Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Afaceri |
|

Locul 10 – Forbes TOP 500, ediția 2020, Gruia Stoica: Investiţii ambiţioase

La fel ca într-un joc de șah, fraţii Gruia Stoica (52 de ani) și Vasile Didilă (50 de ani) și-au gândit strategic toată mutările și astfel au ajuns lideri de piaţă în industria feroviară din România.  
134 no10 Gruia Stoica Vasile Didila

Gruia Stoica: 52 de ani; Vasile Didilă: 50 de ani – București, Transporturi ferate, industrie, farma, 1,2 miliarde de lei

De origine din localitatea Toflea (jud. Galaţi), Gruia Stoica a absolvit Universitatea Politehnică din București, iar apoi a obținut o diplomă de Master în Structura Fină a Materialelor Metalice. Parcursul educațional îi este completat cu absolvirea unor cursuri în diverse instituții de învățământ superior din România: Colegiul Național de Apărare, Universitatea Națională de Apărare Carol I, și Societatea Academică Europa de Mâine.

După apariția legii societăților comerciale, Gruia Stoica a înființat Turnomet SA, probabil una din primele societăți pe acțiuni din România. În ‘94, vânzarea de produse metalurgice către diverse firme din țară și străinătate îi aducea un profit de aproximativ patru milioane de dolari. Câțiva ani mai târziu, prin 1999, Gruia Stoica a pus bazele Grampet Group, unul din cei mai importanți actori din Europa Centrală și de Est în domeniul transportului feroviar și furnizor de servicii logistice. Antreprenorul și-a propus încă de la început obiectivul de a conecta, printr-o rețea feroviară, extremitatea Vestică și cea Estică a continentului european.

Puține businessuri începute în anii ’90 au trecut testul timpului și au rămas funcționale sau în mâna fondatorilor. Iar Grampet SA, controlată de Gruia Stoica (75,84%) și Vasile Didilă (24,16%), este printre ele.  Ulterior, în anii 2000, după ce transportul pe calea ferată a fost liberalizat, Gruia Stoica a obținut licența de transport, înființând Grup Feroviar Român, ce operează 16.500 de vagoane, 500 de locomotive și câteva sute de kilometri de cale ferată, alături de fratele său Vasile Didilă. Primele 120 de vagoane achiziționate l-au costat numai 2.000 de mărci germane bucata. „În baza unui contract, am preluat de la bulgari mai multe vagoane pe care ei nu știau cum să le recupereze din Serbia. Am riscat într-o țară răvășită de război, am identificat vagon după vagon și le-am adus în România”, afirmă Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român, care în 2009 a intrat și pe transportul de călători odată cu liberalizarea acestei piețe. GFR este deţinută cu un pachet de 90,05% de Grampet SA și cu 9,94% de Vasile Didilă.

De atunci, investițiile grupului Grampet au continuat, s-au diversificat, au crescut și au depăşit graniţele țării. Astfel, un an mai târziu, Gruia Stoica prelua cu 13 milioane de euro 87,6% din acțiunile companiei naționale feroviare de mărfuri din Muntenegru, Montecargo, care era în proces de privatizare. „Am fost acceptați pentru preluarea companiei de stat Montecargo. Dacă ne vor fi acceptate condițiile de cumpărare, vom prelua compania. Prețul acțiunilor pe care le vom cumpăra de la Montecargo se ridică la 2 milioane de euro, datoriile pe care le vom acoperi sunt de 6 milioane de euro, iar investițiile pe care le vom realiza se ridică la 4-5 milioane de euro”, spunea omul de afaceri la vremea aceea. Totodată, cam prin aceeași perioadă, Gruia Stoica achiziționase și o fabrică de vagoane din Ungaria.

Supranumit și „regele vagoanelor“, el a reușit să-și clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă.

În luna ianuarie 2013, Grampet Group a achiziționat Electroputere Craiova, cel mai cunoscut brand al industriei feroviare românești și unul dintre cele mai cunoscute branduri românești de-a lungul timpului. La acel moment omul de afaceri anunța că își dorește ca în cel mai scurt timp să repornească uzina de la Electroputere și să reînceapă producția de locomotive sub marca Electroputere Craiova.

Planurile antreprenorului gălățean au continuat să se extindă, iar în 2018 a realizat performanța de a fi singurul operator privat din ceea ce va deveni Drumul Mătăsii pe calea ferată.

Cu toate că au cunoscut succesul în industria feroviară, fraţii Gruia Stoica și Vasile Didilă și-au îndreptat atenția și către alte piețe. Grupul Grampet a preluat controlul în 2018 asupra fabricii de medicamente Polisano Pharmaceuticals, dezvoltată de familia Vonica la Sibiu, aceasta din urmă retrăgându-se din companie. Astfel, Grampet SA a ajuns să dețină o participație de 74%. Restul acțiunilor sunt deținute de avocatul Remus Borza (11,4%) și de familia Nicoleta și Adrian Munteanu, partenerii lui Borza la Euro Insol. „Am cântărit cu atenție și am decis să investim pentru că Polisano este un nume pe piață, iar fabrica de oncologice are potențial. Este cumva o situație ideală: un start-up cu potențial și cu un nume deja cunoscut. Iau în calcul diversificarea portofoliului de investiții al grupului Grampet; este deci foarte posibil să mai fie astfel de investiții, în zone diferite de activitate, însă focusul rămâne pe feroviar. Mi se pare foarte bine că există și dorința de investiții și capital românesc care să susțină afaceri românești, cum este Polisano; acesta este un lucru bun, într-un moment in care capitalul străin este în expansiune și sunt tot mai puține afaceri românești”, spunea anterior Gruia Stoica.

Baza activităţilor lui Gruia Stoica și a fratelui său, Vasile Didilă, rămân însă operaţiunile din zona transportului feroviar de marfă. Grampet este astăzi cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din România şi din Europa de Sud-Est.

Structura sa de 18 companii acoperă în mod strategic întregul lanţ de soluţii și produse de transport feroviar. Grup Feroviar Român (GFR) este cel mai mare operator privat feroviar din România, cu o cotă totală de piaţă de aproximativ 30% și o poziţie strategică în Oil & Gas, materiale de construcţii sau agricultură.

Operatorul are și acorduri cu operatorii feroviari de stat și privaţi din Ungaria, Bulgaria, Moldova, Serbia, Cehia, Slovacia, Croaţia, Polonia, Austria și Germania. În plus, prin intermediul fabricilor Reva Simeria, Electroputere VFU Paşcani, Reloc Craiova și Electroputere VFU Craiova, Grampet acoperă integral piaţa reparatorie de material rulant din România. Totodată, Grupul deține o fabrică de reparație și producție vagoane în Ungaria – Grampet Debrecen Vagongyár, care este liderul local pe piața reparatorie de vagoane destinate transportului de gaze și unul dintre liderii europeni de profil. Anual, Grupul Grampet transportă aproximativ 22 milioane de tone de marfă.

În plus, Grupul feroviar Grampet a lansat anul trecut și o rută navală între România şi Georgia. Proiectul reprezintă o nouă etapă prin care companiile membre ale Asociaţiei Middle Corridor – Ruta de Transport Internaţional Trans-Caspică colaborează pentru a intensifica fluxul de mărfuri de-a lungul acestei rute, şi face parte din strategia Grampet de a ajunge să opereze primele transporturi feroviare de marfă dintre China şi Europa de Vest, cu tranzit prin România. „Acordul de la Tbilisi ne aduce mai aproape de obiectivul nostru declarat de a inaugura primele transporturi feroviare de marfă dintre China şi Europa de Vest, cu tranzit prin România”, declara omul de afaceri.

Pe de altă parte, una dintre mișcările îndrăznețe din ultimii ani a lui Gruia Stoica a fost și achiziționarea platformei industriale a celebrei rafinării RAFO Oneşti, unde va dezvolta cel mai mare centru logistic pentru containere și produse petroliere. Suma a fost de 6 milioane de dolari plus TVA, fiind stabilită în cadrul unei licitaţii coordonată de CITR, principalul jucător al pieţei de insolvenţă din România,

Mai mult decât atât, în sfera de interes a lui Gruia Stoica a intrat și piața imobiliară. Omul de afaceri se pregătește să dezvolte un ansamblu rezidențial cu peste 200 de apartamente în Pipera, unde are în proprietate un teren de peste 10.000 de metri pătrați. Proiectul ar urma să aibă cinci blocuri de cinci şi şase etaje.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii