Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Auto |
|

Jumătate de secol mai târziu

Cei aproape 50 de ani de la apariția primei mașini dacia au avut numeroase situații critice și momente fericite. Care sunt lecțiile decăderii și măririi celui mai valoros brand românesc?  
ACTIVITATE INTERNA -  DEPLASARE PITESTI

În toamna anului 1966, când, la Colibași, în apropierea orașului Pitești, se stabilea amplasarea Uzinei de Autoturisme Pitești. În același timp, începeau căutările pentru a găsi un partener, un producător internațional care să intre într-o relație de afaceri cu statul român care urma să aibă ca finalitate apariția unei mărci de mașini românești. Conform informațiilor disponibile, pe lista companiilor interesate au fost producătorii francezi Renault și Peugeot, cel italian Fiat și cel britanic Austin, însă contractul a fost semnat cu Renault, iar modelul ales a fost Renault 12, adică viitoarea Dacia 1300. Până la intrarea în producție a acestuia, în 1969, muncitorii români și-au făcut mâna, începând cu anul 1968, cu Dacia 1100, primul model sub marca Dacia, în fapt o variantă sub licență a modelului Renault R8.

Gama Dacia s-a tot dezvoltat pe parcursul anilor, inclusiv prin realizarea unor vehicule utilitare, iar, după încheierea contractului cu Renault, în 1978, fabrica românească a continuat să producă autoturisme derivate din gama Renault 12.

Punctul culminant a fost lansarea în 1995 a primului vehicul conceput în totalitate de către inginerii români, Dacia Nova. Fabrica trece în anul 1998, la 30 de ani de la deschidere, de nivelul de două milioane de autoturisme produse, însă problemele financiare pe care le înregistrează sunt tot mai mari. În 1999, marca românească ajunge să fie preluată de către Renault, meritul pentru această tranzacție fiind aproape în totalitate al lui Constantin Stroe, directorul de atunci al Dacia (decedat la finalul anului trecut) și cea mai puternică personalitate a industriei auto românești.

Dacia trece apoi printr-o perioadă de restructurări profunde și investiții importante în retehnologizare care au pregătit apariția în 2004 a celebrei mașini de 5.000 de euro imaginate de Louis Schweitzer, președintele de atunci al grupului francez Renault.

Practic, Dacia a intrat începând de atunci, de la apariția Logan, în cea mai fastă perioadă a existenței sale, producția fabricii și gama Dacia extinzându-se, permanent, cu noi modele, inclusiv modelul SUV Duster, care bate recorduri de vânzări în toată Europa.

Interesant este nu doar că Dacia a fost salvată de la faliment de grupul Renault, ci și rezultatele financiare ale francezilor ajung să depindă în mare măsură de evoluția Dacia. Mai mult, începând din 2011, marca Dacia ajunge să fie produsă și asamblată în mai multe fabrici ale grupului Renault din lume.

Dacia depășește în 2016 pragul de patru milioane de vehicule produse, iar marca ajunge să fie vândută în peste 40 de țări din toată lumea. În plus, marca românească ajunge să câștige poziții importante în clasamentele celor mai fiabile mărci din lume.

După investiții de circa două miliarde și jumătate făcute de la venirea Renault, în 1999, Automobile Dacia este în prezent cea mai mare companie din România din punctul de vedere al cifrei de afaceri, depășind Petrom, iar importanța sa în economia României este esențială, atât în mod direct, prin contribuția de 8% la exporturi și de 3% la Produsul Intern Brut, cât și indirect, prin intermediul zecilor de furnizori care au investit în capacități de producție importante.§

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii