Cautare




, Contributor

Travel |
|

Jobul de după job: Răzvan Pascu, bloggerul antreprenor

Formula bunăstării este, în esență, foarte simplă: pentru a avea mai mulţi bani în cont, fie cheltuieşti mai puţin, fie câştigi mai mult. Dacă nu te-ai născut cu un al şaselea simţ pentru investiții imobiliare sau chilipiruri bursiere, mai ai o șansă: investește-ți economiile, timpul liber și energia într-o pasiune cu potențial profitabil. Îți prezentăm câteva dintre ideile de business care au transformat o mână de corporatiști în oameni de afaceri cu jumătate de normă. Ești gata să intri și tu în liga antreprenorilor part-time?
razvan_pascu_IMG_9033.jpg

Pe site-ul care îi poartă numele, Răzvan Pascu se auto-intitulează „călător, blogger, antreprenor“. Eu l-aș numi, mai simplu, omul-orchestră, ori – un concept pe care l-ar putea lansa el singur fără mari probleme – antreprenorul-orchestră.

Răzvan lucrează din 2007 pentru divizia Asigurări & Pensii a ING, este cel mai citit blogger de călătorii din România, speaker al marilor companii pe teme de social media și turism, consultant pentru companii aeriene și agenții de turism din țară și din străinătate și, mai nou, proprietarul primei agenții românești de PR și Marketing axată exclusiv pe industria turismului și a ospitalității (care lucrează deja cu Air France, KLM, Paralela 45 sau TUI România). Da, tot în aceleași 24 de ore pe care le avem cu toții la dispoziție.

Totul a pornit în 2009, de la un simplu blog făcut din pasiune. „Călătoream mult și îmi doream să-i ajut pe alți călători cu sfaturi și impresii“, își amintește Răzvan.

Ceea ce a făcut diferența, construindu-i reputația de „călător de profesie“, a fost orientarea spre cititori. „M-am gândit că trebuie să fiu, în primul rând, util“, explică el. În viziunea lui, un blogger trebuie să scrie lucruri cât mai practice, să-și respecte cititorii și să-i surprindă, să împartă câștigurile cu ei prin concursuri și promoții și, după ce și-a creat un brand personal în online, să fie capabil să iasă cu el și în offline. „Trebuie să tratezi blogul ca pe un business“, rezumă Răzvan. Să fii și om de marketing, și om de vânzări, și redactor.

Poate și de aceea, își recunoaște ca supremă calitate eficiența. „Ba chiar în ultima vreme mi-am impus să devin din ce în ce mai eficient“, râde el. Jongleria cu activități e un obicei mai vechi: a avut întotdeauna două-trei joburi în paralel, iar călătoriile i-au confirmat faptul că acest multi-tasking este perfect normal.

„În străinătate se întâmplă frecvent să existe oameni cu două joburi sau cu mici afaceri și proiecte pe lângă job”, crede el. Își amintește și acum de o doamnă bancher cunoscută în Helsinki, cu un job zilnic extrem de satisfăcător financiar, care gătea seara pentru turiști, la ea acasă. Prețul unei experiențe gastronomice locale, în combinație cu o doză de conversație elevată pe orice temă, ajungea la 50 de euro de persoană. „Timp de câteva ore, puteai vorbi despre orice, degustând mâncare finlandeză tradițională“, rememorează Răzvan.

În 2011, cu tot mai multe proiecte independente de gestionat, a avut impulsul de a renunța la jobul din asigurări. A fost întors din drum, iar faptul că șefii săi și-au dorit foarte mult să-l păstreze a reprezentat o victorie profesională importantă. „Mi-au dat posibilitatea să am un program extrem de flexibil, o poziție de manager și niște clienți Corporate foarte importanți“, explică el. „Asta m-a făcut să devin și mai atașat de brandul ING“.

A fost o satisfacție profesională la fel de flatantă ca și propunerea venită în urmă cu câteva luni din partea unui nume greu din industria turismului românesc, de a deveni partener într-o agenție de turism. A ales, totuși, să meargă pe cont propriu, cu nou-înființata agenție de PR și Marketing specializată pe turism. „Înțelegeam piața turistică mai bine decât orice alt om de PR“, își explică Răzvan încrederea în proiect, „și avem contacte importante la agenții, autorități și regiuni turistice din țară și din străinătate“.

Scopul agenției îl reprezintă, în esență, creșterea vizibilității marilor jucători din industria turismului pe piața din România. „Aș vrea să ajut aceste companii să-i convingă pe români că orice călătorie este o lecție de viață“, zâmbește el. „Și că este, în mod sigur, cea mai bună investiție pe care o poți face pentru sufletul tău“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii