Cautare




, Staff

Afaceri |
|

Liga Campionilor în business

Care sunt pașii prin care companiile românești ajung să treacă de la o companie mică la una mare, cu anvergură internațională și care este legătura cu fotbalul.
Teofil Muresan

„Fuziunea, urmată de reașezarea operațiunilor, este o bună cale de a face trecerea de la companie mijlocie la o companie mare. În România, o fuziune între companii este rară. Mai mult se întâmplă închiderea sau preluarea, într-un moment de criză”, declara Teofil Mureșan, președintele grupului Electrogrup, în cadrul evenimentului Forbes CEE Forum.

Teofil Mureșan, președintele grupului Electrogrup, cu afaceri estimate pentru acest an de 120 de milioane de euro, afirmă că în cei 20 de ani de existență ai grupului a plătit către stat taxe și impozite în valoare de 115 milioane de lei. „Dorim să-i folosească pentru România. Pentru creșterea accelerată, pentru poziția de companie mare, luăm în calcul, în continuare, procesul de M&A (n.red. – fuziuni și achiziții)”, a afirmat președintele Electrogrup în cadrul ediției din acest an a Forbes CEE Forum.

Anul trecut, grupul a preluat NetCity, tranzacție finalizată anul acesta. „Achiziția de anul trecut s-a încheiat după un proces în care am avut patru companii ca țintă, nu doar în România, dar și în Bulgaria și Serbia, precum și două încercări pentru Electrogrup (companie din cadrul grupului cu același nume – n.red.), din care una este în derulare, iar alta este ratată. Finanțarea am făcut-o din fonduri proprii, dar probabil va veni și momentul în care va trebui să ne luăm un equity fond, ca partener, sau să facem un IPO (ofertă publică inițială – n.red.), în anii care vin”, a mărturisit Mureșan.

Business inspirat de fotbal. Sau invers

În ultimii 20 de ani, trofeul UEFA Champions League a fost câștigat de trei ori de FC Barcelona, de trei ori de Real Madrid FC și de câte o dată de alte echipe. „Toate aceste echipe sunt cluburi mari, din economii dezvoltate. Totuși, în lupta dintre ele, unii reușesc să câștige de mai multe ori decât ceilalți. Într-o fereastră de 20 de ani, avem cam aceleași echipe care au obținut trofeul”, a remarcat Mureșan.

Într-o fereastră de 50 de ani, diversitatea de echipe se extinde. „În afară de câștigătorii de serviciu, tradiționali, în 50 de ani, au mai reușit să câștige trofeul FC Porto, Steaua București, Steaua Roșie Belgrad și alții. Aceste câștiguri au fost obținute, după mai mulți ani de muncă, și, în momentul succesului, poate au avut o echipă foarte bună sau a fost o conjunctură”, a evidențiat președintele Electrogrup.

La fel în țara noastră. Companiile care lucrează doar pe piața din România, ca și echipele din campionatul intern de fotbal, Liga 1, seamănă, sunt competitori cu același profil, a susținut Mureșan: „Sunt trei – patru factori importanți care le definesc succesul – eficiența, inovația, low cost-ul și, uneori, ritmul, viteza, cu care se mișcă. Pentru a câștiga UEFA Champions League, ai nevoie de piețe mari. În 50 de ani, majoritatea câștigătorilor provin din țări mari – este nevoie de mulți bani, de cei mai buni jucători și de acces la finanțare mai ușor”.

Provocările

Prima provocare pentru antrepenorul român care vrea să-și transforme firma într-o multinațională este să înțeleagă că va juca în alt teren. Această provocare a întâlnit-o și Mureșan, care în prezent, prin WeeSee, are business în mai multe țări din Europa. Aproximativ 20% din veniturile Electrogrup din acest an vor proveni din exportul de servicii în UE, iar anul viitor aproape o treime. „Este un mediu mult diferit față de competiția națională, este un mediu puternic competitiv, există tradiție și avem nevoie să înțelegem mai binepiețele, înainte de a merge mai departe. Am deschis Rusia, Polonia, Germania, suntem pe punctul de a reveni cu filiala din Marea Britanie”, a explicat președintele Electrogrup.

A doua provocare în traseul de la companie mică la companie mare este determinată de efectul ciclurilor de business asupra economiei românești și a companiilor locale în raport cu multinaționalele cu zeci de ani de tradiție, a susținut Mureșan. „Tendința este ca ciclurile de business să se reducă, criza să apară mai des. În același timp, valoarea absolută a PIB-urile crește. Înseamnă că perioada de creștere va avea amplitudini și mai mari, iar crizele s-ar putea să fie în anumite țări mai abrupte.”

El a dat drept exemplu faptul că economia României s-a contractat cu 15% la începutul crizei. „Firmele românești au această perioadă de creștere mult mai mică și schimbări mult mai dramatice în piață decât companiile din economiile mai așezate, unde statul intervine mai eficient, în perioadele de criză economică, investind în infrastructură sau în altceva. În viitor, va fi și mai dramatică această evoluție. Antreprenorii români trebuie să realizeze că perioada în care poți duce o companie de la mijlocie la mare nu este foarte lungă. Trebuie să ne mișcăm repede. Sigur, ne asumăm și riscuri, dar, în perioada de criză, creșterea de la companie mică la mare este aproape imposibilă”, a subliniat Mureșan.

Pentru a juca în Liga Campionilor, proprietarii de businessuri din România trebuie să realizeze că nu o pot face fără o echipă de profesioniști, care aduc know-how. „Uneori, ne spunem că este foarte scump. Ronaldo este scump. Messi este scump. Dar altfel nu se poate. Mai există varianta, care este mai grea, dacă sunt mai mulți proprietari implicați în executiv ar trebui să se educe singuri, ca să poată intra în teren”.

Președintele Electrogrup a mai susținut că, pentru unele companii, nu este recomandabil să încerce marea ligă și este mai bine să rămână companii micii sau mijlocii cu marjă de profit mare și să-și joace foarte bine rolul, pe oricare piață ar fi. „Fuziunea, urmată de reașezarea operațiunilor, este o bună cale de a face trecerea de la companie mijlocie la o companie mare. În România, o fuziune între companii este rară. Mai mult se întâmplă închiderea sau preluarea, într-un moment de criză”, a concluzionat Mureșan. După care a avertizat că noua criză va veni, astfel că este bine ca oamenii de afaceri din România să se pregătească.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii