Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Tech |
|

Google schimbă totul – din nou

Inside The Google I/O Developers Conference
Noul CEO Sundar Pichai vrea să reinventeze a doua cea mai valoroasă companie din lume prin intermediul inteligenței artificiale.

Pentru fanii muzicii, cele 22.000 de locuri ale amfiteatrului Shoreline din Silicon Valley sunt o emblemă. A fost proiectat de legendarul promotor și impresar de concerte, Bil Graham, având ca sursă de inspirație logo-ul trupei Grateful Dead, care a concertat de 39 de ori în amfiteatrul Shoreline. Neil Young, Bee Gees, Bruce Springsteen au înfrumusețat și mai mult scena Shoreline. În urmă cu câteva săptămâni, a venit rândul lui Sundar Pichai, CEO-ul Google, să intre pe scenă acompaniat de muzica electronică cu un ritm efervescent și video-uri proiectate pe ecrane gigantice.

Ar fi o exagerare să spunem că era foarte relaxat mergând pe scenă. Sundar Pichai, în vârstă de 43 de ani, este construit ca un pai, cu ochii agili ascunși în spatele ochelarilor dreptunghiulari, aduce mai mult cu Carl Segan decât cu Carlos Santana. Dar asta nu mai contează, pentru că la conferința anuală Google I/O a fost ca un star rock în rolul principal. După ce a fost primit cu țipete de mulțimea de dezvoltatori software, fața acestuia s-a transformat într-un zâmbet.

„Trăim vremuri foarte, foarte captivante. Tehnologia a avut o evoluție uimitoare”, a declarat Pichai, cu accentul său indian.

Bine, nu e chiar Steve Jobs sau Mark Zuckerberg, ori Jeff Bezos sau Tim Cook. Pichai este CEO-ul clasic cu un profil redus, geniul care ar fi mai degrabă tocilarul din viitorul informaticii, decât să încânte o mulțime de dezvoltatori de software cu demonstrații de coregrafii demo.

La fel era și Larry Page, cofondatorul Google până să fie înlocuit anul trecut de Pichai, care a preluat una dintre cele mai mari francize tech din toate timpurile.

Sarcinile preluate sunt monumentale. Cu o capitalizare de piață de aproximativ jumătate de trilion de dolari, Google, sau mai degrabă părintele său, Alphabet, este a doua cea mai valoroasă companie din lume și domină vaste segmente ale industriei tech, printre care căutarea, publicitatea digitală, zona mobilă și video. Dar Page și Pichai știu foarte bine că giganții tech își pierd adesea „calea” atunci când sunt cei mai puternici. Iar când foști giganți tech ca IBM sau BlackBerry au fost distruși, Google este într-un război pe mai multe fronturi, luptându-se cu celelalte patru superputeri din tehnologie.

Google se luptă cu Apple în zona mobilă și cu Facebook în publicitate, video și comunicare. Se luptă cu Amazon în comerț, cu Microsoft în software-ul de afaceri și cu ambele (Amazon și Microsoft) pentru serviciile cloud.

Pichai poate câștiga toate aceste bătălii printr-o schimbare tehnologică fundamentală. Google continuă tranziția de la desktop pe mobil, computerele sunt deja mutate pe mai multe ecrane și în unele cazuri, (cum ar fi Amazon cu boxa sa inteligentă Echo), fără ecran. Interacțiunile între dispozitive și aplicații devin foarte rapid bidirecționale, uneori folosind „boți” inteligenți promovați de Microsoft, Facebook și alții. Spre deosebire de aplicații, acești roboți rulează complementar cu servicii de comunicații, cum ar fi Facebook Messenger (900 de milioane de utilizatori) sau Skype Microsoft (300 de milioane de utilizatori). Google are serviciul extrem de popular Gmail (peste un miliard de utilizatori), dar îi lipsește un sistem de mesagerie modern.

Pichai, cu toate acestea, consideră că această nouă lume a tehnologiei este adaptată și făcută pentru Google dintr-un singur motiv: inteligența artificială.

Destul de multă lume poate programa simple conversații – Siri, deținut de Apple a fost printre primii -, dar pentru a merge dincolo de demo-uri, este nevoie de algoritmi mult mai sofisticați, iar inteligența artificială a fost în garajul Google de ani de zile. Compania a investit în construirea unor componente esențiale, cum ar fi recunoașterea vocii, înțelegerea limbii și traducerea automată, cu mult înainte de rivalii săi. Și după ani de pregătire, Pichai spune: Google este gata să aducă toată munca prin produse convingătoare ce vor menține compania în fața concurenței. „Avem această viziune de a schimba de la mobil la inteligență artificială în următorii ani,” declară Pichai pentru Forbes.

Pe scena de la Shoreline, Pichai a dezvăluit roadele timpurii ale acestor eforturi: un speaker inteligent numit „Google Home”, care are drept competitor direct Amazon Echo (și probabil, pe viitor un produs similar al Apple, unde se zvonește că ar fi în curs de dezvoltare) și o aplicație de mesagerie numită „Allo”. Ambele sunt servicii noi pe care Picahi le numește „Google assistant”.

Gândiți-vă la Search 3.0 – un nou mod interactiv pentru a comunica cu Google în sine. Cu el vei putea comanda un bilet, rezerva un zbor, reda muzica, programa sarcini sau chiar vei putea răspunde unui mesaj; asistentul Google ar putea chiar să scrie pentru tine. Acesta v-ar putea cere să comandați flori înaintea zilei Femeii sau să vă faceți bagajul pentru viitoarea călătorie și ar fi capabil să redea conversația pe care o purtați de unde ați rămas. Cu alte cuvinte, acesta va fi gata să vă ajute prin intermediul telefonului, al difuzoarelor, al televizoarelor, al ceasului, iar în cele din urmă peste tot.

„Ești pe cale să începi o zi, iar într-un mod plăcut găsești lucruri ce sunt gata să te ajute la orice pas”, spune Pichai, asigurându-ne că acest asistent va ajunge la potențialul său maxim după ani de zile, iar construcția lui va fi mai grea decât a fost pentru cofondatorii Page și Sergey Brin în crearea ideii de căutări pe internet. „În fiecare dimensiune, ambițiile sunt mai mari.”

Urletele mulțimii de la Shoreline nu au fost suficiente pentru a distrage pe cineva de la lucrurile evidente. Realizarea „Allo” consolidează realitatea că Google nu este prezent puternic în zona mesageriei și că are nevoie să ajungă undeva rapid. Google Home sugerează că nimeni nu a văzut la Google un smart-speaker, Amazon a trebuit să-i arate această cale. Și aceste deficiențe evidențiază una dintre cele mai mari provocări ale lui Pichai: deși nimeni nu contestă faptul că Google excelează în tehnologii complexe, cum ar fi inteligența artificială, nu este întotdeauna un lider în ceea ce privește transformarea acestor tehnologii în produse inovatoare.

„Riscul pentru Google este că abilitatea lor de a face ceva cu adevărat greu îi face să treacă cu vederea oportunități simple de a crea experiențe pozitive utilizatorilor”, spune Tim O’Reilly, fondatorul O’Reilly Media. „Google Home” va fi un test, deși rezultatele se vor putea vedea la câteva luni distanță. Mai mult, dacă conversațiile și mesajele, mai degrabă decât desktop-ul sau chiar ecranul telefonului mobil, sunt pe cale să devină noile canale de comuniacre cu roboții și alte servicii digitale, Google trebuie să atragă clienții rapid și eficient, la fel ca Facebook, Microsoft, Amazon și probabil Apple, care încearcă să facă același lucru. „În cele din urmă, nu toți dezvoltatorii se vor conecta la fiecare platformă”, spune un personaj respectat din industria tech, David Yoffie, de la Harvard Business School. „Întrebarea este cine va avea cel mai mare succes.”

Treaba lui Pichai este de a se asigura că răspunsul la această întrebare este Google, păstrând în același timp o companie cu aproximativ 60.000 de angajați și 75 de miliarde de dolari venituri anuale. Această sarcină imensă, subliniază de ce Page a vrut substanță și nu formă fără fond.

Lista obiectivelor lui Pichai începe cu monetizarea unui imperiu digital disparat, alcătuit din Android, Maps, YouTube, Play și multe alte active mai mici. În plus, lista include și menținerea coeziunii coaliției disparate de companii concurente care alcătuiesc lumea Android; unificarea celor două sisteme de operare Google, Android și Chrome, și lupta cu legislația și investigațiile din Europa și din alte părți ale lumii. Pichai spune că este gata să conducă metamorfoza Google. „Personal, există un sentiment reînoit de concentrare asupra misiunii noastre și pe transformarea companiei folosind abilitățile de învățare ale mașinilor și inteligența artificială”, spune CEO-ul Google.

Dacă dai ceasul înapoi câteva decade, ai putea să-l găsești pe Pichai stând în picioare pe partea din fața a unui scuter. Tatăl său ține ghidonul, iar mama sa se află pe scaunul pasagerului cu fratele său mai mic în brațe, mergând prin traficul din Chennai. Acolo a crescut Pichai, într-un apartament simplu, cu două camere. Tatăl său, un inginer electric, și mama sa, o stenografă, au trăit o viață modestă. Mulți ani de zile nu au avut televizor, telefon sau mașină.

Părinții săi au pus un mare accent pe educație, iar Pichai a câștigat un loc la prestigiosul Institut Indian de Tehnologie din Kharagpur. După ce a absolvit, licențiat în inginerie, a câștigat o bursă la Stanford, unde, în 1993 a început studiile postuniversitare în domeniul științei și ingineriei cu scopul de a face un doctorat și de a urma o carieră academică, acesta fiind un vis al părinților săi. Ca în multe alte cazuri, Stanford a fost urmat de un MBA la Wharton School și un job de consultant McKinsey.

Pichai a venit la Google în 2004, atunci când compania cea mai de temut, de pe același segment era Microsoft. Pichai era „aruncat” pe atunci de companie direct în tranșeele luptei cu gigantul software. Încă de la început, acesta a avut o gândire metodică și strategică în luarea deciziilor, care l-au propulsat în prima linie de conducere a Google. El a schimbat o foarte criticată piesă a software-ului, Google Toolbar, bara de instrumente Google care a permis oamenilor să caute direct pe browserele lor fără să mai meargă pe pagina de start Google.

Strategia de lucru a lui Pichai pentru toolbar a dus la următorul său pariu: Browser-ul Chrome. Proiectul a fost unul controversat în interiorul Google, deoarece s-au temut de Microsoft al cărui Internet Explorer a dominat piața browser-elor. Pichai susținea că Google poate construi un browser mai bun, riscând să piardă venituri substanțiale dacă motorul de căutare al Microsoft, atât de temut, face ca Google să fie mai greu de accesat decât Explorer. Cu o echipă mică, Pichai, care la vremea respectivă lucra pentru Marissa Mayer, actualul CEO al Yahoo, a dezvoltat produsul în liniște. În timp ce lansarea din 2008 a fost un fiasco de PR după ce un  blogger german a obținut materialele de marketing și a dat noutățile mai devreme, browser-ul lui Pichai a fost mai rapid ca orice altceva de pe piață, iar echipa a reușit să-l țină departe chiar dacă rivalii au alergat să-l prindă din urmă. Până în 2012, Chrome a devenit nr. 1 în materie de browser, dar și datorită creșterii Android, care este, de asemenea, cel mai popular sistem de operare de pe dispozitivele mobile.

Victoria Chrome a cimentat reputația lui Pichai, fiind  într-o vertiginoasă ascensiune pe scara ierarhică.

„Există o parte profesională în Google , iar Sundar se potrivește cu aceasta perfect”, spune un fost executiv din conducerea companiei. „Dar oamenii au subestimat profund tehnica și calitățile de antreprenor ale lui Pichai. E foarte, foarte bun la chestia asta.”

Responsabilitățile sale au crescut iar șefa sa de odinioară, Mayer, fiind marginalizată, a plecat la Yahoo. În 2013, Pichai a mers mai departe și a dezvoltat un sistem de operare și un set de laptop-uri bazate pe motorul de căutare Chrome, care a fost sub controlul Android, una din piesele de rezistență Google. Un an mai târziu, Vic Gundotra, executiv senior ce a condus Google +,  companie costisitoare și deloc populară în rețelele sociale, a fost forțat să renunțe și să iasă din business. După toate acestea, Pichai a rămas calm și cu reputația nepătată, câstigându-i astfel încrederea lui Page. „El va lua decizii dure și importante, dar nu va agita spiritele în jurul său”, spune fostul executiv din conducere. „Oamenii adoră lipsa grijilor și a dramelor. Aceasta este mai mult o coeziune.”  Pichai a fost rugat primăvara trecută să își schițeze propria viziune pentru cum ar arăta o aplicație într-o lume multiscreen. Când a fost gata, Page a spus că nu ar putea desena o imagine mai clară a viitorului, potrivit unei persoane din interior. „Ei văd într-adevăr fiecare detaliu despre cum ar arăta viitorul”, spune acest executiv. Câteva luni mai târziu, atunci când Page a reorganizat Google într-o companie holding numită „Alphabet”, el l-a numit pe Pichai, CEO-ul Google. Ea reprezintă 99% din veniturile și profiturile Alphabet.

Punctul de pornire al lui Pichai spre inteligența artificială este o clădire cu două etaje, vizavi de  sediul central al companiei din Mountain View, California, unde laboratorul numit „creierul” dezvoltă o mare parte din inteligența care va scoate produse de viitor pentru Google.

Grupul a fost format în urmă cu aproximativ patru ani, ca un experiment de cercetare care implică un set de tehnici de programare a inteligenței artificiale, numite studii aprofundate și rețele neuronale. Oamenii de știință au dezvoltat multă vreme tehnici care nu au fost testate însă în mod corespunzător, deoarece necesită cantități masive de calcule extrem de dificile. Google a avut această putere, așa că a adus pe unul dintre liderii din domeniul sistemelor informatice, Jeff Dean, împreună cu alți experți în inteligență artificială. Ei au antrenat sistemele de recunoaștere a imaginilor, iar rezultatele au fost încurajatoare, oferind îmbunătățiri uriașe comparativ cu metodele deja existente ale Google.

Google Photos, lansat în urmă cu un an, a adus îmbunătățiri uimind lumea tech cu capacitatea sa de a recunoaște imagini și de a le organiza automat. Puteți să căutați o persoană, un animal sau imagini ale oamenilor îmbrățișându-se. În ciuda concurenței intense, Google Photos are acum 200 de milioane de utilizatori. Pentru Pichai este un exemplu clasic despre cât de bună e inteligența artificială pentru a ajuta Google să câștige. „Au fost oameni care au folosit alte produse foto?” întreabă Pichai. „Răspunsul este da. Dar am observat o rată uriașă de adopție a Google Photos? Și aici răspunsul este da.”

Proiectul la care a lucrat Pichai (de recunoaștere a imaginii) s-a dovedit aplicabil și pentru recunoașterea vocală, traducere și alte sarcini similare. Atunci când sistemul lui Dean a fost antrenat să recunoască vorbirea, acuratețea s-a îmbunătățit dramatic. Acest lucru înseamnă că de foarte puține ori rezultatele „OK Google” sunt greșite atunci când folosești un Android. De asemenea, acest lucru înseamnă că Google înțelege mai bine limbajul oamenilor ca Pichai, care are un accent indian puternic, sau al celor care vorbesc într-un bar zgomotos, detectând mai mult de 55 de limbi.

În mod similar, tehnicile utilizate pentru imagini în Google Photos sunt capabile de alimentarea „StreetViews”.

Ceea ce la început a fost un proiect de cercetare la care lucrau „o mână de oameni”, a crescut la, probabil, câteva sute. Dean a refuzat să spună câți oameni au dezvoltat algoritmi, sisteme de calcul și, cel mai recent, cipuri Google, toate fiind personalizate cu abordări ale Inteligenței Artificiale. Ca urmare, în prezent există peste 2.000 de proiecte în interiorul companiei ce folosesc abilitățile Google Brain pentru zeci de produse. Echipa lui Dean a deținut mașinăria de „învățare automată” , iar mii de ingineri Google au trecut prin cursuri interne, ce puteau dura și câteva săptămâni. „A trecut de la a fi un proiect de cercetare, la o activitate în masă a inginerilor”, spune John Giannandrea, un expert în inteligența artificială (numit de Pichai la conducerea proiectelor de cercetare ale companiei).

Pentru a vedea potențialul imediat al acelei mașinării și pentru a crea o nouă generație de produse digitale, (cele ce ar putea schimba viața oamenilor) acestea vor deveni disponibile publicului în perioada imediat următoare. În ciuda unei piețe mature și saturate de aplicațiile pentru comunicare, Pichai a pariat că Photos, împreună cu browser-ul Chrome și alte câteva caracteristici inteligente îl vor ajuta să câștige.

„Smart Reply” sugerează în mod automat trei răspunsuri diferite la un mesaj bazat pe conținutul său. Google a dezvoltat „Smart Reply” în mai puțin de un an, iar mai întâi a fost testat în Inbox, o aplicație e-mail pe telefon. Aceasta permite utilizatorilor aflați în mișcare să selecteze unul dintre răspunsuri cu o singură apăsare. Cu Allo, Google a mers mai departe, a combinat „Smart Reply” cu recunoașterea imaginilor astfel  încât să poată sugera răspunsurile fotografiilor trimise prin intermediul unui mesaj. Trimite-i prietenului tău o imagine cu tine făcând parașutism, iar Allo poate sugera răspunsuri cum ar fi „minunat”, „curajos” sau „înfricoșător”.

Rivalii Google sunt, de asemenea, în goană după inteligența artificială. Microsoft are o inițiativă similară Google Brain, care implică învățarea automată în dezvoltarea a numeroase produse. CEO-ul Microsoft, Satya Nadella, a prezentat recent conversații ale roboților, construiți cu asistenta sa digitală, Cortana.

Mark Zuckerberg a asamblat rapid o echipă de câteva sute de cercetători în inteligență artificială care au făcut progrese în recunoașterea imaginii și înțelegerea limbajului. Jeff Bezos (Amazon) are mai mult de 1.000 de persoane care lucrează la produse legate de Alexa, interfața de conversație a boxei inteligente Echo. Apple este ocupat cu extinderea capacităților Siri și se așteaptă ca sistemul să fie deschis pentru dezvoltatori din afara companiei curând.

Pichai este convins că Google este departe în această competiție, citând AlphaGo care a învins recent cel mai puternic jucător de Go din lume. „Când te uiți la abilitățile de învățare ale mașinilor și la inteligență artificială, există lucruri pe care le poți face acum, în doi-trei ani, sau lucruri mai profunde ce necesită mai mult timp pentru a le împlini”, spune Pichai. Observatorii precum Yoffie, de la Harvard, sunt de acord că Google este bine poziționat pentru a conduce tranziția către o lume a inteligenței artificiale. „Sundar s-a orientat către  categoria cea mai potrivită, luând o mulțime de decizii bune”, spune Yoffie, apoi adaugă: „Dar ele nu au fost testate încă.”

Traducere de Irina Pană

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii