Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Comentarii/Editoriale |
|

Ia-ți pastila, cu drag!

Citesc pe un panou publicitar instalat într-o stație de metrou: „Te simți indispusă? Te simți tristă? Privește viața cu drag. Ia SunMag cu B6!”

Mă gândesc la femeia mea. De câte ori am văzut-o tristă și indispusă? De câte ori i-am provocat tristeți? De multe ori. Am un sentiment de vinovăție tot holbându-mă la această reclamă ce se adresează „publicului feminin”. Ca bărbat, parcă îmi este mai ușor să trec peste o stare nașpa: beau o bere, două, trei și mă culc. A doua zi, mă trezesc mahmur, dar îmi trece cu două pahare cu apă rece. Nu am nevoie de SunMag cu B6.

Aș putea să-i cumpăr femeii mele acest supliment alimentar, dar mai întâi ar trebuie s-o întreb dacă e tristă. Ca să verific. Sau mai bine n-o întreb. În iureșul vieții, în stresul orașului și al serviciului, cu siguranță ar avea nevoie de o astfel de pastilă pe zi. Să-i cumpăr o cutie, s-o țină pe raftul cu medicamente, poate va avea nevoie cândva „să privească viața cu drag”.

Dar mă enervează sintagma asta: „cu drag”. O aud din ce în ce mai des la oamenii din jurul meu. Este atât de folosită cu automatism, în orice împrejurare, cu atâta insistență, încât ai spune că societatea românească este „plină de dragoste”, de căldură, de afecțiune. Aiurea! „Cu drag” a devenit o sintagmă atât de des folosită, încât s-a golit de emoție și, ca o reacție adversă, s-a transformat într-un „supliment” de ipocrizie în lumea noastră.

Mă gândesc din nou la „Privește viața cu drag. Ia SunMag cu B6!” Marketingul ăsta a atins cote nebănuite de tupeu. Adică, promite oamenilor buna dispoziție, optimismul și chiar fericirea. Încearcă această pastilă și ai să vezi ce frumoasă este viața! Sunt multe produse farmaceutice care se adună sub această umbrelă a promisiunilor. (Inclusiv Viagra, dar atenție, bărbați!, în acest caz este necesară o rețetă de la medic!) Desigur, un director de marketing sau un medic tocmit de producător mă va contrazice cu: „studiile clinice”, „ultimele cercetări din domeniu”, „un grup de cercetători de la universtitatea…” au dovedit că nivelul scăzut în organism de Magneziu și vitamina B6 conduce la stări de pesimism, fără chef de viață, așadar, dacă nu vrei să ajungi să-ți pui ștreangul de gât, Doamne ferește!, ia pastila asta, cu drag! – m-ar putea convinge specialiștii în vânzări. Trebuie să recunosc că la aceste argumente ale vânzătorilor nu prea am contraargumente. Dacă așa zice marketingul, bazat pe „studiile clinice”, așa să fie!… (În paranteză fie spus, sunt destule pastile puse pe piața autohtonă, care promit consumatorilor o „viață roz”, fără să aibă „studii clinice”, care să argumenteze științific rezultatele și efectele în urma administrării.)

La un asemenea tupeu de marketing, eu, consumatorul, ce-aș putea să fac? Să închid ochii la mesajul publicitar?, să mi-l șterg din minte?, să fug?, să ocolesc astfel de mesaje?, până am să cad în depresie din cauza acestei publicități agresive. Mincinoase? Când ți se promite că-ți vei recăpăta „optimismul” este cam greu să-l pui în discuție pentru că fiecare înțelege altceva. Una este să evaluezi efectele lui „Prostamol” sau „Prostenal”, care revigorează prostata (atenție, bărbați!, lucru care se poate verifica în cursul nopții, dacă faceți pipi prea des!) și alta este „dragostea de viață”, asigurată de vreo pastilă cu Magneziu și B6.

Mă gândesc că viața este frumoasă (ce platitudine am gândit!) Dar reclamele și vânzătorii dau năvală cu disperare în viața mea cu tot felul de promisiuni ca să-mi facă viața și mai frumoasă. Dacă aș lua în serios toate aceste mesaje, există riscul să devin un sclav. Care „privește viața cu drag” fără să-mi dau seama că altcineva îmi dictează ce să mănânc, ce să beau, ce săpun să folosesc, ce pastile să înghit. Pentru a fi fericit. Viața poate fi trăită și fără publicitate. Cu drag!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii