Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Lideri |
|

Forbes Heroes: Librăria care schimbă lumea

A mizat pe cărţi, accesorizate cu tot ce poate face viaţa mai frumoasă, într-o piaţă în care totul părea să îi fie împotrivă. Dar idealismul s-a dovedit rentabil.
Raed Arafat, fondator SMURD: „S-au făcut mulți paşi importanţi. Dacă mă uit în urmă cu 23 de ani, ambulanţa ajungea într-o oră la urgenţele majore. Acum, în cazul unor accidente sau alte situaţii grave, cu mici excepţii care mai apar din când în când, sistemul funcţionează foarte bine. Vorbim de un proiect la care fiecare dintre noi a pus o cărămidă.”

Șerban Radu își alintă librăriile pe care le-a fondat alături de Nicoleta Dumitru cu numele de „Cărtu”, iar acest lucru este un indiciu despre cum privește el această afacere. Aproape că nu i se potrivește eticheta de om de afaceri, chiar dacă este unul dintre cei doi parteneri care au dezvoltat acest brand românesc de prestigiu într-un domeniu pe care puţini ar fi mizat.

După 14 ani, satul cu cărţi (idee la care trimite numele de Cărtureşti) sau „librăria cu dichis”, cum i se mai spune, a ajuns la să numere 16 spaţii în București și în țară. Mai mult, proprietarii au semnat un plan ambiţios, acela de a închiria un mic palat din Centrul vechi al Bucureştiului, unde, cu ajutorul unui investitor şi a 400.000 de euro, Cărtureşti Carusel se va deschide în această toamnă. Ei reiau, într-un fel, povestea din Arthur Verona, unde au transformat de câţiva ani un imobil de secol XIX într-un spaţiu-legendă şi reper al oraşului.

13242229_1297358010293274_158881131_o32 de rețete pentru a deveni propriul erou

Şerban Radu recunoaște că nu a avut un plan de afaceri: a vrut cel mult să schimbe „o bucățică de oraș”, iar acest gând revine în discursul său, de parcă nu ar vorbi proprietarul unui lanț de librării, ci un apărător al drepturilor bucureștenilor (şi nu numai). De fapt, este o referire la Street Delivery, un proiect prin care librăriile Cărturești au încercat să facă și din stradă un spaţiu frumos. Evenimentul de urbanism, arhitectură şi arte este un fel de manifest care reamintește că orașul aparține celor care trăiesc în el (nu primarilor) și trebuie făcut pe gustul lor. „Tot ce s-a întâmplat după aceea a fost 99% contribuţia publicului şi nu a noastră. Am fost cumva obligaţi moral să facem mai mult”, explică el evoluția brandului Cărturești și a proiectelor sale care s-au extins şi în ţară. Concret, ideea de bază a Street Delivery, susţinută de Ordinul Arhitecţilor, este de a conserva şi revitaliza 25 de monumente istorice de-a lungul unui traseul pietonal din centrul Bucureştiului, pentru a-i reda acestuia viaţă.

În ciuda succesului brandului, Radu recunoaște că la început nu știa ce înseamnă concept store (termen care ar defini azi librăriile Cărturești, care vând, pe lângă cărți, muzică, selecții de accesorii de modă, papetărie) sau branding. Totuși, de la găsirea numelui (pe care i-o atribuie partenerei de afaceri, Nicoleta), la extindere, cei doi par să fi nimerit rețeta a cărei existență o neagă : „de fiecare dată când găsim o formulă, îi spargem un colţ. Nu avem un tipar, pentru că îmi place ca locul să rămână viu. Nu cred că există o reţetă, dar dacă vrei într-adevăr să îi ajuţi pe ceilalţi, la un moment dat o să reușești”.

Când e întrebat despre satisfacții, vorbeşte despre zâmbetul pe care îl vede pe feţele tuturor celor care intră în librăriile sale –acelaşi pe care ar vrea să îl poată vedea şi pe stradă. Cum s-ar putea întâmpla asta ? „Nu ţine decât de noi să ne alegem realitatea în care credem”, adaugă el.

Şerban Radu spune că nu se simte erou de poveste sau de business. Dimpotrivă, recunoaște că îi este adesea teamă și că ceea ce face nu este pentru a avea un nume pe o carte de vizită sau a apărea în reviste, ci pentru lucrurile în care crede. „Nu cred în schimbarea venită din cer, din exterior, eu cred în schimbarea pe care fiecare o poate face în el, nu există alta. Am în organizaţie zeci de lideri, intraprenori, dacă vreţi, dar nu sunt oameni care dezvoltă businessul, ci dezvoltă un zâmbet în jurul lor. Pentru mine e important, pentru că pun ceva din sufletul lor”, adaugă el.

Citiți lecțiile celor 19 eroi

 Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii