Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Bunuri de consum |
|

Gustul apei ca business

După un început de succes în alt domeniu, au prins gustul apei ca business datorită unui brand istoric de apă minerală românească.
Laura Lazar

Piața apei minerale din România, estimată la peste 300 de milioane de euro, este una dintre puținele dominate de  producători locali. Zizin, unul dintre aceștia, există încă din 1773, când localitatea era chiar o staţiune balneară înfloritoare, unde doctori faimoşi  îşi trimiteau pacienţii la tratament. În timp însă atât localitatea, cât şi brandul şi-au pierdut notorietatea. A fost nevoie de aproape trei secole și doi soți pentru a reînvia Zizinul. Deocamdată doar fabrica de apă minerală, mai târziu poate și turismul.

Norocul de după colț

Începutul a fost unul tipic pentru românii care deveneau antreprenori după Revoluţie. Tipic, dar şi norocos : cu 70.000 de lei câștigați la loterie (echivalentul unei Dacii pe atunci) Laura și Laurențiu Lazăr au intrat în afaceri drept comercianți de diverse produse. În 1994 însă au observat tendința ca ambalajele de plastic (peturi) să le înlocuiască pe cele la sticlă și au achiziţionat un echipament semiautomat care fabrica peturi. „Costa sute de mii de dolari, dar noi aveam deja ceva bani deoparte, plus că ne vândusem apartamentul. Am stat cu chirie, am investit şi am ţinut bani pentru firmă, nu ne-am luat maşini. Cu credit ar fi fost imposibil la dobânzile de atunci”, povestește Laura Lazăr, acum director executiv Apemin Zizin. Ulterior au devenit reprezentanță pentru vânzarea acestor echipamente și aşa a venit succesul, pentru că petul era la mare căutare.  „Am avut nişte ani de glorie, se lucra non stop, se încărcau mereu tiruri, iar în paralel am vândut şi echipamente pentru ambalaje. Businessul în sine a mers aproape imediat, fabricile începuseră să înţeleagă nevoia de sticle de plastic”. Inspiraţia a fost  în continuare de partea lor: după ce au observat succesul ambalajului de 5 litri în Polonia, au fost primii care l-au introdus pe piaţa românească.

fabrica Apemin ZIZIN

Anii 1996-1997 au fost cei mai buni pentru Lazăr Group Prod. Dar curând fabricile au început să investească ele însele în aceste echipamente care produceau peturi și businessul urma să scadă, lucru pe care soții Lazăr l-au prevăzut. Au făcut aşadar următorul pas –cumpărarea unei linii de îmbuteliere. Apoi s-au întrebat ce vor pune în ambalaje. După o încercare nereușită de parteneriat cu  Zizin (fabrica de apă minerală din judeţul Braşov), au devenit interesați când pachetul majoritar al acesteia a fost scos  la licitaţie pentru a doua oară. La sfârșitul lui 1997 soții Lazăr au cumpărat Zizin, iar în 1998 a început retehnologizarea și timp de şase luni au făcut doar igienizare şi modernizare. „Pentru noi a fost un efort la vremea respectivă, cel mai mare efort l-a reprezentat angajamentul de investiţii, practic tot ce am câştigat în firma cealaltă am investit în fabrică”, spune Laura Lazăr. În prima lună am îmbuteliat 60.000 litri și nu reușeam să îi vindem, iar cei 60 de angajaţi  aşteptau salariile. Dar uşor uşor lucrurile au început să se mişte”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii