Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

|
|

Investiții sau consum?

Dincolo de calculele contabile, a căror relevanță s-a dovedit nulă cu aproape fiecare ocazie de până acum, miza recentei dispute referitoare la Codul Fiscal este legată de modelul de creștere economică preferat de una sau alta dintre tabere.
investii-consum

Să fie investițiile motorul economiei sau să fie consumul? O primă precizare este necesară aici – nu-i vorba de investiții, respectiv consum, în sens larg, ci de investițiile din bani publici, respectiv consumul categoriilor sociale plătite din bugetul public. Ponderea lor, de o treime din economie, este destul de mare pentru a influența direcția generală, dar nu întotdeauna decisiv. Mai ales că în anii post-criză creșterea economică a fost dată în principal de dinamica exporturilor, deci de investiții private și consumul de pe piețele externe.

Pe de altă parte, decizia de reducere a TVA stimulează consumul la nivelul întregii economii. Dacă mai departe companiile decid să reinvestească profitul, să îl folosească pentru creșterea salariilor sau să îl repatrieze este o decizie care scapă controlului direct al statului. În același timp, asta presupune o neglijare a componentei de investiții publice, care deja are o pondere din ce în ce mai mică în buget. Însă și în cazul acesta lucrurile funcționează aproape la fel ca în cazul consumului – furnizorul va decide mai departe ce să facă sau să nu facă cu profitul. Diferențele: una pozitivă, aceea că în urma investițiilor rămâne un activ (cu o utilitate mai mică sau mai mare în funcție de oportunitatea proiectului) și una negativă, că alocarea se face într-un mod mai degrabă discreționar.

Din punctul de vedere al companiilor, se conturează destul de clar câștigătorii și perdanții fiecărei abordări. În cazul unei politici fiscale bazată pe investiții, au de câștigat companiile care prestează lucrări publice, eventual pe baza unor conexiuni politice. Stimularea consumului este în schimb mai democratică – au de câștigat cei care reușesc să vândă mai mult și mai bine.

Ce-i de făcut în acest moment, în care pare să existe un consens politic ireversibil pentru scăderea tva? În relația cu consumatorii, este momentul pentru mărirea bugetelor de marketing și vânzări, în perspectiva lărgirii bazei de clienți. În cazul relațiilor cu partenerii comerciali, este recomandată prudența tocmai în cazul celor care livrează servicii sau mărfuri către stat – cereți garanții suplimentare sau chiar banii în avans. ei vor beneficia cel mai puțin de pe urma creșterii consumului. există însă și oportunități, însoțite desigur de riscuri pe măsură. Partenerii care la rândul lor au sesizat oportunitatea de creștere vor fi dispuși să le ofere un bonus substanțial celor dispuși să îi crediteze acum.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii