Jarek Malinowski – General Manager Unilever South Central Europe
1. Sprijin pentru inovație
Filosofia noastră tratează inovația din perspectiva a două direcții: cea a produsului și cea a felului în care comunicăm brandurile companiei.
VEZI AICI RĂSPUNSURILE CELOR MAI IMPORTANȚI ANTREPRENORI ȘI DIRECTORI DE COMPANII DIN ROMÂNIA
2. Investiții în inovație
Este dificil de spus cât ar trebui să investească o companie în inovație, iar răspunsul la o astfel de întrebare depinde de fiecare domeniu. Felul în care acționăm în categoriile produselor de îngrijire personală diferă față de strategia din domeniul înghețatei sau al produselor alimentare. Toate aceste tipuri de afaceri sunt foarte diferite ca abordare a inovației. Consumatorii așteaptă un val mare de schimbări pentru produsele de îngrijire. Dove își va schimba anul acesta complet fața, iar piața românească va primi o mulțime de noi produse din partea acestui brand.
Pe piața produselor alimentare, însă, e foarte diferit. Dacă ai un produs bun, acesta rezistă cât mai mult timp, pentru că oamenii își schimbă prea des obiceiurile de consum. Cu fiecare sezon așteptăm un nou parfum, dar gustul preferat ne ține mai mult timp. Așadar, vorbim de ritmuri diferite ale inovației, deci și de modele distincte, în consecință avem de-a face și cu sume diferite ce trebuie investite.
3. Evoluția industriei
Ultimii 25 de ani au produs o scurtare în ciclul de viață al inovațiilor. În anii ’70, o inovație își păstra relevanța pentru zece ani. Astăzi, tot ce aduci nou este copiat în doar câteva luni. Accesul la informație nu mai reprezintă o problemă. Presiunea vine din faptul că, având la dispoziție intervale tot mai scurte, trebuie să te menții în prima linie. Dacă particularizăm la piața românească, trebuie spus că anul acesta împlinim 20 de ani de prezență în România. În mai 1995 am achiziționat Dero, un brand important pentru piața locală, care se menține viu și aduce periodic noutăți. Brandurile erau total diferite acum două decenii, iar cele care funcționează optim au în spate oameni care înțeleg bine lucrurile.
4. Rolul eșecului
Statistica este foarte clară în domeniul FMCG. 80% din produsele nou introduse dispar de pe piață în următorii trei ani. Astfel, eșecul este parte a ADN-ului acestui segment. Deși suntem cel mai de success business FMCG din România, am avut eșecuri. Aceasta este o parte firească a afacerii. Întrebarea care se pune este dacă reușești să înveți ceva din eșec și să revii pe piață cu produse și concepte îmbunătățite.