Cautare




, Staff

Lideri |
|

Jurnalul Starbucks

Numele lui Howard Schultz se leagă mai mult de Starbucks decât numele celor trei fondatori. Cum s-a ajuns la această asociere?
025 MP Starbucks 2

Povestea celebrului brand american începe în 1971, când trei prieteni umaniști – profesorul de literatură engleză Jerry Baldwin, profesorul de istorie Zev Siegel și scriitorul Gordon Bowker au inaugurat un magazin în Seattle. Numele companiei aduce aminte de Starbuck, un personaj pasionat de cafea din Moby Dick, celebra operă a scriitorului Herman Melville.

Începuturile au fost timide, într-un spațiu cu un aspect modest, însă vânzările au depășit așteptările proprietarilor. Succesul a venit și mulțumită unui proces interesant de măcinare a boabelor de cafea, tehnică pe care cei trei au deprins-o de la prietenul lor danez, Alfred Peet, care conducea la vremea respectivă propria afacere numită Peet’s Coffee and Tea. În câteva luni, cei trei s-au perfecționat în arta cafelei, dezvoltând modalități proprii de preparare a acesteia și obținând un gust inedit, lucru ce a sprijinit considerabil progresul companiei. 1981 a reprezentat anul în care cei trei fondatori l-au cunoscut pe Howard Schultz, cel care avea să devină imaginea companiei. Entuziasmul cu care tânărul Schultz a preluat postul a constituit începutul tranziției Starbucks de la un local înființat de niște iubitori de cafea la un concept de business inovativ, menit să atingă succesul.

O călătorie în raiul cafelei

După o călătorie de afaceri pe continentul european, Schultz a fost captivat de cultura cafelei italiene. După cele aproape 500 de cești de cafea degustate, a realizat că de fapt spațiile fizice sunt cele care dau viață unui oraș, fiind privite ca un magnet pentru pasionați. La întoarcerea pe continentul american, el s-a lovit de reticența lui Baldwin, Siegel și Bowker, care nu împărtășeau aceeași viziune. Decizia lui Schultz de a pleca de la Starbucks a fost decisivă. Visul său de a construi espresso baruri care să umple străzile de mireasma boabelor proaspăt prăjite s-a concretizat la jumătatea anilor ’80, odată cu deschiderea unor cafenele numite Il Giornale. În 1987, fondatorii Starbucks au decis să vândă afacerea. Starbucks se număra atunci printre primii inițiatori ai unui val generat de ideea de a furniza consumatorilor produse de o calitate superioară. Acest concept implică un progres la nivelul tuturor etapelor de producție, pornind de la îmbunătățirea cultivării, recoltării și procesării plantelor și până la construirea unor relații stabile între producători și comercianți. Pe acest lucru s-a bazat și modelul de business al lui Howard Schultz, care, în august 1987, a cumpărat Starbucks pentru suma de 3,8 milioane de dolari. La momentul respectiv, Starbucks deținea în total nouă unități.

Howard Schultz provine dintr-o familie modestă din Brooklyn, asistată social de către stat prin oferirea unui adăpost. Din acest motiv, una din politicile esențiale pe care CEO-ul organizației a pus accent încă de când era manager a fost să sprijine angajații. A realizat că nu există metodă mai potrivită pentru ca business-ul să își croiască un drum responsabil decât prin asigurarea bunăstării angajatului și a consumatorului. Atenția pe care a acordat-o resurselor umane a contribuit semnificativ la propulsarea brandului în plan mondial. Astfel, dintr-un centru mic din Seattle, Starbucks s-a transformat într-un lanț cu notorietate internațională.

Fidel conceptului de espresso bar care emană energie pentru iubitorii de cofeină, Howard Schultz a revoluționat cafeaua din zona occidentală prin introducerea latte-ului.

Starbucks se listase în urmă cu un sfert de secol pe bursă, în iunie 1992, prin intermediul unei oferte publice inițiale care evalua compania la 271 de milioane de dolari. Pachetul de 12% din acțiunile companiei care a fost listat a permis atragerea a aproximativ 25 de milioane de dolari, ceea ce a facilitat dublarea numărului de magazine în următorii doi ani.

În iunie 1992, Starbucks avea 140 de cafenele, înregistrând venituri de 73,5 milioane de dolari americani, față de 1,3 milioane de dolari în 1987. În doar câteva luni de la listare, prețul acțiunilor Starbucks a crescut cu 70%. Între 1998 şi 2008, cea mai dinamică perioadă a Starbucks, rețeaua a ajuns de la 1.886 de cafenele la aproximativ 16.000. În prezent, deţine peste 27.300 de unități în 75 de ţări, în România fiind prezentă prin intermediul unei francize, din primăvara anului 2007.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii