FacebookTwitterLinkedIn

Atenția și resursele companiilor de marketing și comunicare sunt îndreptate către mediul online. Digitalul este viitorul! Această sintagmă nu mai este pusă la îndoială de industria noastră de publicitate. Asta în ciuda faptului că, mai sunt voci care afirmă că digitalul nu s-a maturizat în România și că multe lucruri sunt făcute după ureche, ca o reacție de mimetism la ceea ce se întâmplă pe piețele mature din Occident. Hotărât lucru, digitalul a devenit o componentă obligatorie în campaniile de comunicare. Dacă printul, panotajul și radioul pot să lipsească din planurile de media (tăieri de bugete!), internetul și-a câștigat un loc solid și de necontestat, alături de televiziune. (Deși mulți îi cântă „prohodul” televiziunii!)

După șocul suportat în anul 2009 din cauza crizei financiare, care a lovit strașnic bugetele de publicitate, agențiile și marile grupuri de comunicare din România s-au dezmeticit (unele mai devreme, altele mai târziu) și au constatat că au intrat într-o nouă epocă. Până și „conservatorii” au consimțit că „mersul înainte” al industrie vizează un nou teritoriu: mediul online. Apăruseră deja multe agenții cu servicii digitale, care o luaseră înaintea marilor grupuri de comunicare. În foarte scurt timp, însă, holdingurile și-au lansat și dezvoltat entități care prestează astfel de servicii. Investițiile au fost importante. Concurența a crescut. Tranzacțiile vizând preluarea de firme digitale s-au înmulțit. A fost o mare forfotă. Acum, lucrurile s-au mai calmat. Totuși, piața agențiilor digitale și de mobile marketing este în continuare foarte fărâmițată, fapt ce dovedește că procesul de maturizare nu s-a încheiat și că fiecare încă își mai găsește „un loc sub soarele” digitalului.

media_agentii_digital

DIGITALUL ȘI PR-UL, FRAȚI GEMENI?

„Forbes România” a monitorizat pentru anul 2013 un număr de 32 de agenții de servicii digitale și de mobile marketing. Cifra cumulată de afaceri a celor 32 de societăți a fost de 25,2 milioane de euro, în scădere cu 5% față de anul 2012.  Această „pierdere de teren” arată faptul că investițiile publicitare ale clienților n-au crescut, cu alte cuvintele bugetele au fost aceleași, pe alocuri chiar mai reduse. Din acest „cașcaval” s-au „hrănit” cele 32 de agenții. O luptă pentru cotă de piață, pentru clienți, pentru proiecte (oricât de mici), o luptă pentru supraviețuire. De notat că multe agenții au reușit să lucreze proiecte pentru clienții din afara României.

Cifra de afaceri înregistrată de cele 32 de agenții digitale în 2013, calculată la 25,2 milioane de euro, rivalizează cu businessul realizat de agențiile de Public Relations (31 de firme), în același an: 30,2 milioane de euro. Există câteva similitudini între aceste două piețe, care acum sunt foarte solicitate de clienții publicitari. Ambele, atât digitalul cât și PR-ul, au cunoscut în ultimii trei ani o dezvoltare fabuloasă, impunându-și puterea în industria de comunicare. Mai mult, digitalul și PR-ul au suferit în 2013 scăderi ale afacerilor, de 5%, respectiv 10,5%, comparativ cu anul precedent. Sunt piețe fărâmițate, dar dominate de agenții aparținând marilor trusturi de comunicare. Apoi, bugetele alocate pentru diferite proiecte sunt sub 30.000 de euro, iar comisioanele (fee-urile) agențiilor sunt foarte reduse în comparație cu cât se câștigă în serviciile de media ori de strategie. În ambele cazuri, butada „multă muncă, bani puțini” este valabilă. PR-ul și digitalul sunt servicii ieftine. Cererea (clienților) și ofertele (numeroase ale agențiilor) se întâlnesc pe paliere de renumerație redusă.

De asemenea, PR-ul și digitalul au atras în ultima vreme multă forță de muncă (oameni din presă și din agențiile tradiționale), absorbiția făcându-se în ritm accelerat. După tot acest șir de comparații, mai că îți vine să spui că digitalul și PR-ul sunt frați gemeni! Un lucru este evident și relevant pentru cele două business-uri: bugetele clienților sunt reduse și oamenii din agenții prestează de multe ori „muncă patriotică”.

Să mai notăm că, în 2013, afacerile agențiilor digitale au depășit cu mult investițiile publicitare în print (19 milioane de euro), radio (19 milioane de euro) și amenință bugetele investite în outdoor (28 de milioane de euro).

ATACUL GRUPURILOR DE COMUNICARE

Pe primul loc în topul agențiilor digitale, în funcție de cifra de afaceri, se află Interactions, agenție care a împlinit 5 ani pe piața din România, cu o cifră de afaceri de 3,6 milioane de euro și un profit net de 5.016 euro. Afacerile firmei au crescut cu 21% față de 2013. Interactions a fost premiată în mai a.c. la Mixx Awards (Paris), unul dintre cele mai mari festivaluri de publicitate interactivă din Europa.

Kaleidoscope Proximity, parte a grupului de comunicare BBDO România, a înregistrat anul trecut afaceri de 2,15 milioane de euro și a raportat pierderi de 277.000 euro. Cifra de afaceri este mai mare cu 22% față de cea din 2012. Kaleidoscope Proximity s-a format în prima parte a anului 2012, prin fuziunea firmelor Proximity și Kaleidoscope, aparținând aceluiași grup.

New Media Agency este cel mai mare jucător al holdingului The Group pe terenul digital. A realizat o cifră de afaceri de 1,74 milioane de euro, în scădere cu 47%, și un profit de 58.446 euro. New Media Agency a suferit în 2013 cea mai mare erodare a afacerilor dintre marile agențiile digitale.

Un alt grup de comunicare și-a împins o agenție digitală în partea superioară a clasamentului. Kubis Interactive, parte a grupului Saatchi&Saatchi, a înregistrat o cifră de afaceri de 1,72 milioane de euro și a raportat un profit la finele anului trecut de 328.996 euro. Este cel mai mare profit raportat de o agenție digitală în 2013. De asemenea, Kubis Interactive a devenit un centru de profit important în cadrul grupului Centrade Saatchi&Saatchi, depășind vechea agenție de creație și strategie Saatchi&Saatchi.

La rândul său, agenția Syscom Digital, cu o vechime de 11 ani în domeniu, a avut afaceri de 1,21 milioane de euro (în scădere cu 12%) și un profit de 260.582 euro. Serviciile Syscom Digital acoperă România, Bulgaria, Serbia, Bosnia-Herțegovina și Republica Moldova.

În prima parte a anului trecut, agenția Hyperactive a fuzionat cu firma Senior Interactive și astfel s-a format compania SENIORHYPER (înregistrată în aprilie 2013), parte a grupui Lowe România. Noua entitate SENIORHYPER a realizat în perioada aprilie-decembrie 2013 o cifră de afaceri de 753.434 euro și a raportat pierderi de 213.836 euro.

Grupul de comunicare cu cel mai mare număr de agenții digitale este Leo Burnett România, care cuprinde: iLeo Marketing Interactiv, Digital Star, The Geeks și Breeze Mobile.

Interesant de remarcat este faptul că dintre cele 32 de agenții monitorizate, 11 firme digitale au avut fiecare cifre de afaceri care au depășit un milion de euro. Așadar, partea superioară a topului este omogenă și arată încă o dată concurența acerbă din acest domeniu.

În afara firmelor monitorizate de „Forbes România” activează pe piață și agenții integrate, care oferă clienților atât servicii clasice de comunicare cât și pachete de servicii digitale: GAV (760.000 euro – cifră de afaceri), Frank Digital (798.000 euro), Jazz Communication (1,21 milioane euro) și Tempo Advertising (1,78 milioane euro).

Pe măsură ce comunicarea online se va dezvolta, agențiile digitale vor câștiga din ce în ce mai mare putere în business. dar în românia e încă departe ziua în care agențiile digitale „vor bate” cu pumnul în masa agențiilor de media.