Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Gustul succesului

A reinventat ieşitul la restaurant făcându-l accesibil pentru mai multe categorii sociale. preferă  să aibă restaurantele pline decât să facă profit şi crede că modestia este principala lecţie pe care a dat-o criza.
Dragos Petrescu

Este cel mai cunoscut antreprenor din domeniul restaurantelor, a intrat în business pe cont propriu în urmă cu aproape 17 ani ani şi a mizat pe locurile care amintesc de parfumul vremurilor de altădată. Dragoş Petrescu, proprietarul lanţului de restaurante City Grill şi administratorul Caru’ cu bere spune că antreprenoriatul „nu este pentru oricine” mai ales că „trebuie să fii un om puternic, curios, bun, deschis, de acţiune, un om care să fie bucuros să îşi recunoască greşeala, un lucru rar întâlnit”. Iar apoi, aceste calităţi nu sunt suficiente fiindcă în ecuaţie intervine şi educaţia. „Cred că acest om (înzestrat – n. red.) nativ, orientat spre antreprenoriat dacă se şi educă, poate deveni unul puternic. Pentru că mulţi antreprenori reuşeşc să ridice o idee la stadiul de afacere mică, puţini reuşesc să treacă pragul de la o afacere mică de succes la una medie de succes şi mai puţini reuşesc să treacă pragul către o afacere mare de succes. Diferenţa dintre stadiile de evoluţie a antreprenorilor este dată de educaţia pentru business”, mai spune el.

A mizat pe Centrul Vechi încă dinainte de a deveni un pol de atracţie pentru turişti si pentru locuitorii Capitalei, deopotrivă. Nu se acomodează însă bine cu sintagma de „rege al Centrului Vechi”, spunând mai degrabă că deschiderea City Grill Lipscani, în urmă cu zece ani, a fost „o acţiune curajoasă” care a avut două coordonate principale: să fie un restaurant prietenos şi uşor accesibil din exterior. „Noi am deschis City Grill-ul din Lipscani în decembrie 2005, timp în care erau foarte puţini jucători în Centrul Vechi. Astăzi suntem cu City Grill-ul din Covaci exact pe partea celaltă a Centrului Vechi şi, în aceşti 10 ani – interval de la deschiderea primului şi apoi a celui mai recent restaurant – lucrurile aici au evoluat fantastic. Am mizat pe această zonă din prima zi, dar şi astăzi sunt surpins cât de bine s-a dezvoltat, având în vedere că astăzi îi calcă pragul între 20.000 şi 40.000 de clienţi pe zi”, spune antreprenorul Dragoş Petrescu. Astăzi, restaurantele sale au o profitabilitate redusă însă au un trafic mare în condiţiile în care multe afaceri similare s-au închis. În Centrul Vechi sunt patru restaurante din cele 15 pe care le deţine, iar ca trafic, toate cele 15 înregistrează în medie aproximativ 10.000 de clienţi pe zi. Dacă în zona turistică a Capitalei la fel ca pentru celelalte restaurante stradale lucrurile au evoluat bine, nu se poate spune acelaşi lucru despre cele din centrele comerciale. „Anul trecut am închis două restaurante, cele mai mici, din Orhideea şi Feeria şi politica noastră astăzi este de a deschide restaurante medii-mari şi de a evita centrele comerciale în continuare”, mai spune antreprenorul. De altfel, recunoaşte că nu a fost niciodată „prietenul” centrelor comerciale fiind mai degrabă constrâns de împrejurări să se dezvolte în această zonă. „Au fost perioade din existenţa noastră – în 2005-2007 – în care nu puteai să găseşti nicio locaţie viabilă pentru restaurant. Imediat îţi lua locul o bancă sau o farmacie şi eram împinşi către aceste centre comerciale care se deschideau într-un ritm accelerat. Centrele comerciale s-au dovedit a fi, pentru noi, o afacere nu dintre cele mai profitabile, şi nu intenţionăm să ne mai dezvoltăm în această zonă dacă nu vom fi iarăşi nevoiţi, evident”, explică proprietarul lanţului City Grill.

Recent a început remodelarea restaurantelor City Grill, şi spune că numai în partea de design în cele trei restaurante (din patru) a investit circa 600.000 de euro. „Este o sumă importantă pentru că noi avem o afacere de tip penny business, adică suntem foarte atenţi la cheltuirea fiecărui leuţ. Este foarte important dacă un restaurant te costă 200.000 de euro sau 300.000 de euro pentru că aceste sume trebuie amortizate pe perioada contractului de închiriere”, explică Petrescu. Despre 2014, spune că este anul consolidării, mai ales că la sfârşitul lunii mai se împlinesc zece ani de la deschiderea primului restaurant City Grill, însă nu nu exclude nici componenta extinderii pentru că plănuieşte să mai deschidă două restaurante – unul convenient şi o berărie şi nu exclude chiar o investiţie în afara Bucureştiului. Pentru 2013, prioritatea a fost gastronomia, de aceea au ales pentru postul de executive chef un britanic. Chiar dacă cheful este englez, cerinţa a fost să poată adapta felurile de mâncare pentru piaţa de materii prime locale – unul dintre principiile pe care le aplică în restaurantele sale. „Legumele şi fructele proaspete sunt din România şi, în general, evităm importarea lor. Practic, cele mai importante componente din import sunt carnea şi peştele. În rest, peste 80% dintre materiile prime sunt locale”, argumentează el. Acordă un interes deosebit şi produselor bio, segment despre care spune că nu este atât de accesat pe cât şi-ar dori. Cu toate acestea, crede foarte mult în potenţialul acestor produse şi speră ca  într-un interval între 3-5 ani să crească spre 20%. Antreprenorul mai spune că „produsele bio vin din România, avem producători din ce în ce mai mulți și mai buni – am început cu un procentaj de 80% import şi 20% local şi astăzi la aproximativ 50% din produsele bio sunt locale”.

Gândeşte businessul mai degrabă ca pe unul de familie, de aceea spune că un exit este departe de el. „Afacerea de restaurante, așa cum am construit-o eu, este foarte legată de persoana mea și de oamenii din jurul meu. Nu este ca o clădire pe care o construiești și apoi o poți vinde. Este o meserie în care te implici foarte tare şi un investitor care ți-ar putea asigura un exit este puţin mai dificil să se implice la fel ca tine”, mai explică el.

Spune că cele mai importante lecţii ale crizei au fost modestia şi anume „să realizezi că nu eşti invincibil” şi de aceea „oricând piaţa te poate pedepsi”, apoi recunoaşte că în această perioadă apar şi oportunităţi pe care trebuie să le sesizezi la timp pentru a putea creşte businessul. Iar cea mai importantă lecţie, în opinia sa, este reîntoarcerea către oamenii care îi calcă pragul restaurantelor fiindcă „un client este mult mai ușor de supărat astăzi decât acum cinci ani”. Dincolo de afaceri, spune că sportul este unul dintre lucrurile care îl fac să se simtă bine şi, în plus, îl face mândru că reuşeşte să le transmită şi celorlalţi această atitudine sportivă.

Aflați ce alte articole cuprinde ediția specială Forbes Healthcare

Citiți ediția specială Forbes Healthcare și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii