FacebookTwitterLinkedIn

Evoluția companiei în 2019

Cuvintele care definesc evoluția companiei în 2019 sunt transformarea business-ului. Credem în business-uri în care consumatorul și nu modelul de business se află în centru. În esență, pentru noi această transformare a însemnat să dezvoltăm un ecosistem de formate de magazine, platforme digitale și servicii care propun o ofertă bogată de produse locale, prețuri foarte bune și o experiență de cumpărături fluidă, indiferent de tipul de comunitate căreia ne adresăm. Există o mulțime de particularități și diferențe socio-culturale între regiuni, orașe și generații, foarte des chiar între clienții aflați la doar o stradă distanță. De aceea, avem cel mai extins set de soluții din piață, iar anul acesta am deschis noi magazine din fiecare tip: hipermarket, supermarket, magazine de proximitate, Supeco discount și ne-am întărit platformele digitale de e-commerce sau livrare personalizată a cumpărăturilor – Bringo.

2019 ne-a confirmat că personalizarea formatelor e strategia care a generat deja rezultate. De exemplu, magazinele de discount Supeco au cunoscut o dezvoltare accelerată, dublându-și numărul în 2019. Am lansat un nou concept de proximitate, Carrefour Express Globalworth fiind primul magazin de acest fel, și am extins la nivel național serviciul Bringo. Vorbim de o platformă integrată care conține o aplicație de client, una de livrator și un sistem în spate care coordonează totul. Astfel, clienții primesc orice produs în mai puțin de 90 de minute.

Evoluția domeniului în 2019

Să fii unul dintre primii angajatori din România vine cu mari provocări. Un studiu recent spune că aproape 1 din 3 români cu înaltă calificare locuiește în afara țării. Mă surprinde, în continuare, că atât de mulți tineri români își doresc să plece în străinătate. Exodul deja mult citat atrage după sine o presiune pe evoluția întregului mediu economic. Cu o echipă de peste 18.000 de angajați în România, ne confruntăm, la fel ca mulți angajatori, și cu dificultăți în recrutarea și retenția de personal, în anumite regiuni. Soluția la care ne-am uitat a stat tot în transformarea modelului de business. Dincolo de recrutare, ne preocupă să putem crea un mediu de lucru care susține inovația și dezvoltarea profesională, astfel încât Carrefour România să fie nu doar un angajator, ci și o sursă de reușite profesionale și de proiecte cu care oamenii se mândresc.

Lucruri bune în România în 2019

2019 a fost anul Simonei Halep, iar tenisul românesc a înregistrat încă o performanță deosebită prin victoria ei de la Wimbledon. O admir pentru determinarea prin care se impune ca lider și consider că este un model de perseverență ce inspiră oameni și companii deopotrivă.

Din perspectivă politică, preluarea Președinției Consiliului Uniunii Europene a fost un pas important pentru întărirea valorilor europene și prezentarea potențialului României în regiune și a confirmat faptul că România este dorită, apreciată și importantă în Europa. Summitul de la Sibiu a fost o excelentă ocazie pentru mulți demnitari europeni să cunoască România, o parte din cultura zonei și să descopere, printre altele, specificul local și gastronomia excelentă a regiunii.

Din perspectiva mediului de business, remarc evoluția agriculturii sustenabile, cu o mențiune specială pentru zona bio. Românii manifestă un interes vizibil pentru produsele certificate din agricultura ecologică și, personal, sunt convins că alimentele bio de proveniență națională se vor regăsi din ce în ce mai mult în farfurie. E un alt exemplu al modului în care societatea se transformă și, în același timp, e un obiectiv ce face parte și din misiunea Carrefour: o ofertă de produse BIO accesibile. În acest sens, vom lansa în 2020 ediția a doua a programului „Creștem România BIO”, după succesul primei ediții, în care sute de fermieri au aplicat pentru a intra în proces de conversie la agricultura ecologică.

Preocupările principale ale societății românești

Susținerea dezvoltării sectorului agricol ca un jucător modern, la standarde europene, ar trebui să fie pe lista priorităților naționale, nu doar din perspectivă strict economică, ci și din punctul de vedere al dezvoltării locale. România are o populație rurală numeroasă. Un sector agricol performant ar reprezenta o modalitate valoroasă și sustenabilă pentru creșterea nivelului de trai în satele din România. Desigur, sectorul privat are rolul său în susținerea agriculturii locale. Suntem conștienți că avem o responsabilitate directă în acest domeniu. În acest sens, ne-am implicat în susținerea agriculturii românești, atât prin programe de capacitare directă a fermierilor, precum și la nivel de transformare sistemică. Suntem membru fondator al Fundației pentru Dezvoltarea Agriculturii, care își propune scalarea unor modele sustenabile pentru agricultorii mici și mijlocii, precum și inovația în domeniul agricol.

Din punct de vedere demografic, am menționat deja impactul pe care îl are „exodul creierelor” și migrația forței de muncă asupra economiei. În plus, aș semnala lipsa de personal și, mai ales, de personal calificat, precum și distribuția inegală a forței de muncă și a populației active.

Educația este viitorul. Iar demersurile către o schimbare sistemică ar trebui să înceapă de aici. Mă bucur să văd companii care fac eforturi în susținerea educației profesionale. Este nevoie de mai mult suport instituțional și de un dialog amplu inter-sectorial, prin parteneriatul școală – familie – autorități locale – angajator. Astfel, se poate dezvolta un sistem educațional care să pregătească forță de muncă pentru nevoile actuale ale companiilor, prezentând totodată oportunități de creștere în carieră.

Strategia companiei pentru 2020

Pastrăm un model de business centrat pe client și un întreg ecosistem de retail în evoluție: diversificarea formatelor, personalizarea experienței de cumpărare, acte concrete pentru o alimentație mai sănătoasă și folosirea responsabilă a resurselor.

Iar, pentru 2020, prioritatea noastră va fi să venim cât mai aproape de clienți, cu formatul potrivit. Mai precis, să accelerăm expansiunea magazinelor fizice, oferindu-le consumatorilor beneficiul proximității, dar și dezvoltarea platformelor de e-commerce. În același timp, vom investi foarte mult în infrastructură și tehnologii digitale, pentru a aduce la aceeași calitate experiențele din cele două lumi: bucuria senzorială dintr-un magazin cu produse proaspete, dar și fluiditatea cumpărăturilor aflate doar la un click distanță.

Provocările globale ale anului 2020

Încetinirea schimbărilor climatice este, cu siguranță, una dintre cele mai mari provocări ale deceniului următor. Amprenta de mediu trebuie să ne preocupe serios atât la nivel personal, cât și la nivel organizațional sau instituțional. Cu siguranță, avem în continuare un deficit educațional cu privire la eforturile concrete pe care le putem depune, fiecare dintre noi, pentru a avea o influență reală în direcția reducerii impactului de mediu.

În Carrefour, acțiunile noastre se îndreaptă către modele de economie circulară, care să propună măsuri concrete de folosire responsabilă a resurselor. Un exemplu recent în acest sens îl reprezintă programul „Punem preț pe Plastic’’. Am introdus plata cu PET-ul, transformând astfel plasticul în moneda prin care consumatorii își pot plăti fructele și legumele românești. În urma campaniei, au fost colectate zeci de tone de plastic în doar câteva magazine din țară.

Continuăm să analizăm toate practicile de business (de la transport, ambalaj, etichetare, lanț de furnizori, selecție de produse la raft) pentru a pune accent pe sustenabilitate în toate operațiunile noastre.