
Ascensiunea se face cu paşi mărunţi, iar calea spre succes este pavată cu foarte multă muncă, cu lupta pentru auto-depăşire dar, mai ales, cu momente-cheie pe care fiecare trebuie să le recunoască şi de care trebuie să profite. Aceasta ar fi definiţia unei ascensiuni în carieră care urmăreşte, aproape pas cu pas, regulile de cultură organizaţională din manualele de business americane.
Daniel Boaje este, din 2009, directorul general al uneia dintre cele mai cunoscute companii de pe piaţa autohtonă – McDonald’s. Anii în fruntea companiei au coincis cu declanşarea crizei, scăderea nivelului de trai şi, implicit, al celui de consum. Cu toate acestea, spune că, acum, la McDonald’s „sunt vremuri bune” şi că „faţă de perioada explozivă a retailului, lucrurile s-au mai schimbat, dar considerăm că este un context nou la care am reuşit să ne adaptăm rapid cu un sistem destul de flexibil şi agil, cu foarte multă inovaţie în spate şi cu un efort la nivelul întregii companii”.
Cu toate acestea, îşi aminteşte şi perioadele în care zâmbetele se vedeau mai rar pe feţele managerilor companiei. „Au fost perioade mai complicate, dar o contribuţie a avut-o şi vremea, probabil a fost cel mai încurcat început de an, de mult timp. Să vă dau un exemplu: în februarie, s-au blocat şosele şi nu am mai putut să transportăm produse la restaurantele noastre. Ajunsesem să calculăm rute prin Bulgaria pentru restaurantele de la Constanţa sau Galaţi şi totuşi nu a rămas niciun restaurant fără vreun produs. Apoi, au fost protestele în întreaga ţară, noi nu am mai avut niciodată aşa ceva. Începutul de an a fost dificil”, îşi aminteşte Daniel Boaje.
Citeste mai multe in editia speciala a Forbes Romania, American & French Issue: Reteta americana vs Reteta franceza
Cunoaşte compania americană ca pe podul palmei fiindcă este locul unde s-a format şi de unde a învăţat cum se conduce un business. De altfel, face parte din prima generaţie de manageri pe care i-a avut McDonald’s la venirea pe piaţa din România, acum 18 ani. „În 1994, eram agent de vânzări tot la o firmă multinaţională. Şi pe vremea aceea era la modă ca o mare firmă care venea în România şi urma să recruteze să cumpere reclamă într-un cotidian. Aşa, am văzut două sau trei săptămâni o pagină foarte mare într-un ziar potrivit căreia McDonald’s angaja manageri de restaurant. Am completat un CV, l-am trimis prin poştă şi am sunat apoi la un număr de telefon, mi-au spus că a ajuns şi că o să fie procesat la un moment dat”, mai spune acum directorul general pentru România.
Aşteptarea până la un răspuns final a fost una lungă, fiindcă a trebuit să treacă prin şapte interviuri şi o probă de lucru care a avut loc la unul dintre restaurantele multinaţionalei din Ungaria. „Am stat acolo trei zile, am lucrat 12 ore pe zi, am învăţat cuvintele necesare acolo: chiflă, carne, ceapă, roşie cred că şi acum le mai ştiu. Şi ne spunea cineva la sfârşitul zilei dacă este în regulă sau nu. Unul dintre angajaţii restaurantului. Nici nu ştiam ce relevanţă o să aibă pentru interviu”, îşi mai aminteşte el. Însă, în cele din urmă, ziua de marţi 13 septembrie, cea în care a mers la proba practică în Ungaria, i-a adus noroc, aşa că a fost selectat pentru postul de manager în pregătire.
Cu toate acestea, deşi urma să aibă post de conducere, a început ca lucrător. „Ştiam că am să devin manager, dar programul a început de la uniforma de lucrător cu atribuţiunile pe care le are orice lucrător. Aşa spunem că îţi capeţi respectul şi felul în care poţi să influenţezi ceea ce se va întâmpla mai departe şi reuşeşti să respecţi în fiecare zi efortul celor 3.500 de angajaţi (cât are în prezent McDonald’s România – n.red.)”, precizează Daniel Boaje. Cum nu este suficient să fii calificat numai la locul de muncă, ci sunt necesare şi cursuri de management, toţi managerii sunt şcoliţi la Hamburger University, în Chicago sau în München, iar absolvirea acestor cursuri reprezintă confirmarea că ai competenţele necesare pentru a conduce cu succes un restaurant. „Programul de pregătire la McDonald’s este unul dintre cele mai complete dintr-o companie, fie ea şi multinaţională despre care am citit sau am învăţat”, explică el.
A ales însă să plece de la compania unde s-a format, în 2005, pe când era director de operaţiuni, şi a ales un domeniu mai rece, de consumer finance. Dar, după numai câţiva ani, s-a întors la prima „iubire”, pentru că, după cum mărturiseşte el, aminitindu-şi cuvintele unuia dintre americanii care au ajutat la dezvoltarea business-ului McDonald’s, „în compania aceasta parcă începi să simţi în scurt timp că ai ketchup în vene”. Şi a devenit astfel director general al McDonald’s România, funcţie la care visa de când a păşit în companie. De altfel, colegii săi din prima generaţie McDonald’s, îl vedeau încă de pe atunci ca un potenţial lider al multinaţionalei.
Şi cu toate că, la prima vedere, o multinaţională pare foarte riguroasă în ceea ce priveşte libertatea pe care o lasă filialelor, inovaţia face parte totuşi din fişa postului. Aşa s-a născut, în urmă cu doi ani, ideea micilor de la McDonald’s şi a sandvişului cu porc, care să aducă gustul autohton în paleta de produse preluate din meniul restaurantelor din ţara-mamă. Directorul general al companiei americane mărturiseşte că îi trecuseră şi lui pe la urechi glumele care se făceau despre „McMici”, aşa că s-a gândit să încerce să le transforme într-un produs vandabil.
„Am cumpărat nişte mici, i-am aranjat cu mâna în formă de hamburger, cineva i-a pus la grătar, i-am gustat şi ne-am spus că putem crea un astfel de produs. Dintre lansările noi, a fost de altfel, printre cele cu cel mai mare succes”, mai spune Daniel Boaje. Procesul a fost îndelungat pentru că a trebuit să fie găsit gustul perfect, a fost testat cu clienţii, iar apoi au fost căutaţi furnizorii care au putut să le îndeplinească toate standardele. Aşa s-a născut un produs cu relevanţă locală, pregătit însă după standardele şi filosofia McDonald’s, iar alături de sandvişul cu carne de porc au chiar şansa să fie „exportate” în restaurante din alte ţări.
Fiindcă nevoile consumatorului au început să se schimbe, şi restaurantele au fost nevoite să se adapteze. S-a pus astfel accentul pe micul dejun, iar restaurantele au fost modernizate, ele înglobând şi conceptul McCafé, un spaţiu unde se propune „o altfel de experienţă pentru a savura produse în tihnă, spre deosebire de cele cu servire rapidă”, mai precizează directorul general al multinaţionalei. Chiar şi meniurile Happy Meal au avut, în loc de o jucărie, câte o carte.
Inovaţia şi investiţiile nu se opresc încă aici. „Deja avem o investiţie care depăşeşte o sută de milioane de dolari, iar investiţia în drive-ul din Pipera, de exemplu, depăşeşte două milioane de euro. Anul acesta mai deschidem încă două restaurante, vom moderniza încă trei restaurante şi vom mai deschide patru McCafé-uri până la anul.
McCafé o să fie o direcţie de dezvoltare pe care vrem să accelerăm ritmul”, sumarizează Daniel Boaje. Este încântat de deschiderea pe care o oferă reţelele de socializare, spunând că, în câteva minute de la inaugurarea paginii de Facebook, a strâns zece mii de fani. Consumatorii, tot mai exigenţi şi mai vocali, au astfel şi o platformă unde îşi pot exprima sugestiile şi nemulţumirile, pe lângă cele clasice care existau până atunci. Surprinzător, poate, mărturisește că unul dintre clienţii cei mai fideli şi criticii cei mai duri este chiar fiica sa de 16 ani.
Şi fiindcă centrul universului său este afacerea pe care o are de condus, Daniel Boaje îşi mai găseşte timp, printre picături şi de relaxare. Îi place să meargă cu bicicleta, să schieze sau pur şi simplu să stea şi să citească, însă mai are un obiectiv personal foarte ambiţios: să înveţe să fotografieze. Ședința foto pentru acest articol nu a făcut altceva decât să îi stârnească și mai mult interesul pentru fotografie.
McDonald’s România în cifre
15.000 de oameni au participat la deschiderea primului restaurant din România,
cel de la Unirea
3.500 de angajaţi dintre care 70% cu normă întreagă şi 30% part-time
30.000 de petreceri pentru copii
200 de persoane au absolvit Hamburger University în Chicago sau München
25.000 au lucrat la McDonald’s din 1995 până acum
65 de restaurante în România dintre care 7 francizate
Peste 51 de milioane de clienți serviți în fiecare an
399.908.877 lei a fost cifra de afaceri netă în 2012