Cautare




, Forbes Staff

Lideri |
|

Leadership sustenabil în era competitivității

Despre leadership sustenabil și dinamica sectorului telecom, de la unul dintre cei mai experimentați profesioniști de Legal și External Affairs din România.  
038 core Livia Dumitrescu - Vodafone_1

Am ajuns, într-o după-amiază aglomerată de miercuri, în clădirea Globalworth Tower, a doua cea mai înaltă clădire de birouri din București, inaugurată în 2016. Durata aproximativă a construirii a fost de doi ani, timp în care am văzut, de la zero, ridicarea clădirii, de la balconul unui apartament din împrejurimi, în care locuiam la vremea respectivă. Vodafone România a fost una dintre primele multinaționale care și-a mutat sediul în Globalworth Tower.

În acea după-amiază de miercuri aveam să mă întâlnesc cu Livia Dumitrescu, cea care, începând cu februarie 2019, ocupă funcția de Legal and External Affairs Director în cadrul Vodafone, iar de la 1 august 2019 și UPC România. Vodafone s-a concentrat pe aducerea în companie a unor executivi capabili să ducă la bun sfârșit procesul de achiziție și integrare a operațiunilor UPC România, anunț care a reprezentat una dintre cele mai mari mișcări strategice ale pieței de telecom din România.

Livia Dumitrescu coordonează o echipă de peste 50 de oameni în cadrul Vodafone și UPC România. De-a lungul timpului, a ocupat funcții înalte în instituții importante, iar cea mare parte a carierei sale și-a petrecut-o în afara țării.

Și-a dorit să devină scriitor, însă până la urmă a ales facultatea de Drept. „Mi-am dorit să studiez în afara țării, nu «să plec din țară», și la prima ocazie care s-a ivit, la începutul anilor ’90, pe când aveam primul job ca membru al primei echipe a Eximbank în București, am aplicat pentru o bursă, am obținut-o și am studiat în Olanda, la Haga. Ulterior, am făcut un curs în drept american la Amsterdam”, povestește Livia Dumitrescu. A obținut, apoi, o altă bursă British Council și a studiat Politici Europene, timp în care a trecut printr-un proces de selecție la Banca de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în Londra. „Am fost primul român care a lucrat în departamentul juridic al Băncii de Reconstrucție și Dezvoltare în Londra. Aceasta experiență a fost formativă pentru mine”, a explicat Livia Dumitrescu.

La BERD a început să își dorească să studieze în America și să devină membră a baroului din New York. „Am început să aplic pentru burse din nou și așa am ajuns să studiez la Harvard Law School, să iau examenul de barou New York și ulterior să lucrez cu trei firme de avocatură din SUA și Marea Britanie. În acest timp am avut și două perioade lungi de secondment la alte două instituții financiare internaționale, Banca Europeană de Investiții la Luxemburg și Banca de Comerț și Dezvoltare a Mării Negre la Salonic.”

În 2012 s-a hotărât să se întoarcă în România, la OMV Petrom, unde a fost responsabilă pentru elaborarea unor strategii de soluționare a unui număr enorm de conflicte istorice, și, mai departe, de prevenire a cât mai multor disfuncționalități organizaționale. „Am creat de la zero prima structură de Ombudsman organizațional din România. O astfel de structură oferă angajaţilor şi managementului un mediu sigur, în care să îşi expună preocupările; oferă asistență pentru rezolvarea conflictelor, în beneficiul tuturor părţilor implicate; identifică probleme sistemice şi tendinţe, furnizând organizaţiei informaţii, feedback şi recomandări; contribuie la îmbunătăţirea calităţii interacţiunilor profesionale și încurajează parteneriate între diverşi stakeholderi în vederea facilitării unor soluţii. Am fost primul director al departamentului, am luat echipa și am mers la training în Statele Unite ale Americii. Acum, profesia de Ombudsman este recunoscută în România, grație eforturilor colegilor mei din OMV Petrom. În țara noastră, doar angajații altor două companii au acces la serviciile unui ombudsman organizațional, însă acei ombudspersons nu sunt situați în Romania, ci în alte țări din grupurile din care acele companii fac parte”, adaugă Livia Dumitrescu.

După șase ani petrecuți în cadrul OMV Petrom România, a simțit nevoia să facă o schimbare și să lucreze la un nivel și mai strategic, astfel că a intrat în primul board al Băncii Victoriabank din Republica Moldova numit ulterior achiziției Victoriabank de către Banca Transilvania și BERD. După o scurtă perioadă ca director de compliance în Bancpost, o altă achiziție a Băncii Transilvania, s-a alăturat echipei Vodafone România.

Încrederea, ingredientul-cheie în management

„Acest rol mi s-a părut extraordinar, pentru că îmi oferă, de fapt, exact ceea ce căutam de ceva vreme: activități care să iasă din sfera drept, compliance, etică, GDPR, investigații, rezolvarea conflictelor, să meargă mai departe. Acum, mă ocup de toate acestea și, în plus, de relația cu autoritățile, public stakeholders management, corporate affairs și CSR, corporate security, fraudă, business continuity management”, spune Livia Dumitrescu. Executivul se definește ca fiind un manager care se încăpățânează să fie opusul unui manager de tip „polițist”, care să controleze în detaliu oamenii cu care lucrează și spune că nu crede în micromanagement.

„Nu-mi place să mă uit peste umărul angajaților să văd ce fac sau să îi verific des, nu am încredere în această metodă, pentru că faci persoana dependentă de tine. Mai ales pentru o persoană tânără, să crească gândind că de fiecare dată trebuie să primească validare, nu o va transforma într-un coleg sau manager bun sau într-un om cu încredere în sine. Prefer să îmi asum riscuri și să lucrez cu oamenii acordându-le încredere, îmi dau seama destul de bine cine o merită și cine nu. Am o abordare – de fiecare dată când schimb un loc de muncă sau când lucrez cu oameni noi, la început, imaginar am un carnet de cecuri în alb pe care le dau cu mare drag tuturor. După un an, văd câte dintre acele cecuri au fost încasate și câte sunt returnate. Consecințele se văd, tot eu sunt responsabilă până la urmă, însă după un an am, cum se zice în probabilistică, «near certainty» cu privire la oamenii cu care lucrez”, spune într-un mod ferm Livia Dumitrescu.

Rolul pe care îl ocupă în cadrul Vodafone i s-a părut ideal pentru că îi dă posibilitatea să exploreze anumite valențe pe care a simțit dintotdeauna că le are.

„Vodafone este o companie de tehnologie, situată la intersecția unei multitudini de industrii, a interesului public general, a opțiunilor individuale și a reglementării care evoluează continuu. Reglementarea în această industrie este un hibrid care combină legislația (care teoretic ar trebui să nu se schimbe prea des) și interesul public (care poate avea un ritm de schimbare mai rapid și impredictibil), cu scopul de a servi societatea în ansamblu. În mod fundamental, ceea ce distinge domeniul telecomunicațiilor de alte sectoare este modul în care acesta este reglementat și ce se așteaptă de la el: într-un astfel de sector dinamic, reglementarea trebuie să susțină avansul tehnologic, interesul public și așteptările societății. De aici decurge necesitatea unei echipe transversale care să combine toate abilitățile necesare pentru a gestiona aspectele strict legale, dar și zona mai fluidă care privește rolul și poziționarea unei companii de telecomunicații în societate, în ansamblul ei. Iar o astfel de echipă are nevoie să fie condusă de un leader cu un parcurs non-conformist al carierei și al formării academice”, subliniază Livia Dumitrescu.

„De când am preluat acest rol, mă străduiesc să fiu acel leader. Am o echipă minunată și mă bucur de sprijinul colegilor mei din conducerea executivă. Cu puțin «pixie dust», cel mai adesea îmi și reușește.”

Integrarea UPC România și provocările industriei

Integrarea companiei UPC România este un punct strategic pentru Vodafone România, iar Livia Dumitrescu este foarte implicată în acest proces. Din acest punct de vedere, cea mai mare provocare pe care o menționează este crearea unei noi culturi organizaționale, rezultată din integrarea angajaților UPC în cadrul Vodafone.

„Vodafone și UPC sunt două entități juridice distincte până la 31 martie 2020. Aici, provocarea a fost respectarea a ceea ce există în UPC și adaptarea pe partea de governance. Noi avem un governance mult mai elaborat, pentru că Vodafone este parte a unui grup mare, listat pe London Stock Exchange și pe NASDAQ. Pe plan uman însă, lucrurile s-au mișcat mai repede, cel puțin în echipa pe care o conduc se vede deja o schimbare, așa cum se vede schimbarea într-un oraș dinamic prin ochii unui vizitator care revine după un an de la prima vizită”, adaugă executivul.

În ceea ce privește licitația 5G, care trebuia să aibă loc la finalul anului 2019 și a fost amânată pentru acest an, Livia Dumitrescu subliniază faptul că Vodafone e pregătită pentru a participa la acest proces, odată ce va exista mai multă claritate cu privire la exigențele tehnice. De altfel, Vodafone a fost primul operator telecom din România care a lansat serviciile comerciale 5G în mai 2019.

Executivul spune că, pe viitor, un domeniu nou pe care i-ar plăcea să îl exploreze este etica în Inteligența Artificială, ar dori să se implice mai mult în guvernanța corporativă și să dezvolte conceptul de leadership sustenabil.

„Cred într-un leadership sustenabil, bazat pe etică, reflectată în comportamente, nu doar în activitățile de business, un leadership bazat pe investiția în oameni pentru a-i motiva să inoveze – oamenii inovează atunci când simt că au un viitor în companie, și, nu în ultimul rând, un leadership care este angajat într-un dialog permanent și deschis cu acționarii și părțile interesate în egală măsură pentru a determina cât mai bine parametrii în care compania poate opera un business sustenabil. De exemplu, reglementarea inadecvată sau supra-reglementarea pot afecta sustenabilitatea unei companii, la fel cum o pot afecta și investițiile insuficiente în oameni și, pe cale de consecință, în inovația care se naște aproape de la sine la toate nivelurile atunci când oamenii simt că aparțin unei comunități unite de aceleași scopuri, valori și idealuri aspiraționale.”

 

„Cred într-un leadership sustenabil, bazat pe etică, reflectată în comportamente, nu doar în activitățile de business, un leadership bazat pe investiția în oameni pentru a-i motiva să inoveze – oamenii inovează atunci când simt ca au un viitor în companie”, spune Livia Dumitrescu, Legal and External Affairs Director Vodafone și UPC România

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii