Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

ForbesLife |
|

Lidia Bodea (Humanitas): „Matematica succesului de librărie e mai complicată decât: carte + premiu = vânzări”

Pentru ca un premiu să influențeze decisiv vânzările și faima autorilor, trebuie ca acesta să fie înscris într-o tradiție și să nu fie umbrit de compromisuri și jocuri de culise – consideră Lidia Bodea, directorul general al Editurii Humanitas.
fotoLidia Bodea foto Radu Sandovici

(Foto credit: Radu Sandovici)

Forbes: Cum au influențat piața de carte din România deciziile și măsurile luate de Ministerul Educației Naționale pe parcursul anului 2017?

Lidia Bodea: Cu 25 de miniștri în nici 30 de ani, România a făcut de mult dovada dezinteresului cronic pentru educație, așa încât răspunsul la întrebarea dumneavoastră., care privește doar efectele deciziilor din 2017, nu poate fi altul decât unul de confirmare a unei stări de fapt critice.

Încet-încet, dar cu sistem și prin măsuri țintite, Ministerul Educației se apropie de sumbra performanță de a analfabetiza o țară. Iar manualul unic, publicat de o editură subordonată politic – ca să numesc totuși una dintre deciziile Ministerului Educației Naționale de anul trecut – se înscrie în acest demers, efectele urmând a fi, pe termen lung, mult mai grave decât punctuala reducere a cifrei de afaceri a editurilor care până acum aveau în ofertă manuale și auxiliare școlare.

 

Forbes:   În 2017, creșterile veniturilor populației, generate de măsurile guvernamentale privind salarizarea, au condus la încurajarea vânzărilor de carte în România?

Lidia Bodea: E un principiu al vaselor comunicante: creșterea veniturilor antrenează creșterea consumului. Esențială e menținerea balanței în echilibru la nivelul economiei în general, pentru că o creștere economică dependentă masiv de consum e primejdioasă.

TOPUL CELOR MAI IMPORTANTE EDITURI DIN ROMÂNIA ÎN ANUL 2017

Forbes: În opinia dvs., care au fost segmentele și domeniile producției de carte care au suferit scăderi ale vânzărilor în 2017? Care domenii au cunoscut creșteri?

Lidia Bodea: Am mai spus și în alte rânduri, preferințele de lectură nu se schimbă de la un an la altul, în orice caz, nu radical și nu într-atât încât impactul asupra vânzărilor să fie notabil. Mă gândesc că nici un cititor pasionat de anumite domenii (eseu, istorie contemporană, știință, literatură, religie) n-o să renunțe de azi pe mâine la preferințele lui de lectură.

Există, e adevărat, tendințe, mode, contexte care încurajează sau descurajează vânzarea unui anumit tip de carte, dar, din nou, să nu uităm că metabolismul industriei e unul mai lent, modificările substanțiale se acumulează în timpi mai lungi.

 

Forbes: Pe parcursul anului 2017, ați constat o îmbunătățire a distribuției de carte? Au intervenit schimbări notabile în relația editurii dvs. cu distribuitorii (termene de plată, rabat, condiții contractuale)?

Lidia Bodea: Parte măcar din problemele acumulate după anii crizei s-au rezolvat ori măcar atenuat. Nu găsesc însă că s-ar fi produs numaidecât niște schimbări „notabile”, cum spuneți, fiind vorba mai curând de o tendință (speranță) de normalizare.

Forbes: Premiile literare, interne și externe, reprezintă vectori de vânzări și de marketing în piața editorială din România? Cu alte cuvinte, o carte distinsă cu un premiu intern se vinde mai bine? Dar o traducere cu un premiu extern are un avantaj competitiv în vânzări?

Lidia Bodea: Teoretic, da. Practic, nu prea. Matematica succesului de librărie e mai complicată decât: carte + premiu = vânzări. Pentru a ajunge să influențeze decisiv vânzările, deci și capitalul de faimă a autorului, un premiu trebuie să fie el cel dintâi faimos, înscris într-o tradiție pe cât se poate neumbrită de compromis, jocuri de culise, agendă ideologică ș.a.m.d.

Mă-ndoiesc că, întrebând pe stradă „Ce premii literare știți că se acordă în România?”, vom primi îndeajuns de multe răspunsuri încât să putem conchide că, da, iată, publicul cunoaște premiile literare de la noi și abia așteaptă decernarea lor ca să caute cartea laureatului în librării.

În Franța, premiul Goncourt aduce cel puțin 250.000 – 300.000 de exemplare vândute și, în general, librarii confirmă impactul premiilor literare (vânzări de până la de zece ori mai mari).

La noi, în rând cu alte instituții, și cea a premiilor culturale e destul de șubredă.

Cât privește traducerile unor cărți premiate, sigur că Nobel-ul contează, fiind și cam singurul premiul literar mediatizat aici. Și, legat de mediatizare, dați-mi voie să închei cu un zâmbet: am citit de curând că apariția lui Corman McCarthy la Oprah a contat cu mult mai mult în vânzarea cărților lui decât câștigarea Premiului Pulitzer…

(26 aprilie 2018, București)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii