Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Guvernul a salvat veniturile din publicitate ale radiourilor

Pandemia COVID-19 a afectat în mică măsură investițiile publicitare în piața radio, în anul 2020. Cele mai mari rețele de radio au beneficiat de banii proveniți din campania de informare publică „Poartă mască!”. Guvernul a fost al treilea mare investitor de publicitate radio.  
Podcast music or radio broadcast vector illustraton

Bugetul de publicitate comercială (rate card) investit în 2020 pe piața radio (13 stații) a fost de 250,8 milioane de euro (rate card), în scădere cu 9,4% față de anul precedent, potrivit studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio (MIPR)”, realizat de BRAT. Acest buget nu include spoturile din cadrul campaniei publice de informare derulată de Guvern, „Poartă mască!”, și a fost calculat pe baza tarifelor de publicitate (rate card) ale rețelelor de radio, fără să fie scăzute discounturile și gratuitățile acordate de radiodifuzori.

Numărul de spoturi difuzate pe cele 13 rețele de radio, monitorizate de BRAT, a fost mai mic cu 11% față de 2019. Scăderile sunt rezultatul efectului negativ al stării de urgență asupra economiei, mulți clienți publicitari reducându-și bugetele sau oprindu-și campaniile în martie – aprilie 2020. Consumul programelor de radio a scăzut din cauza restricțiilor de circulație din starea de urgență, fiind cunoscut faptul că radioul se ascultă în mașini.

În ciuda scăderii generale a bugetului de publicitate comercială, clienții tradiționali ai radioului și-au menținut investițiile și atenția pentru acest suport de promovare. Companiile din retail și domeniul farmaceutic „au ținut aproape” de radio. În top 20 cei mai mari investitori în publicitatea radio pe anul 2020 se numără 13 firme de retail (lanțuri de magazine) și trei din sectorul farmaceutic. Liderul topului investitorilor în publicitate radio, în 2020, este Zdrovit, companie de distribuție de medicamente și suplimente alimentare, cu un buget de 29,9 milioane de euro (rate card) și 68.005 de spoturi difuzate, conform BRAT. Volumul este mai mic cu 1,6% față de anul 2019, iar numărul de spoturi mai redus cu 3,3%. Kaufland a înregistrat o creștere explozivă a publicității radio: volumul brut a crescut cu 51,7% (rate card), în timp ce numărul de spoturi s-a majorat cu 50%. Orange și-a menținut volumul brut din anul precedent (creștere de 0,7%), fiind al treilea mare investitor de publicitate comercială pe piața radio.

În fruntea topului rețelelor de radio care au atras cele mai mari bugete de publicitate comercială s-au aflat Radio ZU (47,3 milioane de euro – rate card), Europa FM (47,08 milioane de euro – rate card) și Kiss FM (41,8 milioane de euro – rate). Sunt cifre calculate pe baza tarifelor-listă, din care nu s-au scăzut discounturile și gratuitățile acordate de radiodifuzori. Majoritatea stațiilor importante au înregistrat scăderi ale bugetelor față de anul precedent: Radio ZU (-15%), Europa FM (-3%), Kiss FM (-15,2%), Magic FM (-16,6%), Radio România Actualități (-14,4%), ProFM (-3%), Radio Guerrilla (-8%), Rock FM (-5%) și Virgin Radio (- 28,3%).

În ajutorul radiourilor a sărit Guvernul care, prin campania de informare publică „Poartă mască!, „a injectat” sume importante în cele mai mari rețele de radio. Monitorizarea BRAT arată că, în 2020, campania „Poartă mască!” a totalizat 29.994 de difuzări, reprezentând un buget brut de 11,8 milioane de euro (rate card). Guvernul este al treilea mare investitor în publicitatea radio, după companiile Zdrovit și Kaufland.

Mai mult, raportul oficializat de guvern la mijlocul lunii februarie 2021, referitor la bugetele nete alocate presei în 2020, arată că, în total, radiourile au atras circa 4,3 milioane de euro, conform calculelor site-ului Paginademedia.ro, o sumă deloc neglijabilă, ba chiar confortabilă pentru majoritatea radiourilor care difuzează doar muzică. Cel mai mare buget din campania „Poartă mască!” a revenit grupului A.G. Holding, care operează Kiss FM, Magic FM și Rock FM: 1,4 milioane de euro, din care peste 900.000 de euro au fost deja plătiți în cursul anului 2020, conform Paginademedia.ro. Peste 830.000 de euro au revenit companiei Europe Development International (Europa FM), la care se adaugă 200.000 de euro pentru Virgin Radio, care face parte din același grup, dar este operat pe o firmă separată. Grupul Media Camina, care operează rețelele Radio ZU și Romantic FM, a angajat 770.000 euro din care a facturat la finalul anului 2020 suma de 429.000 de euro, conform aceleiași surse. Aceste exemple arată că marile grupuri de radio au trecut mai ușor prin criza pandemică din 2020, spre deosebire de editorii de presă scrisă și companiile de panotaj, care au suferit pierderi grele.

Este greu de anticipat dacă Guvernul va fi la fel de mărinimos în acest an cu mass-media, în speță radiourile. 2021 este un an de „strâns cureaua” (austeritate), lucru reflectat în bugetul de stat stabilit de Guvernul Cîțu. Apoi, 2021 nu este an electoral, așa încât noua putere politică să se pună bine cu televiziunile și radiourile. Din aceste motive, estimăm că publicitatea de la guvern va fi mult mai redusă decât cea din anul pandemic 2020.

În ceea ce privește publicitatea comercială, radiourile au avantajul că rămân în grațiile magazinelor și rețelelor de retail pentru promovarea ofertelor. Chiar dacă vor exista reduceri de bugete, acestea vor menține pe linia de plutire piața radio.

 

-11% reprezintă scăderea procentuală a numărului de reclame difuzate de cele mai mari rețele de radio în 2020 față de anul precedent.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii