Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Luiza Penescu (Corint): „O estimare optimistă ar fi ca în 12-18 luni să revenim la vânzările de anul trecut”

Luiza Penescu, director general al grupului editorial Corint, avansează un scenariu optimist în care revenirea la nivelul vânzărilor de anul trecut să aibă loc peste 12-18 luni.
 aboneaza-te
Luiza-Penescu_CORINT

Forbes: Cum arată piața editorială din România după două luni de pandemie (martie-aprilie 2020)?

Luiza Penescu: Pandemia a lovit piața editorială din plin, iar efectele s-au văzut imediat ce librăriile s-au închis, Grupul Editorial Corint înregistrând o scădere medie de aproape 60% în cele două luni de carantină, comparativ cu primul trimestru.

Planul editorial a suferit si suferă în continuare modificări destul de mari în această perioadă, dar sperăm ca până la sfârșitul verii să ne apropiem cât mai mult de cel inițial. O parte dintre librării s-au deschis imediat după ridicarea restricțiilor, altele cu 1 iunie și sperăm ca până la sfârsitul lunii iunie să se deschidă și restul librăriilor, inclusiv cele din malluri, dar ne așteptăm ca până la sfârșitul verii vânzările să fie în continuare scăzute, respectiv un procent de 50-55% din media primului trimestru.

Pandemia nu a însemnat oprirea totală a activității editurii. Deși s-a lucrat cu un efectiv mult diminuat, in lunile aprilie și mai am finalizat negocierile pentru câteva titluri noi, am semnat contractele de copyright pentru titluri care vor apărea la sfârșitul acestui an, sau în cursul anului viitor, și am transmis oferte pentru alte titluri care ni s-au părut interesante și pe care sperăm să le adăugăm curând în portofoliu.

 

Forbes: Care a fost impactul acestei crize asupra editurii dvs.? (scăderea procentuală a cifrei de afaceri comparativ cu martie – aprilie 2019, șomaj tehnic, lichidități financiare, vânzări prin canalele online, pregătirea de titluri noi, alte activități)

Luiza Penescu: Cifra de afaceri a scăzut cu aproape 60%, iar lichiditățile financiare au ajuns la 37-39%, comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut.

Mulți retaileri au fost în imposibilitate de a face plăți, asa că am fost nevoiți să ne bazăm pe vânzările online, respectiv, vânzările pe site-urile proprii și librăriile online. Acest lucru a făcut ca aproape 80% din angajați să intre în șomaj tehnic în lunile aprilie și mai, activitatea fiind reluată în luna iunie.

Creșterea vânzărilor în online, rezultate din partea librăriilor online partenere a fost de 20% în luna martie și de aproape 45% în luna aprilie.

Încă de la finalul lunii martie am început să ne focusăm pe creșterea vânzărilor în online și hipermarketuri, hipermarketurile reprezentând singurele puncte de vânzare în care cititorii puteau să ia contact direct cu cartea.

În plus, începând din aprilie, am demarat câteva campanii în online, atât pe site-urile librăriilor online partenere, cât și pe site-ul propriu – cele mai de impact fiind campania „Tu ce tip de cititor ești?”, campania organizată de Ziua Internațională a Cărții și campania de ebook-uri pe libris.ro.

Deși vânzarea de ebook-uri reprezintă mai puțin de 1% din vânzarea de carte, de la sfârsitul lunii martie și începutul lunii aprilie am construit un portofoliu cât mai atractiv de cărți în format electronic, incluzând titluri din toate colecțiile editurii – Corint Junior (ficțiune și nonficțiune pentru copiii de toate vârstele), titluri din colecția noastră de istorie, precum și o selecție bogată de titluri din colecția Leda Edge.

Planul editorial s-a redus cu aproape 70% și a fost adaptat situației actuale. Dacă în luna martie planul nostru de tipar nu a suferit modificări, în luna aprilie am redus nu doar numărul de apariții editoriale, ci și tirajele cu 30-40%, în încercarea de a ne adapta cât mai bine la condițiile pieței.

Din planul de tipar inițial am păstrat doar acele titluri care am considerat că ar fi de interes pentru această perioadă și al căror public se regăsea foarte ușor în online.

Printre titlurile publicate s-au regăsit cărți de ficțiune – de exemplu, „Ultimul oaspete”, „Anotimpul vrăjitoarei” – primul volum al seriei Sabrina. „Între lumină și întuneric” (ediție tie-in),  Alias Grace (ediție tie-in), dar și non-ficțiune – „Sunt un copil al Războiului Rece” de Stelian Tănase, titluri pentru copii – cărți de activități, ficțiune, dar și un material distribuit gratuit în online (Coronavirus pe înțelesul copiilor), precum și un titlu având ca subiect pandemia – Coronavirus, inamicul nevăzut. Povești din Wuhan 2020.

Nu în ultimul rând, un titlu care a apărut doar sub formă de ebook – „Unde este Dumnezeu în vremea coronavirusului?”, o carte foarte interesantă aparținând profesorului John C. Lennox, profesor de matematică la Oxford, o carte care analizează criza actuală prin prisma diferitelor sisteme de credință și demonstrează cum viziunea creștină asupra lumii ne poate ajuta să înțelegem ce se întâmplă.

În luna mai am avut, de asemenea, noi aparitii, cel mai interesant fiind „Gripa spaniolă din 1918. Pandemia care a schimbat lumea” de Laura Spinney, în care autoarea ilustrează cum pandemia a pus la încercare ingeniozitatea şi vulnerabilitatea oamenilor, dar a influenţat și politica globală, relaţiile rasiale, structurile familiale, ca şi modul de percepţie al medicinei, religiei şi artei.

 

Forbes: Enumerați câteva măsuri urgente pe care instituțiile statului (guvern, parlament, președinție) ar trebui să le adopte pentru a asigura supraviețuirea culturii scrise în România. Vedeți și potențiale măsuri specifice din partea guvernului pentru industria editorială?

Luiza Penescu: Sigur, sunt multe lucruri pe care autoritățile le pot face pentru industria editorial, dar aș vrea să menționez doar două dintre ele:

  • Acordarea voucherelor pentru achiziții de cărți, după modelul voucherelor de vacanță, program care are în vedere sprijinirea turismului în România, sau revenirea la acordarea unei sume de bani profesorilor, o sumă prestabilită pentru întreg anul școlar (două exemple recente ar fi voucherul de 100 euro/an pentru profesori sau propunerea Ministerului Culturii pentru voucherul dedicat achiziției de cărți semnate de autorii români).

 

  • Achiziția de carte pentru bibliotecile școlare sau publice, prin acordarea unor fonduri anuale consistente din partea statului, autorităților locale sau, direct, instituțiilor culturale.

 

  • În absența unor măsuri reale adoptate de autorități, peste câți ani estimați revenirea industriei editoriale din România la nivelul anului 2019?

Scenariul optimist ar fi să ajungem până la finalul anului la 70% din media primului trimestru (ținând cont de faptul că primul trimestru este o perioadă mai slabă pentru toate industriile, nu numai cea editorială).

O estimare, de asemenea, optimistă ar fi ca în 12-18 luni să revenim la vânzările de anul trecut. Vom încerca să echilibrăm această scădere de vânzări cu tiraje reduse și, poate, cu amânarea unor titluri. Este greu de estimat în acest moment. Lucrăm cu o schiță de plan până la sfârșitul anului, dar, la începutul fiecărei luni, rediscutăm planul de apariții pentru luna următoare, ținând cont de evoluția pieței.

 

Forbes: Impactul acestei crize va modifica interesul și comportamentul cumpărătorilor de carte din România în următorul an?

Luiza Penescu: Sigur, este posibil ca vânzarea online să crească într-un ritm accelerat, dar ținând cont de măsurile pe care cele mai multe companii din România le iau – de exemplu, reducerea timpului de lucru si, implicit al salariilor angajatilor, vânzările totale de carte se vor menține la un nivel scăzut, cărțile fiind unul dintre articolele la care se renunță cu mare ușurință.

Încercăm, totusi, să ne păstrăm optimismul. Un cititor adevărat va reduce, probabil, numărul de titluri achiziționate, dar nu va renunța definitiv la achizitionarea noilor titluri. De asemenea, absența evenimentelor cu public – lansări de carte, târgurile de carte, dezbaterile cu cititorii, sesiunile de autografe, se vor reflecta negativ în vânzări, pentru că toate aceste evenimente s-au mutat în online și nu toți cititorii sunt familiarizați cu utilizarea acestor platforme.

Este o  perioadă interesantă, o perioadă în care ar trebui să ne schimbăm modul în care am gândit și acționat până acum, o perioadă care impune rapiditate în găsirea soluțiilor și, de ce nu, creativitate în rezolvarea problemelor, ieșirea din convențional.

(29 mai 2020)

Cele mai vândute cărți ale anului 2019

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii