Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

SmallBusiness |
|

Luiza Penescu (Corint): „Să nu mai discutăm de Ministerul Culturii, care strălucește prin absență în piața cărții din România”

Luiza Penescu, directorul general al Grupului Editorial Corint, observă că tinerii angajați sunt foarte greu de menținut în edituri. La cel mai mic avantaj primit din partea altor companii ei migrează către alte domenii.
Luiza Penescu_Corint

Forbes: Care sunt motivele pentru care România se află în coada clasamentului consumului de carte din Uniunea Europeană? Cu alte cuvinte, de ce românii nu sunt mari cumpărători de cărți?

Luiza Penescu: Motivele reprezintă un cumul de factori diverși; în primul rând, puterea scăzută de cumpărare a românilor, apoi, lipsa unei strategii educaționale coerente, neimplicarea statului prin Ministerul Educației și cel al Culturii în formarea deprinderilor de lectură. Lipsa spațiilor adecvate, centrale, pentru vânzarea cărților, reprezintă, de asemenea, un motiv, precum și trendul de digitalizare, cu orice preț, concept preluat în mod abuziv, fără discernământ.

 

Forbes: În 2018, care considerați că au fost măsurile notabile decise de Guvern cu impact (pozitiv sau negativ) important în piața cărții din România?

Luiza Penescu: Din păcate, anul 2018 a fost un an în care statul, prin reprezentanții săi, a luat o serie de măsuri care au afectat în mod negativ companiile private. Reglementările fiscale aprobate anul trecut – split TVA, trecerea contribuțiilor în sarcina angajaților, au fost completate de alte măsuri care au afectat editorii. De exemplu, decizia Ministerului Educației referitoare la manualul unic. Unicitatea și monopolul au generat o calitate scăzută a manualelor, lipsa pieței concurențiale având un major impact negativ. Să nu mai discutăm de Ministerul Culturii, care strălucește prin absență în piața cărții din România.

Sperăm ca anul 2019, desemnat ca fiind Anul Cărții în România, să aducă reglementările necesare îmbunătățirii situației actuale. Trebuie să menționez și că, în acest an, Grupul Editorial Corint împlinește 25 de ani de la înființare, ani în care ne-am străduit și sperăm că am reușit să oferim publicului numeroase titluri de referință pentru cultura românească.

 

Forbes: Migrația românilor a lovit piața forței de muncă în domeniul editorial? Altfel spus, vă confruntați în ultimii ani cu o criză a forței de muncă în domeniul dvs. de activitate? Cum gestionați această criză?

Luiza Penescu: Grupul Editorial Corint se confruntă cu aceleași probleme cu care se confruntă și restul firmelor din România, lipsa forței de muncă resimțindu-se acut la toate nivelurile.

Este din ce în ce mai dificil să găsești persoane specializate în anumite domenii sau bine pregătite profesional în chiar meseria în care au acumulat experiență. Pentru că domeniul editorial este unul destul de restrâns, iar numărul persoanelor specializate în meserii dedicate (redactori, corectori, tehnoredactori etc.) este foarte mic, încercăm să antrenăm tineri în aceste meserii.

Însă, din păcate, tinerii sunt foarte greu de stabilizat, la cel mai mic avantaj primit din partea unei alte companii – un program mai flexibil, o mică creștere salarială, sau, uneori, pur și simplu din dorința de a schimba mediul, aceștia migrează către alte domenii, sau către companiile care le-au oferit aceste avantaje. Este foarte dificil, motiv pentru care, ne-am îndreptat și ne îndreptăm constant atenția către salariații existenți. Avem deja implementate programe de fidelizare care includ bonusuri, creșteri salariale, adaptarea programului de lucru în funcție de necesitățile acestora, lucrul de acasă, precum și diverse alte avantaje.

 

Forbes: Care sunt oportunitățile de afaceri pentru editura dvs. reprezentate de cele două târguri de carte interne – Gaudeamus și Bookfest – dar și cele oferite de participarea la târgurile internaționale?

Luiza Penescu: Oportunitățile de business oferite de târgurile interne de carte diferă foarte mult de deschiderile reprezentate de târgurile internaționale de profil. Prin participarea la târgurile interne se bifează în mod exponențial la capitolul imagine, promovare editorială, dar se realizează foarte puține contacte de specialitate.

La târgurile internaționale se pun temeliile producției editoriale, prin contactele directe, prezentări de cărți, întâlniri și negocieri între agenții literare, autori, graficieni și editori.

(8 aprilie 2019)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii