Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Investiţii şi inovaţie

Contextul economic, social şi politic din ultimii ani este comparat de Neculai Mihai, Managing Partner al FAN Courier, cu o „ciocnire a extremelor” care poate fi percepută fie în sens pozitiv, fie în sens negativ.  
Adrian Mihai Felix Patrascanu Neculai Mihai

Alegerile din SUA încep să-şi pună amprenta asupra politicii mondiale, cele din Franţa să păstreze speranţa celor care cred într-o Europă puternică. Brexit-ul a fost şi rămâne o lovitură extrem de puternică dată acelei Europe unite pe care ne-o dorim cu toţii. Nici în România, lucrurile nu stau altfel – mişcările de pe scena politică internă sunt la polul opus de figura pe care o face preşedinţia în plan extern. În timp ce imaginea externă sugerează o Românie hotărâtă să facă parte din marea familie europeană, jocurile politice interne pun investitorii strategici pe gânduri“, precizează Neculai Mihai. Brexit-ul și disfuncționalitățile existente la nivelul Uniunii Europene, lipsa forței de muncă calificată, tensiunile politice din România şi instabilitatea fiscală şi juridică sunt evenimentele care  îl îngrijorează pe managerul FAN Courier.

„Criza de personal este o problemă a întregii economii şi este efectul lipsei de strategie şi a reformei din piaţa muncii şi din sectorul educaţiei. Compania noastră a decis să nu mai aştepte ca statul să facă ceva, ci să facem singuri. Vom deschide şcoala FAN care va pregăti personal calificat pentru industria noastră“, spune Neculai Mihai.

Piaţa de curierat se află pe un trend pozitiv şi merge într-o direcţie bună, de mai mulţi ani, chiar şi în ciuda crizei financiare. Este o industrie aproape integral privată, care se ghidează după regulile economiei de piaţă, mai mult decât altele, unde acţionarii şi managementul se preocupă constant de investiţii şi inovaţie. Este o piaţă care creşte, „double-digit“, de mai mulţi ani, potrivit mangerului FAN Courier.

Neculai Mihai consideră că toate cele trei componente: economică, socială, culturală ar trebui să fie incluse ca prioritate strategică de către Guvernul României, pentru că toate sunt extrem de importante în ecuaţia dezvoltării unei economii şi a unei naţiuni şi sunt interdependente. „Dacă însă ar fi să fac o ierarhizare a importanţei lor din perspectiva influenţei şi a beneficiilor pentru celelalte, cred că economicul este componenta cea mai importantă, pentru că ea este sursa care le susţine pe celelalte două, fără doar şi poate. O strategie economică bună, bazată pe investiţii – publice şi private, generează, în primul rând, venituri mai mari. Veniturile mai mari sunt direcţionate către componenta socială – şi, în principal, către sănătate, educaţie şi mediu. Veniturile mai mari pot fi folosite apoi pentru susţinerea componentei culturale – iar cel mai bun exemplu este răscumpărarea statuii lui Brancuşi, care a eşuat, lamentabil, din cauza lipsei fondurilor“, susţine managerul FAN Courier.

Aparenta tensiune

În ceea ce priveşte dezbaterea publică privind stimularea capitalului românesc și tratamentul privilegiat al capitalului străin, Neculai Mihai consideră că este o falsă dezbatere şi crede că toţi cei conectaţi la economie împărtăşesc aceeaşi opinie. „Mediul economic trebuie să fie acelaşi pentru toţi actorii care păşesc în el – predictibil, stimulativ pentru investiţii, dur cu cei care încalcă reglementările interne şi internaţionale, susţinând inovaţia şi crearea de valoare adăugată, transparent. Este profund eronat să îi protejezi pe unii în detrimentul celorlalţi, să aplici un tratament diferenţiat, deoarece rişti să pierzi în ambele variante“, susţine el.

Despre relația actuală dintre mediul de business privat din România și mediul politic, Neculai Mihai spune că acesta este doar aparent tensionat. „Mediul de business îşi urmăreşte propriile obiective, care sunt de business, mediul politic încearcă să nu-şi diminueze capitalul politic şi face anunţuri pe care le regândesc sau răzgândesc în scurt timp. Avem două exemple clare aici – declaraţiile privind naţionalizarea Pilonului II de pensii şi introducerea impozitului pe cifra de afaceri. Este un joc al declaraţiilor care poate dăuna, pe termen lung, şi care provoacă reacţii imediate dar nu schimbă pe moment lucrurile“, mai spune Neculai Mihai.

Creştere de 10-15%

El menţionează trei principii esenţiale care ar trebui promovate în mediul de business românesc, astfel încât acesta să devină mai performant și mai credibil: transparenţa, care există, dar se poate mai mult de atât, unitatea – pentru că, dacă mediul de business se va uni într-o singură voce, ar putea avea rezultate mai bune în direcţiile pe care şi le dorește şi dezvoltarea de parteneriate sociale durabile pentru comunitate. Există astfel de parteneriate, spune Mihai, însă sunt foarte multe proiecte punctuale, care au ca punct de pornire iniţiative singulare. „Nu există o listă de priorităţi pe aceste proiecte, fiecare are propriile priorităţi“, precizează el.

În ceea ce priveşte evoluția indicatorilor FAN Courier din următoarele 12 luni, comparativ cu ultimele 12 luni, Neculai Mihai spune că a prog­nozat la începutul anului o creştere de 10-15%, pe toate palierele: vânzări, cifră de afaceri, profituri, investiții şi număr de angajați. Primele șase luni arată că cei trei fondatori ai Fan Courier au reuşit să realizeze ceea ce şi-au propus.

Pentru a doua jumătate a acestui an și pentru anul următor, principalele elemente ale strategiei de afaceri sunt: investiţiile, inovaţia şi creşterea gradului de satisfacţie a clienţilor. „Fără aceste componente, pierzi, poate nu pe termen scurt, dar, cu siguranţă, pe termen mediu şi lung. Recent, cu un efort extraordinar, am introdus plata cu cardul, care este un serviciu în beneficiul tuturor celor implicaţi pe lanţul nostru de activitate. A însemnat o investiţie importantă – timp, bani, efort uman, este o inovaţie în industria de profil românească şi cu siguranţă va genera satisfacţie, în rândul unui număr tot mai mare de clienţi“, precizează Mihai.

Pentru a-şi menţine echilibrul între viaţa personală şi cea profesională, Neculai Mihai îi învaţă şi pe alţii să nu facă greşelile pe care el le-a făcut: relaţionează şi descoperă permanent oameni şi locuri noi.

Despre implicarea familiei în afaceri, Neculai Mihai consideră că aceasta este bună, dar în anumite limite. „Dacă în familie, ceilalţi membri au structuri şi proiecte diferite de proiectul tău, este bine să-i laşi să se ocupe de ceea ce le place. Nu trebuie să-ţi pui copilul director financiar, dacă el este pasionat de pictură“, mai spune Mihai. El crede în dezvoltarea unei afaceri care aduce satisfacţii văzând cum creşte şi implică foarte mulţi alţi oameni.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii