Iulia Dobre, East Balkans Snacks Marketing Manager PepsiCo
Forbes: Care sunt elementele ce diferențiază anul 2018 de anii precedenți în activitatea dvs. de om de marketing?
Iulia Dobre: Anul 2018 a reprezentat o nouă ocazie pentru branduri de a transmite un mesaj clar, care se identifică cu valorile brandului și care îi îmbogățește povestea.
Am lansat noua identitate vizuală a brandului global Lays, care ne-a ajutat să creștem cota de piață; am întărit brandul local Star prin lansarea unei noi game – Star FUN, snacks din cartofi, cu arome naturale, care îndeamnă la momente de distracție în familie, am început comunicarea brandului Doritos, „For the Bold”, lider mondial în tortilla chips, cu mare potențial de dezvoltare pe piața din România.
În al doilea rând, ținând cont de trendul crescător al achizițiilor online, împreună cu partenerii noștri de retail am dezvoltat și implementat campanii și promoții de e-Commerce, fiind printre primele companii din industria de food care fac acest lucru.
Forbes: Vă rugăm să nominalizați trei tendințe în marketingul din România pe care le-ați constatat în prezent.
Iulia Dobre: Ca tendințe, se accentuează în 2018 creșterea bugetelor pentru Digital Marketing și unanim acceptată, concentrarea pe Mobile Marketing, implicit, pe crearea de conținut video de calitate, care să spună povestea brandului în mod memorabil și concis.
Tot în ceea ce privește tehnologia, inteligența artificială a avut o dezvoltare exponențială în ultima perioadă, drept urmare începe să își găsească loc și în strategiile de marketing ale brandurilor, mai ales în sfera aplicațiilor interactive cu consumatorii.
Forbes: Ce rol are Social Media în activitatea dvs. de om de marketing? A devenit Social Media prima putere de care se ține seama în deciziile de marketing?
Iulia Dobre: În ziua de azi, social media este deja ceva ce face parte din cotidian, pentru că este un canal omniprezent. Pe cât de contraintuitiv pare, știm că un canal a devenit de succes atunci când nu mai vorbim despre el. Nimeni nu mai spune că intră pe internet, pentru că suntem în permanență conectați.
Social media a devenit per se un mediu de comunicare agregat, fiind principalul canal de conversație între brandurile noastre și consumatori. Într-un mod mult mai transparent, mai autentic și în timp real. Interesant este că nu mai vorbim de o singură platformă în România, ci de mai multe, în contextul în care Instagram crește spectaculos de la lună la lună, iar diverse platforme și aplicații ajută brandurile să poarte conversații cu publicuri-țintă nișate (ex. Snapchat, Whatsapp, Reddit, Messenger). Parte integrantă a social media, un trend adoptat de consumatori este cel de vlogging/ blogging, ce înlesnește conversațiile acestora cu brandurile, aducând în discuție subiecte importante pentru consumatori.
Deciziile de marketing depind, în mod firesc, de strategiile de business overall și de trendurile în consum, însă și aici social media a devenit un canal de cercetare a consumatorilor, calitativă și cantitativă, de care se ține seama.
Forbes: Cum credeți că va arăta omul de marketing în anul 2028? Vă rugăm să schițați un portret al acestuia peste 10 ani și dacă credeți că va mai exista vreo legătură a activității de marketing cu cea din prezent.
Iulia Dobre: Încă sunt liniștită, am făcut acel test online, care mi-a spus că jobul omului de marketing va mai exista și peste 10 ani, nu va fi înlocuit de roboți, pentru că necesită, în esență, o simbioză între gândire creativă, analitică și generare de emoții. Dar sunt sigură că în 2028 vom fi înconjurați de inteligența artificială în toate domeniile, de unde ne vom procura informații în timp real. Nu vom mai aștepta luni pentru rezultatele cercetărilor cu consumatorii, vor fi generate instant, odată introduse datele problemei într-o aplicație.
Ne vom baza pe aceeași inteligență artificială pentru generarea de strategii de business, ancorate în complexe mecanisme de forecast și analize de scenarii. Cred cu tărie că inteligența artificială va ajunge să înmagazineze o cantitate inimaginabil de mare de date despre produse, consumatori, obiceiuri de consum, atitudini, comportamente, dorinte, și că va avea abilitatea de a le integra în mod consistent, de a le analiza contextual, de a identifica noi modele și de genera soluții perfect personalizate brandurilor.
Tehnologia va deveni parte din esența marketingului, iar omul de marketing din 2028 o va folosi pentru a automatiza procesul de analiză și a eficientiza luarea deciziilor. Astfel, îi va rămâne mai mult timp pentru a se concentra pe deciziile strategice, pe inovație și gândire creativă, pe interacțiunea umană cu consumatorul.
Foarte probabil, peste încă 10 ani vom avea și roboți mai creativi decât oamenii. Vom trimite briefuri către „agenții” cu inteligență artificială și în 10 minute vom primi propuneri de concepte de campanii cu plan de comunicare 360, implementabil de a doua zi. Până atunci, cu siguranță, rolul omului de marketing va fi redefinit.