Inteligența artificială, mașinile fără șofer, cloud-ul, big data și, în general, noile tehnologii vor transforma fundamental lumea. Iar schimbările sunt mult mai aproape decât ne așteptăm, crede Ravinder Takkar, unul dintre cei mai experimentați executivi din industria telecom de la noi, cu o carieră de peste 20 de ani pe aproape toate continentele lumii.
„Vom avea acces și vom primi informații de care nici nu credeam că vom avea nevoie. Nu cred că sunt multe momente în istorie în care să fi fost mai bine să trăiești decât în prezent“, afirmă Takkar, care conduce de aproape trei ani filiala locală a operatorului britanic Vodafone.
Foarte curios din fire (aproape o treime din discuția de o oră și jumătate pe care am avut-o a fost despre povestea Forbes în lume și în România), Ravinder Takkar a participat la construcţia primelor reţele de telefonie mobilă din țări europene precum Spania şi Polonia, dar a fost implicat ulterior în toate etapele dezvoltării susținute a industriei telecom din ultimele două decenii.
„Tehnologia GSM a fost standardul timp mai bine de zece ani, iar apoi a urmat tehnologia 3G, timp de cinci ani, iar acum, de trei ani, este vorba despre 4G. Urmează în scurt timp 5G, dar adopția și ritmul schimbărilor e tot mai rapid, iar capacitatea de dezvoltare a tehnologiilor și modelele de business trebuie să fie adecvate pentru această schimbare permanentă“, adaugă Ravinder Takkar.
Citește și: Casă, dulce investiție!
Pentru a înțelege mai bine viitorul sau, mai degrabă, pentru a încerca să intuim viitorul, e nevoie de o incursiune în trecut, crede Ravinder Takkar. „Istoria existenței oamenilor pe planetă începe în urmă cu circa două milioane de ani. În cea mai mare parte a acestui interval, 1,9 milioane de ani, putem spune că nu s-a întâmplat aproape nimic, impactul era aproape zero pe planetă.“ Ultima sută de mii de ani a adus o schimbare a intensității ritmului schimbărilor. „Oamenii au descoperit că sunt altfel față de ceilalți locuitori ai planetei. Ne-am organizat, am început să facem lucrurile împreună, prin limbaje comune, am descoperit că putem fi nomazi și ne putem adapta. Asta a continuat într-un ritm foarte rapid comparativ cu perioada dinainte. Am creat civilizații, culturi, țări, ne-am așezat, am descoperit agricultura.“ Ritmul schimbărilor s-a accelerat și mai mult în ultimele secole, după apariția revoluției industriale. „A apărut apoi revoluția digitală și știm cu toții cât de multe s-au întâmplat în ultimii 20 de ani și câte lucruri am realizat comparativ cu cei două milioane de ani de când existăm pe planetă“, adaugă Takkar, care consideră că ritmul este incredibil și că te poate năuci, cu atât mai mult, cu cât ritmul se va accelera și pe mai departe. „Dacă privim prin prisma prezentului, primii 1,9 milioane de ani pot părea destul de plictisitori. Deci în ce perioadă ai fi vrut să trăiești?“
Pildele și exemplele americanului de origine indiană continuă pe tot parcursul discuției pentru a susține beneficiile pe care le aduce tehnologia în viața de zi cu zi. „A trebuit să fac recent o călătorie urgentă în India. Am plecat de la Londra vineri seara, am ajuns în India sâmbătă și am plecat înapoi duminică, deci am fost acolo doar pentru o noapte. Dar trebuia să ajung către un anumit loc izolat. Am aterizat la Delhi și a trebuit să conduc șase ore. Nu am mai condus niciodată în acea zonă și nici nu mai fusesem niciodată acolo, dar am avut indicații perfecte din partea Google Maps, pentru a ajunge la acel loc izolat“, povestește Ravinder Takkar, care se declară surprins de faptul că acest lucru a fost posibil, cu atât mai mult cu cât o parte din călătorie a fost făcută în afara drumurilor asfaltate. „Nu am crezut că poți mapa chiar și zone izolate precum cea în care a trebuit să ajung eu, dar uite că s-a putut și singurul lucru pe care l-am avut de făcut după ce am coborât din avion a fost să salvez adresa de destinație și am ajuns fără probleme. Iată puterea tehnologiei.“
Citește și: Acum e momentul publicității TV!
Schimbările tehnologie pun, în același timp, mare presiune pe afaceri. „Ești forțat să fii flexibil, să te transformi, pentru că altfel dispari“, adaugă Takkar, care consideră că ultimii zece ani sunt plini de exemple de companii, giganți în industriile lor, prezenți pe piață de sute de ani, dar care au dispărut, și, în același timp, de companii care s-au născut și au devenit staruri ale ultimilor 20 de ani, dar care au dispărut. „Nokia, Blackberry, Alcatel Lucent, Siemens, Nortel, giganți ai ultimilor 10-20 de ani, au devenit irelevante în domeniul nostru. Istoria nu te iartă. Dacă nu te reinventezi permanent, ieși de pe piață. Trebuie, ca șef de companie, ca proprietar, să te menții în fruntea valului schimbărilor. Nu trebuie să fii în zona IT sau digitală, ca să simți presiunea schimbărilor. Dimpotrivă, businessurile tradiționale, așa numitele «brick & mortar, simt și mai mult această presiune.“
Pe de altă parte, barierele de intrare în multe dintre domenii sunt în prezent mult mai reduse, astfel că oricine vrea poate schimba lumea. „În lumea tradițională a afacerilor, ai nevoie în primul rând de capitaluri uriașe, de resurse naturale, dar în noua lume acest lucru nu mai este valabil, poți deveni uriaș fără niciunul dintre aceste ingrediente tradiționale. Ce active deține Snapchat, de exemplu, o afacere care valorează 20 de miliarde de dolari?“
În același timp, Ravinder Takkar remarcă o nuanță importantă: lumea nu este chiar așa de plată, precum afirmă scriitorul american Thomas Friedman, pentru că oportunitățile nu sunt aceleași oriunde în lume. Diferențele sunt mai degrabă legate de vârstă și de generație decât de locația propriu-zisă. Practic, crede Takkar, nu contează în ce parte a lumii ești, în România, SUA, India sau America de Sud, copiii au aceleași obiceiuri și comportamente. Nivelul lor de acceptare a tehnologiei sau așteptările și comportamentul privind tehnologia sunt aceleași, indiferent de țară.
„Când eram copil, competitorii mei erau copiii vecinilor sau cei din cartierul meu. Era singurul barometru, pentru că asta vedeam. Altceva putea părea o exagerare, nu te puteai gândi la ceea ce vedeai în filme. Dar în zilele noastre, copiii se compară cu ceea ce fac copiii la nivel global, nu doar cu cei din cartierul lor. Așteptările sunt aceleași cu ale oricărui alt copil din lume.“
Numai că digitalizarea nu doar că a crescut așteptările, ci a și permis ca aceste așteptări să fie satisfăcute. „Este cazul Netflix, pe care l-am lansat în urma unui parteneriat, în octombrie anul trecut, care are o idee simplă în spate: atunci când un nou produs se lansează pe Netflix, este disponibil simultan în toată lumea, nu gradual, în fiecare țară, așa cum era modelul în media până acum.“ Companiile de tehnologie sunt la rândul lor sub presiune pentru a inova permanent, crede Takkar, care consideră că nu poți avea o strategie bună pentru cinci ani, iar apoi să stai și să te bucuri de succes, ci trebuie să fii permanent alert.
Această presiune permanentă face ca, de multe ori, tehnologia să fie înaintea nevoilor utilizatorilor.
„Este, într-un fel, dilema oului sau a găinei. Dar, în unele ocazii, tehnologia este cea care creează nevoi noi. Dacă aștepți ca oamenii să ceară anumite lucruri, e posibil ca inovația să nu apară niciodată. Știam în urmă cu zece ani că voi avea atâta nevoie de un iPhone? Sincer, eram foarte mulțumit de Blackbery-ul meu de la acel moment.“
Pentru piața telecom, următorul pas al dezvoltării va fi tehnologia 5G.
„Avem nevoie acum de 5G? Nu știu! Dar știu că pentru un leapfrog (salt – n. red.), pentru a face ceva revoluționar, nu poți pleca doar de la nevoile consumatorilor. Pentru anumite industrii a funcționat timp de multe decenii modalitatea clasică, care însemna găsirea unei nevoi și construirea unui produs care să satisfacă acea nevoie. Această îmbunătățire incrementală este o opțiune. Dar dacă vrei să schimbi fundamental ceva, atunci tehnologia trebuie să fie în față, să conducă această schimbare. Apoi adaptezi tehnologia la nevoile consumatorilor. Cred că acesta este modelul actual“, consideră șeful companiei care aniversează anul acesta 20 de ani de la apariția pe piața românească, sub brandul Connex, achiziționat de Vodafone în urmă cu mai bine de un deceniu, în urma unei tranzacții de mai multe miliarde de euro.
„S-au întâmplat atât de multe. Avem clienți care au fost cu noi timp de 20 de ani și angajați care au fost cu noi timp de 20 de ani. E un moment de reflecție. De fapt aceasta va fi baza campaniei noastre în acest an.“
În ceea ce privește strategia de business pentru acest an, Ravinder Takkar afirmă că va extinde serviciile 4G în tot mai multe locuri, și va lărgi oferta de smartphone-uri și de produse pentru clienții corporate care să îi ajute în digitalizarea afacerilor lor. „În același timp trebuie să ne gândim și pe termen mai lung. Sunt foarte optimist în privința viitorului, având în vedere câteva dezvoltări din industria noastră. E cazul 5G, unde nu mai e vorba doar de o chestiune care se va întâmpla în viitor, ci o chestiune tot mai apropiată de prezent.“
„Internetul lucrurilor“ (Internet of Things – IoT), virtualizarea și serviciile în cloud sunt, de asemenea, elemente importante în strategia lui Ravinder Takkar.
„Internet of Things este un segment în care am intrat devreme, ca grup. Până acum a mers foarte bine. Dar în afaceri există ceea ce poartă numele de puncte de inflexiune sau de cotitură (tipping points – n. red.) și credem că în următoarele 12-24 de luni este un astfel de punct pentru IoT, ceea ce înseamnă că întreg ecosistemul se va schimba astfel încât va avea loc o adevărată explozie a acestui segment, o transformare completă. O mare parte din focusul nostru este să fim pregătiți pentru această schimbare și să fim printre cei care ajută la această schimbare.“
Citește și: Unde sunt investitorii?
Virtualizarea și serviciile în cloud vor ajunge la rândul lor la o scală mult mai mare, pentru că sunt în prezent în niște faze pe care le putem considera incipiente. „Abia dacă îmi pot imagina impactul pe care îl va avea asupra schimbării modului de a face afaceri. A fost transformarea de la „brick and mortar“ la digital sau IoT, dar în cloud va fi cu totul altceva. Aici, practic, afacerile pot crește oricât fără a avea, practic, niciun activ, pe care le poți virtualiza complet. Altfel spus, barierele de intrare se reduc și mai mult. Alături de acestea, și inteligența artificială sau big data vor transforma lumea, iar tehnologia noastră va stimula aceste transformări.“
Una dintre cele mai vizibile transformări este reprezentată de interesul pentru mașinile electrice și cele fără șofer, în condițiile în care valoarea de piață a Tesla, o companie care nu a făcut niciodată profit și care a produs și vândut anul trecut 76.000 de mașini, a depășit recent pe cea a companiei Ford, o companie care a produs anul trecut peste 6,6 milioane de mașini și are o istorie de peste 100 de ani.
„Opt din zece prieteni de-ai mei din zona San Francisco (Takkar a lucrat în IT în California la începuturile carierei sale – n. red.) nu conduc mașina în drum spre serviciu, ci apasă un buton, iar mașina îi duce singură la destinație. Tehnologia e acolo, am văzut-o cu ochii mei, am făcut și eu acest lucru, am stat în spatele volanului mașinii. Suntem mai aproape decât credem de toate aceste transformări.“