are monopol? Noi trebuie să ne concentrăm pe ceea ce contează, să creștem baza de clienți, să avem servicii cât mai bune, să investim în marketing și în crearea ecosistemului în jurul brandului Elefant.”

Iar o parte din investițiile necesare susținerii dezvoltării Elefant pe termen scurt și mediu ar putea veni din listarea companiei la Bursă la un moment dat în viitor, în cadrul unei oferte publice inițiale. „Aceste planuri au fost regândite în pandemie, au fost validate de noi intern, dar și de către piață, de fonduri și bănci de investiții cu care am discutat și care ne încurajează.”

Iar dacă listarea UiPath a făcut, potrivit estimărilor pe care le-au făcut specialiștii din domeniul tehnologiei, peste 100 de noi milionari români în dolari, listarea Elefant ar îmbogăți această listă cu alte nume. „Eu am avut tot timpul în companiile mele oameni interesați (să primească pachete minoritare de acțiuni – n.red.) E adevărat că mulți clachează și «cad din tren», dar sunt unii care rezistă și livrează ceea ce trebuie să livreze. Eu am numărat că am făcut până acum 25 de milionari în euro. Și o să mai fac. Dar dincolo de asta este sigur că pentru a duce strategia de creștere la bun sfârșit va trebui să atragem și talente din afara companiei”, mai spune omul de afaceri care controlează acum, prin intermediul fondului său de investiții, aproximativ 60% din acțiunile Elefant. Aproximativ 30% din acțiuni sunt deținute de fondurile de investiții administrate de 3TS Capital Partners și Axxess Capital, iar aproximativ 10% sunt oferite angajaților Elefant.

Până la atragerea de noi talente, una dintre temele principale pentru Ion Sturza este revenirea la birou a angajaților.

„Am spus de multe ori că locul de muncă nu este doar pentru a realiza ambițiile profesionale. Consider că este și un loc de interacțiune socială foarte important pentru sănătatea psihică. De aceea, accept ca 30% din timp să nu fie dedicat companiei, ci interacțiunii dintre oameni.”

Numai că în cazul muncii de acasă, modul în care se realizează interacțiunea s-a schimbat fundamental. Și nu neapărat în bine, potrivit omului de afaceri.

„Accept în continuare, într-o anumită măsură, ideea de muncă de acasă și beneficiile ei – pentru angajatori, care se bucură că nu mai au nevoie de atâtea spații de birouri, de cafea, de bere sau de fructe și pentru angajați care se bucură că nu mai pierd timpul să meargă la birou”, afirmă Ion Sturza, care consideră însă evidente limitele euforiei din jurul conceptului de muncă la distanță. „Ceea ce a arătat pandemia a fost că o parte  dintre angajați au dezvoltat în anumită măsură stări de anxietate, stări depresive și au probleme cu concentrarea pe muncă. Mai mult decât atât, în general, în companiile tehnologice internaționale care au exploatat la maximum acest concept s-a accentuat fenomenul de burnout, pentru că în afară de faptul că organizațiile au introdus reguli foarte stricte de check-in, check-out, livrabile etc. s-a suprapus și nevoia de a avea grijă de familii și lipsa de mișcare.”

De aceea, omul de afaceri a decis ca de la începutul lunii mai a acestui an toți managerii de nivel 1 și 2 din cadrul retailerului online vor reveni la birou, iar din vară 80% din angajați vor reveni la birou. „Evident, cu respectarea tuturor condițiilor și restricțiilor, dar toți vor reveni la un anumit orar în birou. Acceptăm o pondere de 20% dintre angajați care vor rămâne permanent să lucreze de acasă, dar aici vorbim de acele joburi în care trebuie să se livreze cantitativ și calitativ anumite lucruri, iar acest lucru poate fi făcut din orice colț al lumii. Mai mult, planul nostru de dezvoltare presupune că noi vom extinde operațiunile. E nevoie de mai mult spațiu pentru angajații actuali și, în plus, o să avem nevoie de mai mulți angajați”, adaugă Ion Sturza, un investitor care a activat de-a lungul timpului atât în sectoare clasice, precum resurse minerale, finanțe sau industrie, dar și tehnologie sau imobiliare.

„În pandemie a avut loc această schimbare culturală globală de la economia tradițională la o lume digitală și lucrurile nu vor mai reveni la normalul pe care îl știam noi. Dacă pe parcursul secolului XX valoarea adăugată se crea în industrie și în resursele minerale și acolo era grosul banilor, acum este vorba despre industria digitală și instrumentele digitale, care vor avea o creștere exponențială. În cazul companiilor noastre, în cinci luni am făcut ceea ce aveam în plan pentru cinci ani și toată lumea a făcut acest transfer către digital. Nu trebuie să ne mire când vedem valoarea companiilor digitale de zeci și sute de miliarde de euro (discuția noastră are loc înainte de listarea UiPath – n. red.), pentru că acolo se creează cu adevărat valoare adăugată, care este monetizată.”

Pentru comparație, Allegro.eu, una dintre cele mai mari 10 platforme de e-commerce la nivel global şi cel mai cunoscut brand online polonez, s-a listat în toamna anului trecut la Bursa de la Varşovia, în cea mai mare ofertă publică iniţială din istoria Poloniei. Compania cu afaceri de aproape 4 miliarde de zolți anul trecut (0,9 miliarde de euro) și profit operațional de un peste 1,1 miliarde de zloți (0,25 miliarde de euro) are în prezent o capitalizare de aproape 60 de miliarde de zloți (circa 13 miliarde de euro).

„Allegro nu e singurul reper, rușii au făcut-o (listarea unor companii din domeniul e-commerce – n.red.), la fel și cei din Ucraina”, adaugă Ion Sturza, care evită să răspundă direct când este întrebat despre valoarea de piață a Elefant, chiar și atunci când vine vorba de estimările de miliarde de euro avansate pe piața românească privind valoarea de piață a eMAG. „Unii visează la miliarde, eu visez la sute de milioane. Dar noi suntem cu mult mai agili! (râde)”

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii