Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Opinii |
|

Idei cu și despre antreprenori

Horia Ciorcilă, cel care a construit de la zero Banca Transilvania și a transformat-o în liderul pieței bancare românești, crede că unele lucruri, în viață, trebuie ratate. În plus, crede el, un antreprenor are ca principală caracteristică o apetență deosebită pentru curiozitate și risc. Și mai crede în stomac. Tot în stomac crede și Michael Schmidt, un om de afaceri român emigrat în Germania și revenit în țară pentru a construi un adevărat imperiu în industria auto și nu numai. Ion Sturza, președintele Fribourg consideră esențială corporatizarea și profesionalizarea afacerilor, indiferent că vorbim de un mic magazin la colț sau de o mare afacere. „Cei care cumpără sunt până la urmă niște birocrați, niște corporatiști. Ei vor să bifeze niște lucruri în due diligence.” Andrei Pitiș, VP al Fitbit, întrebat, „cum îți vin ideile?” afirmă că pentru a găsi o idee/soluție inovatoare trebuie să te gândești la problema respectivă, să o definești cât poți de bine, apoi să nu te mai gândești deloc la ea și să aștepți.

Iulian Stanciu constată că lumea se schimbă foarte repede, iar copiii ar trebui să înveţe să gândească şi să înveţe să fie curatori de informaţii, să-şi dea seama, gândind, ceea ce este fals şi ce este adevărat, ce este util şi ce este inutil. În plus, el consideră capitalul mai important decât munca. „Îţi prioritizezi timpul în funcţie de «returnul» pe care îl ai în capital. Este cheia cea mai importantă.” Horia Manda, managing partner al Axxess Capital, unul dintre cei mai experimentați manageri din industria de private-equity, crede că rolul liderilor se schimbă și este schimbat la rândul său de mediul în care aceștia evoluează. Camelia Ene, Country Chairman & CEO MOL România, insistă pe partea de integritate a liderului, pe faptul că acesta trebuie să inspire o anumită conduită în interiorul companiei și să conducă „leading by inspiring”.

Florin Pogonaru, președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România, constată că din perspectivă culturală, lucrurile s-au deplasat foarte mult. „În momentul de față, este de prost gust să nu îți orientezi întreprinderea către toți stakeholderii.” Comunismul a distrus spiritul antreprenorial din România, crede omul de afaceri de origine turcă Omer Susli, care se declară însă optimist și susține că secretul succesului în afaceri este curajul.

Ca un corolar, la aproximativ 29 de ani de la colapsul regimului comunist, de la renunțarea la economia planificată și de la dispariția sistemului de producție dirijată, antreprenoriatul pare a fi un concept care a renăscut în România. Dar este foarte important, consideră Dumitru Lăcătușu, fondatorul Centrului de Consultanță Istorică, ca oamenii de afaceri de astăzi să învețe cât mai multe din lecțiile trecutului. Unele dintre acestea sunt chiar mai vechi de 100 de ani.

Mai multe lecții și idei cu și despre antreprenori veți putea regăsi în această ediție a revistei, în cadrul a două proiecte editoriale speciale – Forbes CEE Forum și România@100, ediția Transilvania.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii