Lecția supraviețurii în energie - Forbes.ro
Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Energie |
|

Lecția supraviețurii în energie

Unul dintre cei mai mari furnizori de energie electrică pe segmentul industrial reia ofensiva pe segmentul consumatorilor casnici.
040 MP Tinmar

Cu un an în urmă, furnizorii de energie electrică erau puternic loviți de creșterea bruscă a prețurilor, fiind nevoiți să vândă în pierdere, ceea ce s-a tradus, în unele cazuri, în insolvență. „Ceea ce s-a întâmplat, anul trecut, a afectat toată piața. Au fost anumite companii care n-au supraviețuit, din cauza capitalizării, iar anumite companii au putut suporta pierderile“, spune Adrian Pavelescu, directorul de dezvoltare al Tinmar Energy, furnizor de energie electrică și gaze naturale în întreaga țară, al cărui principal acționar și fondator este Augustin Oancea.

La finele lunii decembrie 2017, pe piaţa de energie electrică activau 99 de operatori economici a căror activitate principală era furnizarea de energie electrică, arată datele ANRE. Dintre aceştia, 29 erau doar furnizori pe PAN (piața angro), o parte fiind deja deţinători de licenţă pentru tradingul de energie electrică, iar 70 erau activi şi pe PAM (piața cu amănuntul), inclusiv cei cinci FUI (furnizorii de ultimă instanță – Electrica Furnizare, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, CEZ și E.ON), care sunt prezenți atât pe segmentul reglementat, cât şi pe segmentul concurenţial al PAM.

 

Apărarea: consumatorii casnici

Pentru a fi mai puțin afectați de aceste fluctuații, furnizorii independenți de energie electrică rămași pe piață au început să atace tot mai serios segmentul consumatorilor casnici, deși reprezintă 20% din consumul total, în condițiile în care piața de furnizare de energie pentru aceștia este complet liberalizată de la începutul acestui an.

La începutul lunii aprilie, Tinmar Energy a anunțat că și-a propus să ajungă la un milion de asemenea clienți, atât pe piața de energie, cât și pe cea de gaze naturale, în următorii trei ani. Tinmar este deja prezent pe piața de furnizare de energie pentru segmentul industrial, începând cu 2007. Portofoliul companiei cuprinde 1.400 de clienți cu peste 9.000 de puncte de livrare. Fondat acum 17 ani, Tinmar comercializa, inițial, produse petroliere, prima companie fiind Tinmar IND, care a fost împărțită, acum doi ani, în trei divizii – Tinmar Oil, cea mai mare companie din grup, Tinmar Energy și Tinmar Gas. Ulterior, pe fondul evoluției pieței, cele trei au fost fuzionate în Tinmar Energy, cea mai mare companie din grup, la finele anului trecut. Grupul Tinmar are operațiuni în 21 de țări din Europa Centrală și de Est, prin șapte subsidiare, acoperind 85% din teritoriul Uniunii Europene. Din 2009, Tinmar este înregistrată pe European Energy Exchange pentru furnizarea de energie, iar, din 2012, este listată și pentru energie regenerabilă.

Planul Tinmar pentru piața consumatorilor casnici este ambițios. Din cei aproape 8,69 milioane de consumatori casnici, 1,015 milioane se alimentau de pe piața concurențială, la finalul anului trecut, reprezentând 11,7% din piață, reiese din datele ANRE. În plus, dintre cei care au optat pentru piața concurențială, 89% au ales unul dintre cei cinci mari FUI (furnizorii de ultimă instanță – Electrica Furnizare, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, CEZ și E.ON).

 

Doar energie verde

Pentru consumatorii casnici, energia furnizată de Tinmar va fi 100% verde. Tinmar Energy propune pentru consumatorii finali trei pachete de servicii pentru energie (standard, silver, gold) și două pentru gaze (gaz și special gaz).

Pentru energie, prețurile pornesc de la 0,179 lei/kWh pentru pachetul standard, de la 0,199 lei/kWh pentru silver și de la 0,219 lei/kWh pentru gold, pentru cei care consumă mai puțin de 200 kWh/lună. Pentru gaz, prețurile încep de la 0,096 lei/kWh pentru special gaz, 0,097 lei/kWh pentru gaz și 0,098 lei/kWh pentru un abonament fără servicii adiționale. Prețurile pentru un abonament sunt garantate timp de un an. „Prețul energiei este unul de bază la care se adaugă abonamentele“, a spus Carla Parnică, Corporate Communication Manager al Tinmar Energy.

În plus, în prezent, prețurile pe piața reglementată sunt mai mari decât cele de pe piața concurențială, susține directorul de dezvoltare al Tinmar Energy. „Factura la energia electrică, factura finală primită de client, în prezent, cuprinde prețul la energia electrică și taxele – de transport, distribuție, certificate verzi etc. Trecerea din piața reglementată în piața liberă poate aduce prețuri de până la 30% mai mici, acesta fiind un real  avantaj pentru consumatorii casnici. Pentru a livra energie către consumatorii finali, furnizorii locali pot achiziționa produsele atât de pe piața internă, cât și de pe piețele europene, deoarece, începând cu anul 2017, acestea sunt interconectate“, detaliază Pavelescu.

 

Sursele de energie

De obicei, furnizorii locali, inclusiv Tinmar Energy, pentru a livra energie trebuie să cumpere de pe piața internă, dar nu pot neglija piețele din Europa Centrală și de Est, deoarece sunt în prezent cuplate. „La Tinmar producem energie, prin cele șase parcuri solare, suficient cât să fie alimentat un oraș de mărimea Sibiului, peste 60.000 de MWh, anual. În acest moment, mare parte din producția noastră o dăm la export, dar avem mai mulți parteneri de la care cumpărăm. Ne gândim la achiziții de regenerabile. Investițiile în regenerabile au fost stopate, pentru că nu mai există scheme de sprijin – nu este fezabil să se mai investească, dar Uniunea Europeană a crescut, pentru 2030, procentul de energie regenerabilă care este necesar a fi adoptat de fiecare țară“, menționează Pavelescu. De asemenea, directorul de dezvoltare al Tinmar susține că investitorii sunt în continuare interesați să intre pe piața din România.

Mixul de producție energetică a României este destul de diferit, de la hidro, la eoliană, fotovoltaică și biomasă. Biomasa reprezintă cel mai puțin, dar se poate dezvolta, avantajul fiind acela că este o energie constantă. Ar putea fi dezvoltată pe deșeuri, nu pe material lemnos, precum în prezent, sau pe biogaz, pentru că strategia Uniunii Europene este să-și facă echilibrarea și să substituie toate centralele nucleare cu gaz.

 

Serviciile adiționale

Toate abonamentele Tinmar includ un discount la intervențiile de urgență în caz de avarii la instalația electrică, de gaze naturale, sanitară, de încălzire, canalizare și servicii de lăcătușerie în locuință. Acest discount se aplică la prețurile de listă de furnizorii cu care Tinmar Energy a încheiat contracte, variind între 10% și 30%, în funcție de tipul de abonament.

Pachele silver, gold, gaz și special gaz au incluse următoarele servicii: despăgubiri pentru daunele provocate aparatelor electrocasnice, ca urmare a fluctuațiilor de tensiune, plafonul maxim fiind de 5.000 de lei; intervenții de urgență în caz de avarii la instalația electrică din locuință, în limita sumei de 100 euro per intervenție, plafon maxim fiind de 350 euro/an. În plus, clienții de silver și gold vor fi scutiți la plata facturii, în cazul unor situații neprevăzute la locul de muncă, în limita sumei de 150 lei/lună, pentru șomaj involuntar șase facturi, iar pentru concediu medical trei facturi. Pentru aceste servicii, Tinmar a încheiat un parteneriat cu asiguratorul Groupama.

Pentru furnizarea de energie și gaze naturale către clienții casnici, Tinmar are un buget de aproximativ 5 milioane de euro, investițiile fiind începute deja. Furnizarea de energie pentru consumatorii casnici este asemănătoare cu cea pentru consumatorii industriali, dar sunt necesare și câteva investiții speciale. Astfel, pentru a „achiziționa” clienții casnici, compania a investit în infrastructura specifică – emitere de facturi, call-center, marketing etc.

Pentru această piață, Tinmar și-a pus la punct propriul call-center, Contact Center Tinmar Energy, precum și aplicația My Account, pentru achitarea facturilor, transmiterea indexului și pentru a consulta situația consumului și a soldului. În plus, clienții Tinmar gold vor avea linie prioritară. Compania are 30 de angajați interni, pentru call-center, iar, până la finalul acestui an, plănuiește să ajungă la 70 – 80 de angajați.

 

Contractare simplă

Dacă și cât vor mai investi în serviciile pentru consumatorii casnici depinde de gradul de conversie. „Cea mai mare problemă este informarea“, punctează Pavelescu. Deși există suficiente informații, clienții nu știu încă, susține Pavelescu, următorul fapt: „Nu rămâi fără curent, nu-ți schimbă nimeni contorul, nu se presupune modificarea instalației de utilizare și se face gratuit”. Din momentul semnării contractului până la trecerea la noul furnizor, perioada este de 21 de zile lucrătoare, putându-se renunța la noul furnizor în primele 14 zile lucrătoare. „Contractarea este foarte simplă – vorbim despre o cerere de semnat și un contract. Clientul casnic se poate muta de la un furnizor la altul fără întreruperea curentului, fără să se ducă cineva acasă la client. Doar trebuie semnat contractul de furnizare, ceea ce se poate face și online“, subliniază Pavelescu.

Tinmar preferă contractarea online, deoarece semnarea se face mai rapid, dar plănuiește să deschidă câte un birou în fiecare județ, în următorul an. În plus, intenționează să încheie parteneriate cu retailerii, unde să aibă un punct de vânzare, fiind în negocieri cu aceștia.

Factura primită de la Tinmar Energy de către clienți va fi diferită față de cea actuală, deoarece pe factură sunt impuse a fi prezentate anumite informații, dar nu este obligatoriu să aibă același aspect. Plata facturii poate fi făcută prin orice modalitate, de la online la bănci.

 

Strategia de comunicare

Campania de comunicare a Tinmar Energy pentru noile servicii, începută în aprilie, este structurată în proiecte convenționale de TV, OOH și radio, online, dar și în proiecte neconvenționale și CSR.

„În 2016, Tinmar Energy era deja lider pe piața de energie în sectorul business to business. Era momentul să ne deschidem și către consumatorii casnici. Dar nu am vrut să le vorbim oamenilor din postura unui lider. Credem că asta e o capcană. Am vrut să înțelegem exact care sunt nevoile consumatorilor și care sunt așteptările lor. Ne-am asumat poziția de challenger de categorie, pentru că vrem să ne axăm nu doar comunicarea, ci întreg businessul pe relevanță în viață oamenilor. Vrem să schimbăm paradigma și să facem oamenii să reevalueze relația cu furnizorii de utilități“, subliniază Parnică. Dacă planurile pentru consumatorii finali vor avea success, Casa Inteligentă este următorul proiect al Tinmar.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii