Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Luiza Penescu (Corint): „Privită ca business, industria cărții din România este departe de media europeană”

Dezinteresul pentru lectură, apetența exagerată pentru online şi TV și politicile educaționale precare sunt factori care erodează industria cărții, declară Luiza Penescu, director al Grupului Editorial Corint.
Luiza Penescu doi

Forbes: În ultimii trei ani (2014 – 2016), România a înregistrat creșteri economice. În ce măsură aceste performanțe macroeconomice au influențat piața editorială din România?

Luiza Penescu: Orice variații de natură economică influențează piața, deci implicit vânzările; creşterile economice determină sporirea consumului, a achizițiilor de orice natură şi implicit cartea, privită ca un produs comercial, se supune acelorași reguli. Așadar, plusul economic din România ultimilor trei ani a determinat o creştere a vânzărilor de carte, o creştere nu atât de spectaculoasă ca dimensiune valorică, ci mai ales definită de o anumită constanţă de creştere, de la un an la altul.

Forbes: România este de 10 ani în Uniunea Europeană. Dar piața editorială din România este integrată sau măcar conectată, din perspectiva valorilor și a businessului, la piețele europene?

Luiza Penescu: Piața cărții din România evoluează în dinamici sincrone sau diferite în raport cu pieţele europene de carte, astfel:

– Din punct de vedere strict editorial, se poate spune că rezonăm cu ceea ce se traduce şi publică în U.E., multe titluri fiind tipărite şi în România la scurt timp după lansările primelor ediții. Vorbind despre editurile profesioniste, semnificative din România, modul în care sunt elaborate cărțile, resursele umane folosite în acest scop, dotările tehnice sunt la nivelul majorității editurilor occidentale. Totodată, ţinuta grafică, editorială a cărților din România este la standarde europene.

– Din punct de vedere al comercializării şi vânzării cărţii trăim într-un univers paralel, procedurile după care se vând cărțile, spaţiile destinate expunerii şi vânzării, promovarea propriu-zisă a cărţilor, lipsită de susţinere prin diferite strategii publice ori guvernamentale, timpul de recuperare a investiţiei, diletantismului unor distribuitori de carte sunt factori cumulativi care contribuie la crearea unui ecart substanțial între noi şi ţările U.E. definindu-ne, în acest sens, drept veritabili codaşi europeni.

– Privită ca business, industria cărții din România este departe de media europeană. Avem o piață editorială estimată, din punct de vedere al cifrei de afaceri, la circa 100 milioane de euro. Ungaria, de exemplu, cu o populaţie de aproximativ jumătate din populația României, are o cifră de afaceri de peste 300 milioane de euro! Ce să mai vorbim de Germania, cu o cifră de afaceri de circa 100 de ori mai mare, la o populație de doar patru ori mai mare decât a noastră!

Forbes: În opinia dvs, care sunt blocajele interne ce au frânat în ultimii trei ani dezvoltarea pieței editoriale din România (2014 – 2016)?

Luiza Penescu: Salariul mediu scăzut al românilor și implicit puterea redusă de cumpărare, dezinteresul pentru lectură în contrapartidă cu apetența exagerată pentru mediul online şi TV, politicile guvernamentale educaționale și culturale precare sunt factori care erodează industria cărții din România.

(12 aprilie 2017)

NU RATA INTERVIURILE CU:

BOGDAN UNGUREANU (PUBLICA)

COSTEL POSTOLACHE (INTEGRAL)

DENISA COMĂNESCU (HUMANITAS FICTION)

VIOREL ZAICU (PARALELA 45)

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii