Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Servicii financiare |
|

Inovația poate schimba culoarea economiei

Andras Hemberger
Plata taxelor și impozitelor online nu mai pare un vis dintr-un film SF, așa cum părea, până de curând, plata contactless, de exemplu.

O  ordonanță de urgență prevedea recent ca Trezoreria Statului să fie autorizată ca acceptator de plată cu cardul bancar pentru toate instituțiile publice. Astfel, toți contribuabilii care dețin carduri (dintr-un sistem de plată care va accepta autorizarea) își vor putea achita printr-un punct unic virtual toate impozitele și taxele administrate de către ANAF, primării și alte instituții. Noul sistem de plată a fost propus pentru a stimula plățile cu mijloace electronice moderne și a diminua plățile în numerar efectuate de către contribuabil la ghișeele instituțiilor publice. Ministerul Finanțelor Publice estimează că va dura între șase luni și un an până vom putea plăti taxele și impozitele online, pe un singur site.

Pentru Andras Hemberger, General Manager al cluster-ului MasterCard pentru Europa Centrală și de Est, aceasta este o dezvoltare firească. „Este o facilitate foarte importantă pentru piață și o premieră chiar la nivel european și global, ca Ministerul de Finanțe să aibă această inițiativă, să devină acceptator direct. Pe de o parte, este o noutate că în România se vor plăti toate taxele și impozitele online, pe de altă parte, noutatea la nivel european și chiar global stă în faptul că nu mai există intermediari, ci Ministerul de Finanțe este și beneficiar și acceptator”. Deși sunt și alte țări unde taxele se pot plăti în acest mod, doar aici autoritatea centrală va oferi un singur punct de interacțiune cu clientul. Sunt cazuri în care unele taxe se pot plăti și aici la un POS, dar acest lucru presupune stat la coadă. Apoi, soluția online, unde există, este limitativă, se referă doar la anumite taxe și impozite și rămâne un proces complex, care nu dă senzația că plătitorului i se facilitează plata. În acest caz, se va putea achita totul, de la început, într-un singur loc, pentru că soluția vine tocmai de la instituția centrală, Ministerul de Finanțe, cel care adună, de fapt, toate taxele.

Contribuabilul va avea, astfel, la dispoziție un portal unde va afla ce are de plătit și își va putea folosi cardul, după ce a selectat taxa pe care dorește să o plătească. Este o interfață agregată, unde se va oferi acces la majoritatea taxelor (fie că se referă la  mașină, la case din diverse localități), ca într-un «one stop shop». La acest sistem se vor putea conecta aproximativ 5.000 de instituții publice, de la primării, la ANAF. „Este vorba despre același proces prin care trecem când cumpărăm ceva pe internet, doar că, de data aceasta, aș plăti taxele pe care le datorez. De asemenea, se vor putea plăti taxele în numele altor membri ai familiei, ceea ce ajută la eficientizare și lărgește target-ul de utilizatori”, adaugă Hemberger. Reprezentanții MasterCard susțin că autoritățile și contribuabilii vor economisi atât bani, cât și timp. Implementarea acestui sistem nu va genera costuri pentru instituțiile publice, după cum arăta Ministerul de Finanțe la vremea anunțului, deoarece se va folosi sistemul actual de decontare utilizat în relația cu Trezoreria Statului, iar comisioanele de acceptare vor fi suportate de la bugetul de stat.

„Plata taxelor este, evident, ceva ce ar trebui să privească pe toată lumea și este foarte importantă într-o economie”, explică Hemberger, care coordonează regiunea din care face parte biroul de la București al MasterCard. „Iar dacă acest lucru este facilitat de carduri, cu atât mai bine. Cardurile au facilitat deja dezvoltarea a cel puțin două aspecte importante ale economiei la nivel global, e-commerce și călătoriile (fără a fi nevoie să treci pe la ghișeele de schimb valutar)”, spune el.

În România, una dintre cele mai mari provocări este aceea de a crește procentul populației care are un cont în bancă și folosește mai multe moduri de plată, inclusiv cele electronice. „Trebuie să arătăm că aceste plăți din mediul electronic sunt convenabile, sigure, unele chiar atrăgătoare pentru utilizator”.  Pentru reprezentantul MasterCard, orice inovație trebuie să faciliteze trei aspecte importante: comoditate, siguranță, control. Cât despre educația financiară, este o sarcină pe care o percepe ca aparținând companiei. „Plata cu cardul este un mod sigur de a plăti, care îmi dă o independență față de numerar și  un control mai bun asupra cheltuielilor. De asemenea,   electronizarea plăților ajută la fiscalizarea și «curățarea» economiei, numerarul fiind unul din motoarele economiei gri”.  Dacă la nivelul populației, rezultatele se lasă puțin așteptate, el observă deja o schimbare de mentalitate la nivelul guvernului, chiar și prin digitalizarea tichetelor de masă, care datează dinaintea inițiativei legate de plata taxelor.

Hemberger consideră că  România este o piață foarte interesantă pentru inovație și enumeră câteva premiere care s-au întâmplat deja aici. Printre acestea, soluțiile de tranzit disponibile la metroul din București (acceptarea plății contactless direct la turnicheți a fost o premieră europeană) și în transportul în comun din Sibiu (unde o plată din zece se realizează cu cardul contactless). România a fost printre primele țări care au adoptat soluția de securizare MasterCard SecureCode pentru tranzacțiile online, printre primele care au susținut mandatul pentru migrarea la cardul cu cip, iar, în 2008, la doi ani de la lansare, MasterCard a adus cardurile și terminalele PayPass în România, urmate de  cardurile cu display (carduri prevăzute cu un mic ecran LCD, pe care se tastează coduri, în locul token-ului), în premieră mondială. Cea mai recentă inovație a biroului din București este mobilPay MasterPass Wallet, primul portofel digital din România care permite plăți cu telefonul mobil în magazine fizice, prin scanarea de coduri QR. Noutatea absolută constă în integrarea codurilor QR în rețeaua de acceptare MasterPass.

Pe de altă parte, rămân multe alte lucruri de făcut pentru a recupera decalajul pe care îl are România față de țările avansate, unde ponderea tranzacțiilor electronice în totalul plăților este, în medie, în Europa, de 30%, față de 7% la noi. Țările avansate se situează la peste 70%, chiar 95% în Suedia, țară care se gândește să renunțe la numerar. „Dar nu este vorba doar despre tehnologie per se, ci și despre modalități diverse de a folosi tehnologia, în scopuri diferite“, explică Hemberger. Iar aici problema nu este că românilor  nu le place inovația, ci le lipsește educația financiară, iar acesta este un proces care nu se poate accelera. „Dar generaţiile noi înţeleg deja că sistemul contactless, de exemplu, este mult mai rapid și oferă și mai mult confort psihic, pentru că nu dai în niciun moment cardul din mână și controlezi tot procesul de plată. Este, în același timp, mai bun și pentru comercianți, pentru că reduce cozile la magazine, de exemplu, și reduce costul și logistica din spatele manipulării cash-ului”, adaugă el.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii