Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Imobiliare |
|

La scară mare

Emanuel Poștoacă și Vladimir Ciorbă, proprietarii grupului Nordis, au construit un model de business pe cât de simplu, pe atât de eficient: descoperă (sau, dacă e nevoie, inventează) o nevoie și creează un produs care să satisfacă acea nevoie! Dar, mai ales, fă-o la o scară cât mai mare!  
038 cover story Nordis

Există o zonă care a rămas în ultimul secol, indiferent de vremuri, în atenția celor mai puternici oameni și misiuni diplomatice din România. Nu puține sunt războaiele mai mult sau mai puțin mediatizate pe care oamenii de afaceri le-au dus în ultimele decenii pentru una dintre vilele construite în urma parcelării din urmă cu mai bine de 100 de ani a moșiei pe care se afla reședința de vară a familiei Filipescu. La o plimbare la pas printre clădirile care poartă încă numele celor care le-au construit în urmă cu circa un secol, nu poți să nu remarci Vila Capo, aflată pe Aleea Alexandru, la numărul 21. Încadrată de sediile unor ambasade și refăcută în urmă cu mai puțin de un deceniu, clădirea a păstrat toate elementele clasice ale construcției inițiale, dar a fost înălțată cu două niveluri cu ferestre panoramice prin care se vede, printre altele, clădirea de birouri Europe House, cea care a dat tonul dezvoltărilor office moderne din Piața Victoriei. Dar, ca să ajungi la unul dintre ultimele două etaje, ai nevoie de o cartelă specială la care au acces doar doi oameni din clădirea cu elemente Artdeco dezvoltată în perioada interbelică.

Cele câteva zeci de secunde cât durează urcarea cu liftul interior panoramic sunt suficiente să aud și să observ 11 lovituri în gongul amplasat la primul etaj. „Fiecare lovitură de gong înseamnă o tranzacție. Dacă au fost așa multe, înseamnă că a fost un pachet de apartamente vândut unui investitor”, explică Emanuel Poștoacă, fondatorul grupului imobiliar Nordis, în timp ce liftul se deschide și ajungem la biroul său aflat la ultimul etaj. Este destul de cald (recunoaște că îi place căldura), în boxe se aude muzică dance și nu pot să nu remarc același contrast puternic dintre diferitele nuanțe de negru și auriu pe care l-am văzut, din plin, și în lobby-ul de la parter, unde mai multe grupuri de câte 3-4 persoane discutau în română și engleză și se pregăteau să semneze câteva documente. „Îmi place muzica dance și sunt pasionat de mașini și de viteză. Iar când vine vorba de design, cred că noi, românii, ne apropiem cel mai mult de stilul din Dubai sau din Moscova, nu de cel scandinav sau minimalist. Ne place să se vadă”, răspunde amuzat Emanuel Poștoacă în timp ce ne așezăm pe fotoliile din fața biroului său. Fondatorul unuia dintre cele mai dinamice grupuri din ultima perioadă în sectorul imobiliar (afacerile s-au dublat anul trecut și se vor dubla din nou anul acesta până la 100 de milioane de euro, conform estimărilor) își așază telefonul Blackberry pe masă suficient cât să se vadă în spatele lui o fotografie cu numeroasa sa familie (are 9 copii cu vârste cuprinse între 8 și 20 ani) și rememorează unul dintre primele sale contacte cu business-ul. „Mi-am cumpărat primul Pegas Modern – adică modelul acela cu șa lungă, pentru cei care își mai aduc aminte – din banii primiți de la bunica mea, în clasa a șaptea, pentru că am luat premiul întâi. L-am cumpărat, l-am dezmembrat, am mers cu el în târg și am câștigat 1.400 de lei. Antreprenor de mic”, completează Emanuel Poștoacă, recunoscând că ideea de a face business a fost o prezență constantă în viața lui după ce a absolvit un liceu cu profil de matematică-informatică din Câmpulung. De altfel, în timpul facultății făcea bani din computerele pe care le configura la cerere pentru prieteni și cunoscuți. „Și acum, dacă îmi dai placa de bază, lista de specificații și piesele componente, pot asambla cu ochii închiși un desktop”, afirmă Emanuel Poștoacă, care, tot la solicitarea unor prieteni, a ajuns să descopere profitabilitatea din domeniul construcțiilor.

„M-a rugat cineva să îl ajut să zugrăvească un apartament și am văzut că se câștigă bani. Am început să lucrez în domeniul acesta în timpul facultății împreună cu fratele meu (Cristian Poștoacă este acționar minoritar și este implicat în prezent în cadrul grupului Nordis – n. red.), am învățat să fac și instalații electrice și sanitare și am ajuns la un moment dat să am în subordine cinci oameni, iar fratele meu tot cinci oameni. Și acum îi pot învăța pe muncitorii din șantiere o grămadă de lucruri”, completează el, precizând însă că parcursul său în domeniul imobiliar a început în 2003, după ce terminase facultatea și avusese mai multe joburi în vânzări pentru perioade scurte de timp în diverse domenii. „Erau două publicații în care apăreau ofertele de muncă, România liberă și Anunțul telefonic. Am aplicat pentru un job într-o agenție care avea birourile în zona Piața Unirii, aproape de locul în care locuiam cu chirie. M-au angajat pe loc, iar în a treia zi am semnat prima tranzacție. În vânzări, acesta se numește norocul începătorului și îl au în general cei care ajung să facă o carieră în vânzări. Dar așa am făcut vreo mie de dolari. Erau mulți bani și mi-am dat seama că asta vreau să fac în continuare.”

Fondatorul Nordis rememorează fără să ezite prețuri și detalii ale apartamentelor pe care le vindea la momentul respectiv (un apartament de 3 camere în cartierul Tineretului fusese tranzacționat, de exemplu, cu 18.500 de dolari) și recunoaște că a făcut toate greșelile vârstei. „Banii începeau să vină la mine și strânsesem câteva mii de dolari, dar, în loc să îmi iau o garsonieră în zona Dristor, pe strada Laborator, mi-am luat o Dacia.” Câțiva ani mai târziu, după 2005, Emanuel Poștoacă se reorientează către nordul Capitalei, pe măsură ce încep să apară tot mai multe construcții în zone precum Șoseaua Nordului, Dorobanți sau Floreasca/Radu Beller. „Am făcut o tranzacție de 260.000 de euro și am câștigat mulți bani pentru mine la vremea respectivă, cam 3.000 de euro, și mi-am dat seama că, în loc să vând mai multe produse mai ieftine, aș putea vinde mai puține produse, dar mai scumpe. Pretențiile și așteptările pe care le au oamenii care plătesc sume mai mici pentru o casă sunt, în general, mai mari decât ale celor care plătesc mai mult pentru o casă. Cei din urmă au trecut, cel mai probabil, prin acest proces și sunt mai puțin temători.”

Următorul nivel

Cu nordul orașului ca prioritate, tânărul Emanuel Poștoacă creează primul website pentru compania imobiliară pentru care lucra. „L-am făcut în Dreamweaver (un program de editare HTML dezvoltat de compania Macromedia și preluat la jumătatea anilor 2000 de către gigantul Adobe – n. red.). Ziua făceam poze, iar seara le prelucram și le publicam pe site, alături de descrieri și alte elemente pe care le consideram eu importante pentru potențialii clienți. Am ajuns astfel, fără să îmi propun aceasta, să construiesc un site care apărea primul la căutările pe Google după «apartamente Herăstrău» și «apartamente Șoseaua Nordului»”, completează Emanuel Poștoacă, care astfel a ajuns să îi cunoască tot mai bine pe dezvoltatorii imobiliari din zona de nord. El a reușit să preia în 2006 și exclusivitatea pentru un mic proiect, de nouă apartamente, și a ajuns în topul agenților din zona de nord a Capitalei pe măsură ce marile agenții imobiliare începuseră să se concentreze mai degrabă pe marile proiecte rezidențiale ce începeau să fie dezvoltate prin tot Bucureștiul.

„Dar a venit (criza din – n. red.) 2008, când am realizat o singură tranzacție tot anul. E drept că a fost o tranzacție cu o valoare mare, dar în 2007, de exemplu, făceam cel puțin o tranzacție pe săptămână. Spre sfârșitul anului a trebuit să iau o decizie, dacă mă apuc de altceva sau dacă îmi fac propria firmă. M-am gândit că 50% dintre tranzacțiile pe care le făcusem în ultima perioadă veneau din recomandări, ceea ce era uriaș. M-am gândit că acest network pe care mi l-am construit va reveni la tranzacții mai devreme sau mai târziu, așa că mi-am făcut propria agenție. Astfel a apărut Nordis.”

Iar de atunci înainte agenda lui Emanuel Poștoacă a jucat permanent un rol esențial în dezvoltarea Nordis. „Aveam o agenție, dar nu aveam bani, așa că am făcut un business plan și am luat legătura cu clienții pe care îi știam și le-am propus o afacere. Ei urmau să vină cu banii și să aibă 51% din afacere, iar eu veneam cu munca și controlam 49%. Al treilea pe care l-am contactat a zis «da». Mai târziu, când lucrurile au început să meargă foarte bine, am returnat banii investiți în totalitate și am preluat integral compania.”

Devenit proprietarul Nordis, Emanuel Poștoacă a dus afacerea la un alt nivel și a decis să intre într‑un nou segment, cel al dezvoltărilor imobiliare. „Singura problemă era că nu aveam nici teren și nici bani. Am procedat cum am făcut și la înființarea firmei: am căutat terenuri și am realizat un business plan, iar apoi am apelat din nou la agenda mea, care e o comoară. Al cincilea om pe care l-am contactat a spus  «da». Eu m-am ocupat de întreg proiectul, și la final am avut 15% din profit”, spune el și recunoaște că s-a inspirat de multe ori din filosofia de business a lui Donald Trump. „Sunt câteva idei ale lui Trump care îmi plac și în care mă regăsesc: «think big» și «size means power».”

Fidel acestor principii, Emanuel Poștoacă demarează în 2014 High Residence, un proiect cu 36 de apartamente premium, situat în Șoseaua Nordului, iar în 2016 Nordis semnează proiectul Nordis Residence – Herăstrău Park, din Șoseaua Nordului, nr. 96U, primul proiect de apartamente high-end dezvoltat integral de către companie. Începând cu 2017, Nordis decide să se concentreze exclusiv către segmentul de proprietăți premium, în condițiile în care departamentul de vânzări reușea să intermedieze, potrivit propriilor estimări (rezidențialul este unul dintre segmentele cele mai puțin transparente din piața imobiliară – n. red.), cea mai valoroasă tranzacție imobiliară realizată în București până în acel moment: 2,9 milioane de euro pentru un penthouse din zona Primăverii.

Pe drumul spre miliard

„Mai era ceva ce tot regăseam în cărțile pe care le citeam, acela că trebuie să te înconjori de o echipă cât mai bună, care să facă lucrurile să se întâmple, pentru că altfel nu poți să te dezvolți”, adaugă fondatorul companiei Nordis, care la zece ani de la înființare intra în cea mai importantă fază de dezvoltare.

„Am lucrat mult cu firme de construcții și astfel l-am cunoscut și am lucrat cu Vlad (Vladimir Ciorbă, actual partener și CEO Nordis Group, care gestiona la acel moment o firmă de construcții cu peste 400 de angajați – n. red.). Ne înțelegeam bine și am decis că împreună putem face lucruri mult mai importante decât făceam fiecare în parte”, adaugă Emanuel Poștoacă în timp ce ajungem la biroul lui Vladimir Ciorbă, de la etajul al treilea al clădirii din Aleea Alexandru.

„Și mie îmi plac mașinile, iar când vreau să mă plimb pot să iau una dintre mașinile lui Emanuel de la subsol”, glumește Vladimir Ciorbă, dar devine serios când vorbește de planurile de dezvoltare Nordis de sute de milioane de euro și despre visul de a ajunge „la proiecte cu o valoare de un miliard de euro”.

Practic, venirea lui Vladimir Ciorbă ca partener (deține 41,5% din acțiunile grupului, la fel ca Emanuel Poștoacă) în 2018 a adus Nordis pe harta marilor dezvoltatori imobiliari din România. Cei doi au identificat o nevoie – apartamentele de vacanță – și au dezvoltat agresiv acest segment de business. „Îmi cumpărasem un apartament cu opt ani în urmă la Mamaia. Am văzut ce înseamnă vara la Mamaia, câți bani se cheltuiesc și am remarcat că mulți din București se mută în vară la Mamaia. M-am gândit că dacă tot sunt aceiași oameni cu care mă știam și care cumpăraseră cu mine apartamente în nordul Bucureștiului, să le vând ceva și acolo, în Mamaia, iar primele 40-50 de apartamente le-am vândut celor din agenda mea.”

Astfel, de la un teren pentru o jumătate de bloc, Nordis a mai cumpărat un teren pentru încă o jumătate de bloc, iar după ce și aceste apartamente au fost vândute proiectul s-a extins până a ajuns la patru blocuri. „Proiectul a depășit chiar și așteptările mele, care sunt, în general, exagerat de optimiste”, spune Emanuel Poștoacă, care detaliază și modul în care a decis să construiască la Mamaia unul dintre cele mai mari hoteluri de lux din Europa. „Am fost în Dubai și am remarcat că unele dintre camerele de hotel nu aparțin efectiv hotelului, ci sunt ale unor investitori. Ne-am gândit ce ar fi dacă am aplica aceasta și în România? Și am gândit un mesaj simplu, pe românește: Cumpără o cameră de hotel! Totul a explodat după ce am lansat ideea.”

Practic, Nordis a propus un produs financiar care aducea un randament anual de 7%. „Sunt foarte mulți bani care caută să fie investiți. Există opțiunea investițiilor pe bursă, a fost moda investițiilor pe piețele financiare – FOREX, acum e moda investițiilor în crypto, dar pentru mulți cel mai sigur și mai ușor de înțeles lucru rămâne să cumpere un apartament și să îl închirieze. Noi am dus acest produs de investiții la alt nivel pentru că garantăm un randament de 7% și eliminăm câteva griji pe care le aveau în general cei care cumpărau pentru a închiria: perioadele moarte dintre ieșirea și intrarea unor chiriași sau nevoia unor lucrări de refurbishment. În plus, cei care cumpără un astfel de apartament îl pot folosi timp de o săptămână pe an.”

Sistemul seamănă, într-o anumită măsură, cu un concept care a mai fost încercat, fără mare succes, pe piața românească: time-sharing, potrivit căruia titularul primește în schimbul banilor pe care îi plătește accesul pentru anumite intervale de timp la casa de vacanță.

„Acest sistem este mai bun pentru alte piețe, mai mature. Românul vrea sa fie proprietar pe apartament, să fie intabulat pe numele său”, explică Emanuel Poștoacă, care menționează însă un alt concept pe care îl crede adecvat pentru piața românească. „Toate dezvoltările noastre sunt de tipul hotel & residence. Aceasta înseamnă că și clienții apartamentelor din zona rezidențială au acces la facilitățile și serviciile unui hotel de cinci stele. Pot opta – contracost, desigur – pentru servicii de curățenie și de mentenanță, de exemplu, sau, de ce nu, pentru room service. Iar noi putem garanta că prețul acestor servicii este foarte competitiv, deoarece reprezintă doar o extensie a serviciilor noastre hoteliere.”

Cel mai mare

În prezent, grupul se pregătește să finalizeze, la doi ani de la începerea lucrărilor, cel mai mare proiect al său, Nordis Mamaia – cel mai mare ansamblu rezidențial și hotelier de pe litoralul românesc, cu peste 700 camere de hotel și circa 600 de apartamente rezidențiale.

La conducerea hotelului se află Meda Annemarie Vasiliu, un executiv român cu o experiență de peste 20 de ani în industria ospitalității, în cadrul unor branduri precum JW Marriott Hotel sau The Ritz-Carlton. De altfel, ultimii doi ani și jumătate de activitate i-a petrecut la Budapesta, în cadrul hotelului luxury The Ritz-Carlton. Meda Annemarie Vasiliu nu este singurul lider important atras în cadrul echipelor de management ale Nordis. Răzvan Botezatu, un executiv cu experiență la nivel local și regional în cadrul unor Microsoft, Coca-Cola sau Xerox, a preluat poziția de Operations Manager al Nordis Group, iar antreprenorul Daniel Penciuc coordonează activitatea de strategie și marketing la nivel de grup și este partener în proiectul Nordis Brașov. În acționariatul grupului se află și Alexandru Mihai, Managing Partner, care colaborează cu Emanuel Poștoacă de peste 11 ani..

Investiția de peste 100 de milioane de euro de la mare s-ar putea dubla în condițiile în care recent grupul a cumpărat un teren aflat în imediata apropiere a Nordis Mamaia, pe care urmează să înceapă construcția unei zone comerciale și rezidențiale, dar și un teren pe care va fi construită o parcare cu 11 etaje. Astfel, întreg ansamblul Nordis Mamaia va cuprinde, potrivit oficialilor, peste 3.000 de camere de hotel și apartamente, dar și peste 20.000 de metri pătrați de spații de retail, fiind una dintre cele mai importante dezvoltări imobiliare de pe piața locală.

În plus, Nordis va replica modelul hotel & residence și la munte sau în alte destinații turistice cu potențial din țară.

„Bucureștiul este favorizat, pentru că se află la mai puțin de două ore de mers cu mașina de mare și de munte. Era, deci, normal să mergem și la mare, și la munte cu proiectele noastre”, spune fondatorul Nordis, care are în prezent în derulare două proiecte la munte, în Sinaia (foarte aproape de telegondola care urcă spre cota 1400) și Brașov (pe drumul ce duce spre Poiana Brașov). Nordis Sinaia, care este vândut deja în proporție de circa 80% înainte de începerea lucrărilor, va include mai mult de 150 camere și apartamente de hotel și aproape 70 de apartamente rezidențiale, iar Nordis Brașov aproape 160 de camere și apartamente de hotel și peste 40 de apartamente rezidențiale.

„Aproape toți cumpărătorii noștri fac achiziția din surse proprii, nu din credite bancare. Cred că nu este niciun alt domeniu în real-estate în care să se regăsească o astfel de situație. Cam 80% dintre clienți sunt recurenți și, în general, preferă să plătească pe parcursul diferitelor stadii de execuție ale lucrărilor”, detaliază Emanuel Poștoacă și menționează un alt proiect important pentru grupul său. Dar nu neapărat prin dimensiunea investiției (8 milioane de euro), ci prin complexitate și exclusivitate. Nordis Primăverii Boutique, dezvoltat pe ultimul teren care a fost liber pe celebrul bulevard din Capitală, include trei apartamente de lux şi un penthouse situat pe ultimele trei etaje, găzduind la parter brandul de lux Rolex.

Tot în București, Nordis urmează să înceapă dezvoltarea unui alt imobil rezidențial exclusivist în zona de nord a Capitalei, pe Șoseaua Fabrica de Glucoză. „În afara acestor proiecte, am mai semnat deja achiziția unor terenuri, iar pentru alte proiecte suntem în discuții. Planul nostru este să ajungem la nouă proiecte până în 2026. Am primit și oferte și cereri pentru a ne extinde în străinătate, dar mai întâi vrem să ne consolidăm în țară”, afirmă fondatorul grupului care va ajunge anul acesta, potrivit propriilor estimări, la afaceri de 100 de milioane de euro, ceea ce va reprezenta a doua dublare anuală consecutivă a afacerilor.

„În maximum o lună de acum, probabil că fiecare dintre prietenii noștri vor sta într-o cameră de hotel. Noi am văzut că marile lanțuri hoteliere de lux nu prea au avut apetit pentru România și, mai ales, nu au ieșit în afara marilor orașe. Ne‑am gândit să umplem noi acest gol.”

 

-100 de milioane de euro va fi cifra de afaceri a grupului Nordis în acest an

-80% din proiectele Nordis Mamaia și Nordis Sinaia sunt deja vândute

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii