Cautare




, Forbes Staff

I am a Breaking News Editor at Forbes Romania, with a focus on covering important tech and business news. Graduated from University of Bucharest with an MA in Political Journalism. Worked as a journal...

Bănci |
|

Summit Reinventarea României, Ömer Tetik: Go big or Go Home

Ömer Tetik știe cum se poate antrena mușchiul antreprenoriatului într-un domeniu cu multe limitări precum sistemul financiar-bancar. Rețeta pare simplă, dar doar dacă este aplicată permanent.  
reInvent summit 03 Omer Tetik

Ömer Tetik, CEO Banca Transilvania (BT), consideră că „acest mușchi se antrenează din copilărie. Antreprenoriatul și acest mindset al acțiunii BT a venit de la fondatorii băncii, din primele zile de când a fost fondată Banca Transilvania, iar oamenii noștri sunt obișnuiți să nu se concentreze, așa cum fac alte bănci, pe cifre și procese, ci pe impactul creat. Mare parte dintre colegii noștri din rețea sau din sediul central, chiar dacă au acces la toate datele financiare, rețin câte business-uri din cartierul lor, din orașul lor sau din jurul lor au finanțat și povestesc cu mândrie. Este practic un cerc al virtuozității, cât timp livrezi rezultate bune ești motivat și te antrenezi mai mult. Dar este greu, nu este doar o decizie. Nu poți să iei o decizie strategică la nivelul managementului instituției sau firmei, trebuie să muncești la această cultură.”

O curiozitate pe care foarte mulți români au avut-o în momentul în care Banca Transilvania a devenit liderul pieței locale a fost dacă managementul a avut acest obiectiv dintotdeauna sau dacă a fost o aspirație și o sumă de conjuncturi. Ömer Tetik recunoaște cu sinceritate că managementul nu a avut neapărat o țintă sau o aspirație în această direcție, ci a fost mai degrabă un șir de șanse pe care au știut să le fructifice. Dar oficialul afirmă că BT a știut de la bun început că activează într-o industrie în care mărimea contează și că este necesar să ai anumite abiltăți economice pentru a investi, precum o bază consistentă de clienți și o bază mare de capital – iar asta a fost principala țintă a băncii încă de la începuturile sale.

„Acum poate noi suntem o aspirație pentru alte business-uri românești și este o mândrie pentru noi, dar și o responsabilitate, fiindcă suntem mult mai vizibili. O simțim pe pielea noastră în fiecare zi, iar asta ne responsabilizează mult mai mult (…). Pentru nicio firmă privată, instituție sau companie, ținta nu este neapărat să fii pe primul loc”, completează Ömer Tetik.

Bancherul de origine turcă este convins că Banca Transilvania nu ar trebui să renunțe niciodată la cultura organizațională, despre care spune că reprezintă cel mai important capital al său, care a ajutat la poziționarea băncii în poziția de lider și care a făcut-o să treacă cu bine peste criza COVID-19. Tetik recunoaște că unul dintre cele mai puternice elemente ale strategiei BT este acela de a menține o cultură pro-business, pro-clienți, pro-oameni, care este definită prin punerea nevoilor acestora în centrul deciziilor instituției bancare.

„Este foarte ușor să intrăm în acest sentiment de complezență, această capcană de a considera că tot ce ai făcut a ieșit bine, că ai livrat rezultate bune și că ești cea mai apreciată bancă. Am văzut asta și la IMM Invest, prin numărul copleșitor de clienți care au optat să vină la Banca Transilvania, dar cred că aici trebuie să fim adepții schimbărilor și al transformărilor și trebuie să investim mai mult. Chiar a fost în focusul nostru și am depus eforturi financiare și umane. De asemenea, trebuie să creștem digitalizarea, noi credeam că Banca Transilvania trebuie să rămână o bancă de rețea. Aceasta este puterea noastră, doar că trebuie să utilizăm oportunitățile din tehnologie mult mai bine”, spune CEO-ul BT.

Despre cum s-a schimbat și care ar trebui să fie rolul BT, dar și al altor bănci, în contextul post pandemie, CEO-ul BT punctează faptul că rolul instituțiilor băncare a devenit mult mai echilibrat, în comparație cu ultima criză financiară. Atunci, în 2008, băncile erau văzute drept cele care au creat problema, dar acum, indiferent de țară, chiar dacă vorbim despre o economie dezvoltată sau despre una emergentă, băncile sunt văzute ca parte din soluție. „Pentru asta trebuie să ai și mărimea necesară, pentru că băncilor de dimensiuni mici le va fi foarte greu să facă față”, subliniază Tetik.

Bancherul Ömer Tetik vede noi oportunități de consolidare în perioada de după criza provocată de noul coronavirus. CEO-ul crede cu tărie că băncile de pretutindeni, care își pun angajații, partenerii și clienții în centrul deciziilor lor, vor ieși mult mai puternice din acest impas. Tetik  spune că, spre deosebire de criza din 2008, sistemul bancar din România deține resursele necesare pentru susținerea relansării business-ului.

Despre oportunitățile economice actuale ale României, dar și despre cele viitoare, CEO-ul scoate în evidență resursele pe care țara noastră le deține, iar un exemplu este ieșirea la Marea Neagră și capacitatea de producție a energiei electrice.

„România este bine pregătită din punct de vedere al forței de muncă și al educației. Ar trebui să preluăm activitatea industrială. (…) Asta ar putea fi o perioadă în care ne vom regla orientarea consumeristă. Poate vom rezolva această problemă a eficienței și faptul că până acum au fost întârziate proiecte și investiții de infrastructură, iar dacă le începem acum o să fie un mare boost. Guvernul României ar trebui să vină cu proiecte de investiții, iar impactul va fi multiplicator. România are șansa de a se repoziționa drept o țară puternică în agricultură, industrie și producție, nu doar în consum. Sper să folosim această șansă, deoarece este chiar în fața noastră”, a conchis Ömer Tetik.

 

„România are șansa de a se repoziționa drept o țară puternică în agricultură, industrie și producție, nu doar în consum.”

Ömer Tetik, CEO Banca Transilvania

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii