Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

IT |
|

Jocul monstru

john hanke  FOTO GAGE SKIDMORE 3
Povestea nespusă a jocului Pokémon Go, creat de un executiv de la Google, aflat la răscruce între compania care administrează motorul de căutare și dorința de a-și convinge șefii să-i ofere libertate, atât lui, cât și creaturilor sale.

Nu este deloc greu să identifici jucătorii celui mai popular joc de pe telefon din toate timpurile. Ei au un mod aparte de a-și ține smartphone-ul în fața lor doar cu o mână, spune John Hanke, responsabil cu tehnologia din spatele Pokémon Go, în timp ce ne plimbăm pe malul mării în portul din San Diego, cu o zi înainte de întâlnirea lui cu 7.000 de fani, la Comic-Con.

„Se joacă”, spune bărbatul de 49 de ani, arătând spre un cuplu care se ține de mână, dar ai căror ochi sunt fixați în telefoane. „Tipul acela care stă în picioare, cu rucsac. Oamenii aceia care stau acolo”. De la lansarea Pokémon Go din iulie, jocul gratuit ancorat în realitatea augmentată dezvoltat de Niantic Labs, în care jucătorii capturează monștrii virtuali localizați în locuri din viața reală, a atins superlativul. Cei de la Apple au declarat că jocul a avut mai multe descărcări în prima săptămână de la lansare decât orice aplicație din istorie. Unul din zece americani joacă Pokémon Go zilnic, potrivit App Annie, iar Survey Monkey estimează că jocul adună zilnic 6 milioane de dolari din achizițiile pe care le fac utilizatorii în aplicație, iar asta doar în S.U.A (jocul fiind disponibil în 37 de țări).

Pe lângă aceste cifre, Hillary Clinton a menționat jocul pe parcursul campaniei sale, Justin Bieber a mers la vânătoare de pokemoni în Central-Park, iar un reporter a fost dojenit în public pentru că juca același joc în timpul unei ședinte a Departamentului de Stat. Cu un an în urmă, Hanke era un angajat Google tot mai neliniștit (a lansat Google Earth, printre altele), iar compania sa, Niantic, era pierdută undeva în gigantul motor de căutare. Odată cu reorgarnizarea Google în Alphabet, Niantic părea să revină în divizia de Android a companiei sau, pur și simplu, să se închidă. Dar Google a avut înțelepciunea de a-l lăsa pe Hanke să caute investitori pentru a resuscita rapid compania. Acesta a fost momentul în care el s-a apropiat de Nintendo și de Pokémon Company, urmând să facă cea mai „smart” tranzacție din toate timpurile cu un joc pe mobil.

Pentru Google, această tranzacție nu este ceva spectaculos. Gigantul deține doar 30% dintre acțiunile Niantic, al cărui joc ar putea genera venituri anuale de 5 miliarde de dolari, potrivit unui analist al Macquarie Group. „Dacă cei de la Google ar fi păstrat totul pentru ei, nu sunt sigur că acum am mai fi avut Pokémon Go, cel puțin nu atât de repede”, a declarat Gilman Louie, unul dintre acționarii Niantic.

Hanke a iubit mult jocurile video, învățând chiar să-și creeze propriul joc pe calculatorul lui, un model Atari 400. A absolvit Universitatea din Texas în Austin, iar apoi a terminat și studiile Facultății de Administrare a Afacerilor din cadrul Universității California. Cursurile celei din urmă le-a urmat cu gândul de a-și înființa propria companie de jocuri. La puțin timp după ce a început studiile aici, el a devenit partener într-un start-up al unui coleg – Archetype Interactive -, ce reprezenta un studio de creare a jocurilor video. Aceștia au vândut afacerea chiar în ziua în care au absolvit școala de business.

După ce a creat o nouă companie și a vândut-o în anul 2000, Hanke s-a asociat cu cei de la Keyhole, o firmă de software geospațial care oferea utilizatorilor imagini din satelit cu orice localizare de pe Pământ. Această tehnologie i-a atras atenția cofondatorului Google, Sergey Brin, care s-a îndrăgostit nebunește de hărți. Într-o întâlnire cu CEO-ul Google, Eric Schmidt, dar și cu alți executivi, Brin a început să folosească Keyhole pentru a mări imaginile din curțile oamenilor cu ajutorul zoom-ului, în timp ce pleda în fața colegilor săi pentru achiziția startup-ului. În octombrie 2004 s-a și îndeplinit dorința lui, gigantul Google cumpărând compania în schimbul a 35 de milioane de dolari.

Hanke a crezut tot timpul că va lucra pentru Google doar câteva luni, dar a rămas în cadrul companiei mai mult de 10 ani, fiind unul dintre cei doi conducători ai proiectului Google Earth. În acest timp, el a supervizat lansarea Google Earth din 2005, a negociat cu Steve Jobs încorporarea Google Maps pe iPhone și a făcut din Maps al doilea cel mai mare produs Google, după motorul de căutare.

Până în 2010, Hanke a tot sperat să plece din companie și să reaprindă pasiunea sa prin exploatarea posibilității de a combina hărțile cu jocurile. Convins să rămână la Google de către Larry Page, lui Hanke i s-a pus la dispoziție tot ce avea nevoie (personal și alte resurse) pentru a crea o divizie secretă de jocuri în cadrul birourilor Google din San Francisco. Acesta a denumit noua companie Niantic Labs, după numele unei nave ce transporta mineri în timpul goanei după aur din 1849.

După ce s-a concentrat pe crearea unui produs ancorat în realitatea augmentată ce permitea utilizatorilor să învețe despre obiective turistice cu ajutorul mobilului și după eșecul Google Glass, Niantic a lansat Ingress, la sfârșitul lui 2013. A fost prima încercare a lui Hanke de a crea un joc bazat pe locație ce permitea gamerilor să revendice locații din întreaga lume cu ajutorul telefonului. Ingress nu a fost considerat niciodată un progres în cadrul Google.

Până în primăvara lui 2014, CEO-ul Niantic încă visa să integreze locațiile reale într-un joc, de data aceasta, având ca obiectiv mai mulți utilizatori decât în cazul precedentei încercări, iar pentru asta avea nevoie de un nume înregistrat deja, un nume de succes. Deși titlul jocului pe care-l joacă astăzi o lume întreagă ar fi putut fi Mario sau Donkey Kong, o singură denumire l-a convins pe Hanke – Pokémon – franciza cu un succes răsunător în anii ’90, datorat atât jocurilor video, abțibildurilor pentru catalogul cu pokemoni, cărților, cât și filmelor și serialului de desene animate. Toate acestea au generat companiei creatoare venituri de aproximativ 45 de miliarde de dolari până în mai 2016.

Din fericire, un inginer din fosta divizie Google Maps, Tatsuo Nomura, lucra în tăcere la un plan în jurul Pokémon, dar cu un scop total diferit de al lui Hanke. Nemura se gândea să ofere utilizatorilor de smartphone-uri posibilitatea de a vâna pokemoni folosind Google Maps. Cu ajutorul unui prieten, el a reușit să se întâlnească cu cei de la Pokémon Co., companie parțial deținută de Nintendo. „CEO-ului i-a plăcut ideea pe loc”, își amintește Nomura. „Nu pot să spun că a existat cu adevărat o negociere”.  Aceste întâmplări i-au atras atenția lui Hanke, care l-a contactat pe Nomura pentru a afla dacă mai poate stabili încă o întâlnire cu reprezentanții Pokémon Company. Acesta voia să afle dacă aceștia ar fi interesați să facă un joc „actual” pentru mobil. În mai 2014, el se afla deja într-o sală de conferințe cu CEO-ul companiei, Tsunekazu Ishihara, și discutau despre tot ce înseamnă Ingress. Ishihara, un devotat jucător Ingress, a înțeles imediat ce impact puternic ar putea avea localizarea pentru un joc pe mobil care implică și Pokémon. Alături de acordul regretatului CEO al Nintendo, Satoru Iwata, Hanke a început imediat dezvoltarea Pokémon Go, fiind conștient că urmează să împartă viitoarele încasări cu cele două companii, Pokemon Co. și Nintendo.

Între timp, înapoi în Silicon Valley, poziția Niantic în cadrul Google devenea incertă, mai ales că aceștia se reorganizaseră, deja, în Alphabet. Exista posibilitatea de a integra compania lui Hanke în divizia Android, însă a apărut și ideea ca Hanke să-și înființeze o companie de sine stătătoare. Niantic a ieșit din Google în octombrie 2015, iar Google, Pokémon Co. și Nintendo au fost cei care l-au finanțat pe acesta, Hanke încasând circa 35 de milioane de dolari pentru prima fază de dezvoltare a jocului.

Pokémon Go are doar câteva luni, dar istoric observăm că inovatorii de jocuri de mobil precum Zinga (Farmville) și King.com (Candy Crush) nu au fost favorizați, ceea ce reprezintă un semnal de alarmă pentru toți creatorii de jocuri virale. În acest moment, Hanke se străduiește doar să mențină serverele jocului în picioare. Cu pungi sub ochi, el nu prea a avut timp să facă altceva în ultima perioadă, nici măcar să joace propriul joc. La ce nivel a ajuns?

„Am ajuns la nivelul 5”, a declarat el oarecum rușinat.

Traducere de Mihaela Dalar Stanca

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii